آیت الله جوادی آملی:

عملکرد نظام تعلیم و تربیت، نافع و امیدبخش است

حیات ملکوتی انسان در سایه دو عنصر تعلیم و تربیت، امکان پذیر است

تهران (پانا) - آیتالله جوادی آملی در سی و پنجمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور گفت گزارش وزیر آموزش و پرورش از عملکرد این نهاد، نافع و امید بخش است، خداوند عمل خیر گذشته شما را پذیرا باشد و توفیق ارائه خدمات برتر و بهتر را به شما اعطا کند.

کد مطلب: ۱۲۰۲۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
عملکرد نظام تعلیم و تربیت، نافع و امیدبخش است

آیت الله علامه جوادی آملی در اجلاس ۳۵ روسای آموزش و پرورش اظهار کرد: گزارش وزیر آموزش و پرورش از عملکرد این نهاد، نافع و امیدبخش بود، امید است خداوند عمل خیر گذشته شما را پذیرا باشد و توفیق ارائه خدمات برتر و بهتر را به شما اعطا کند.

وی افزود: آموزش و پرورش همان طور که از نام پر برکتش پیداست برگرفته از رهنمود های انبیا الهی است و رهبران الهی نیز برای دو عنصر تعلیم و تربیت آمده اند در قرآن کریم هم فلسفه وجودی پیامبران دو عنصر تزکیه و تعلیم بوده است.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: جمع بندی تعلیم و تزکیه، حیات فرشتگان است، خداوند در قرآن کریم گاهی به مفردات و گاهی به جمع سخن می گوید. در مفردات بیشتر به تعلیم و تزکیه اشاره شده، اما در جمع به حیات تأکید شده است و خداوند فرموده است پیامبران آمده اند تا انسان را زنده کنند.

وی ادامه داد: از آیات قرآن چنین استنباط می شود که حیات ملکوتی در سایه دو عنصر تعلیم و تربیت است، یعنی آدم شدن و عالم شدن، و اگر این دو عنصر نبود، نتیجه می شود آن چیزی که امروز ما در غرب شاهدش هستیم .

مرجع عالیقدر شیعیان خاطرنشان کرد: علم بدون تزکیه، محصولش جنگ و خونریزی می شود، چنانکه جنگ جهانی اول نتیجه دستیابی بشر به علم تولید سلاح بود و نتیجه اش کشتار مردم شد.

وی با اشاره به آیات کلام الله مجید، افزود: انواع حیات در قرآن شامل: حیات گیاهی، حیات حیوانی و حیات انسانی است. در حیات گیاهی زاد و ولد و خوردن و آشامیدن وجود دارد ، ولی در حیات حیوانی علاوه بر موارد مذکور تلاش برای ریاست و اختلاس کردن و ... نیز وجود دارد، و حیات انسانی آن است که انسان نه به بیراهه برود و نه راه بر کسی ببندد.

علامه جوادی آملی، رضایت انسان رابه کمتر از فرشته شدن، باختن انسان برشمرد و افزود: قیمتی ترین فرش جهان فرش ابریشم است در حالی که این متاع گران بها حاصل کار کرم ابریشم است. سنایی به این موضوع اشاره می کند و می گوید انسانی که می تواند برتر از کرم ابریشم باشد چرا خود را به بهای اندک بفروشد. کرم ابریشم ازبرگ توت تغذیه می کند و کالای ذی قیمتی از آن به دست می آورد، در حالی که انسان برگ توت را به سطل زباله می ریزد و برایش ارزشی قائل نیست.

علامه تبدیل برگ توت به ابریشم را نتیجه انجام امر تربیت توسط کرم ابریشم دانست و اظهار داشت: مردم ما در جنگ و سایر وقایع نشان دادند ملت بسیار بزرگی هستند ؛ لذا با تمام کاستی ها ساختند، حضرت علی علیه السلام فرمودند؛ مردم ستون دین هستند چنانکه در نامه حضرت به مالک اشتر مردم را ستون دین می نامد. در دوران معاصر و در انقلاب مشروطه نیز مردم ،شعاردفاع ازوطن سر می دادند بنابراین باید به این ستون جامعه توجه کرد.

آیت الله جوادی آملی، عالم شدن و مدرک گرفتن را هدف آموزش و پرورش ندانست و عنوان کرد: هدف نظام تعلیم و تربیت آدم شدن است .سنایی با اشاره به آیات قرآن، رسالت پیامبران را تربیت فرشته گونه انسان ها می داند. متولیان تعلیم و تربیت باید بدانند که می شود انسان ها را در تراز فرشتگان تربیت کرد.

وی ادامه داد: انسان می تواند مانند درخت جنگلی باشد که هیزمش علاوه بر گرما بخشی دود نیز می کند و باعث آزار دیگران می شود و هم می تواند مانند درخت عود باشد که علاوه بر گرمابخشی فضا را نیز معطر می کند. بنابراین عصاره کار آموزش و پرورش، بایدتربیت فرشته باشد. دوران آموزش و پرورش دوران حیات انسان است.

مرجع عالیقدر شیعیان با تاکید بر قدر و منزلت تعلیم و تربیت، تصریح کرد: حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، فرزندان خود و امام حسین علیهم السلام را در منزل گردهم می آورد و به تعلیم و تربیت آن ها می پرداخت، زیرا آن حضرت معتقد بود که بچه های امروز، بزرگان و مسئولین فردای جامعه هستند لذا باید برای آن زمان تربیت شوند. و امامزاده بودن فرزندان را بهانه عدم تربیت و آموزش آن ها قرار ندادند.

وی افزودند: از آن روزی که علم مرده به دنیا آمده آموزش و پرورش لاشه تدریس می کند زیرا علم نیست چنان که انسانی را سر و دست و پایش را ببرند او دیگر انسان نیست بلکه لاشه است علم در غرب تولید شده و مرده به دنیا آمده است. این که خداوند چه آفرید، برای چه آفرید و چگونه آفرید؛ سه عنصری است که در خلقت خداوند وجود دارد، غرب دو عنصر علت ابتدایی آفرینش و علت غایی آفرینش را کنار گذاشت و تنها به عنصر چگونگی آفرینش پرداخته است لذا این علم حیات ندارد و مرده است.

علامه جوادی آملی، آموزه های نظام تعلیم و تربیت را برگرفته از علوم دانشگاهی دانست و عنوان کرد: مرگ برای انسان مانند آزاد شدن پرنده از قفس است و هرگز به معنی نیستی و نابودی نیست بنابراین تغییر یک زندگی به زندگی دیگری است. گورستان برای انسان یک مهمان خانه است که انسانی از آن عبور می کند. تمام اعمال انسان زنده و ابدی است.

وی گفت: بارسنگین تعلیم و تربیت بر عهده آموزش و پرورش است، دست آموزش و پرورش در این زمینه باز و سرمایه اش گسترده است.

آیت الله جواد آملی، با بیان این که برای سربلندی مردم و کشور باید تلاش کرد و نباید به دشمن اعتماد کنیم، اظهار کرد: برخی تا زنده اند جنازه عمودی اند و وقتی می میرند جنازه افقی می شوند این در سوره انفال آمده است و حضرت علی علیه السلام نیز در نهج البلاغه به آن پرداخته است. اگر فرد به بیراهه برود، هرچند صورت انسانی دارد اما قلبش حیوانی است.

وی ادامه داد: ممکن است در جمع یک هزار نفری در یک کشتی، تنها یک نفر شنا بلد باشد ، پس باید تلاش کند خود را نجات دهد بنابراین این سخن اشتباه است که؛ خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو، بلکه صحیحش این است، که؛ خواهی نشوی رسوا هم رنگ حقیقت شو. بنابراین در جایی که همه در حال غرق شدن هستند نباید هم رنگ جماعت شویم.

جوادی آملی در ادامه فرمودند: خدا را شاکر باشید که تا کنون در مسیر الهی بوده اید و از خداوند بخواهید در ادامه کارتوفیق خیر و خدمت داشته باشید و را ه شهدا را ادامه دهید.

وی ادامه داد: خداوند را شاکر باشیم که ملت خوبی داریم . نباید آن ها را بازیچه قرار دهیم. از رهبر معظم انقلاب، دولتمردان، ملت و همه تلاشگران مملکت که در بزرگداشت این کشور نقش دارند، حق شناسی کنیم. از ذات اقدس الهی نابودی دشمنان و ظهور منجی عالم بشریت را خواهانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار