زادروز میرزا حبیب دستان بنی، شاعر و نویسنده

بن(پانا)_ یکم مرداد مصادف با زادروز تولد میرزا حبیب دستان بنی است، که به نام«روز شهر بن » نیز نام گذاری شده‌است.

کد مطلب: ۱۲۰۲۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
زادروز میرزا حبیب دستان بنی، شاعر و نویسنده

میرزاحبیب دستان بنی در سال ۱۲۵۰ هجری قمری در خانواده ای روستایی در بن از توابع استان چهارمحال و بختیاری به دنیا آمد.

دوران طفولیت در نزد پدر به کسب علم و معرفت پرداخت و تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش به پایان برد.پدر وی مفاتیح نویس بود و میرزا حبیب، مفاتیح الفلاح را حاشیه نویسی می کرد.
بعد از افاضه از پدر در سن ۱۰ سالگی عازم اصفهان شد و در مدرسه جده به تحصیل علوم عربی و تکمیل قواعد ادبی پرداخت و در سن ۱۲ سالگی حافظ کل قرآن شد و فن عروض و قافیه را به خوبی یاد گرفت و در شاعری و سخنوری سرامد بود.او در ۲۵ سالگی به تهران رفت و در مدرسه دارالفنون به تحصیل علوم جدید پرداخت، سپس به بغداد رفت و مدت ۴سال به تحصیل ادبیات و فقه و اصول پرداخت.
میرزا حبیب ۳۰ سال از عمر خود را در استانبول گذراند و در آنجا مشغول به تالیف و چاپ کتاب های خود شد.
میرزا حبیب در آستانه ۵۰ سالگی به بیماری سختی دچار شد و برای معالجه با آب های معدنی به بورسه(بورسا در ترکیه) رفت، اما مداوا نشد و در همانجا در نهایت تنهایی و غربت در سال ۱۳۱۱هجری قمری جان به جان آفرین تسلیم کرد و مدفون شد.
میرزا حبیب را می‌توان اولین مولف دستور زبان فارسی نام برد. کتاب دستور زبان او در استانبول به چاپ رسید و پس از چندی به صورت کامل تر به نام دبستان فارسی منتشر شد.
میرزا به زبان های عربی،ترکی،انگلیسی و فرانسه مسلط بود و دیوان اشعار او بیشتر از ۴۰ هزار بیت شعر است.
از میرزا حبیب دستان می‌توان به:دستور سخن،دبستان سخن خلاصه دستور سخن،عجایب و غرایب ملل، تذکره خط و خطاطان به ترکی، خط و خطاطان به فارسی، دیوان شعر،مجموعه ایرنامه و بوستان قرآن اشاره کرد.
خبرنگار دانش اموز:فاطمه طاهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار