یک اقلیم‌شناس در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

سهم تغییر اقلیم و سوء مدیریت منابع آبی در استان خوزستان

تهران (پانا) - تغییر اقلیم و فعالیت‌های انسانی ۲ موضوع اصلی در مدیریت منابع آب هستند و به طور مستقیم بر منابع آب سطحی و زیرزمینی تاثیرگذارند اما مشکلات این روزهای خوزستان نشان می‌دهد سوء مدیریت در منابه آبی تا چه حد می‌تواند یک منطقه را با چالش جدی مواجه کند.

کد مطلب: ۱۲۰۱۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
سهم تغییر اقلیم و سوء مدیریت منابع آبی در استان خوزستان

مسعود فاطمی، اقلیم شناس در گفت‌وگو با پانا درباره چرایی بحران آبی در استان خوزستان اظهار کرد: «خوزستان جدا از سایر بخش‌های کشور نیست. اکنون در سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، جنوب کرمان و جاهای دیگر خشکسالی وجود دارد اما مشخص است که سوء مدیریت‌ها باعث کمبود آب در این استان شده است زیرا در این منطقه مشکل کمبود منابع آبی وجود ندارد.»

وی درباره سهم تغییر اقلیم در خشکسالی‌های استان خوزستان گفت: «تغییرات اقلیمی یکسری ناهنجاری‌های آب و هوایی ایجاد کرده است و در بسیاری از استان‌های کشور همچون یزد، اصفهان، سمنان و کرمان برخی از این ناهنجاری‌ها به وجود آمده است. در بحث تغییرات اقلیمی این اتفاقات می‌افتد یعنی جایی که توقع ندارید بارندگی شود، بارندگی می‌شود و جایی که توقع ندارید خشکسالی شود، خشکسالی رخ می‌دهد.»

فاطمی افزود: «گاهی ترسالی وجود دارد اما ایران در اقلیم گرم و خشک است که بارندگی در آن کم است. بنابراین باید خود را با این شرایط سازگار کرد اما چرا استان‌هایی که از منابع عظیم آب هم برخوردارند با مشکل خشکسالی مواجه هستند به دلیل سوء مدیریت در منابع آبی است. البته درست است که استان خوزستان یکی از پرآب‌ترین استان‌های ایران است ولی تقریبا بر روی تمام رودخانه‌های پر آبی که به استان خوزستان می‌آیند سدهای بسیار عظیم ساخته شده است و عملا آبی به انتهای این رودخانه‌ها نمی‌رسد.»

وی با تاکید بر اینکه سدسازی‌های بی‌رویه تمام سرزمین ایران را خشک کرده است، گفت: «مدیریت غلط منابع آبی باعث شد که هر رودی که در ایران جریان داشت با چند سد پوشانده شود و این عملا باعث مرگ تمام رودخانه‌ها در کشور شد. در خوزستان چندین رود عظیم وجود دارد. تنها رود آبی کشتیرانی کارون در این استان قرار دارد اما سد‌ها باعث خشکی رودخانه‌های استان خوزستان شده است. سد‌ها در جاهایی احداث شد که نیاز نبود و الان نتیجه آن کمبود آب است.»

این اقلیم‌شناس با تاکید بر اینکه باید به منابع آب موجود توجه کرد، اظهار کرد: «سیاست گذاری‌ها باید بر اساس منابع آب موجود باشد. باید به نوع مدیریتی که در کشاورزی است توجه کرد زیرا بی‌توجهی می‌تواند بحران‌های خشکسالی را افزایش دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار