آداب و رسوم ازدواج در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد(پانا) _ یکی از سنت های پسندیده در همه جای دنیا ازدواج است که هر قوم و ملت برای این امر رسم و رسوم خاصی دارند. بختیاری ها نیز در این خصوص آداب منحصر به فردی دارند که بیانگر اصالت این مردمان است.

کد مطلب: ۱۲۰۱۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
آداب و رسوم ازدواج در چهارمحال و بختیاری

زهرا رفیعی یکی از زنان اهل چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با پانا در این زمینه می‌گوید: «در گذشته انتخاب همسر برای دختر و پسر در میان بختیاری ها به عهده والدین آنان بود. به این ترتیب که پدر و مادر پسر دختر را می دیدند و اگر او را مناسب تشخیص می‌دادند، با نزدیکان خود مشورت می‌کردند و چند تن از بزرگان خود را به «کدخدایی»می فرستادند.»

او در ادامه عنوان می‌کند:«در صورت گرفتن جواب مثبت از طرف خانواده دختر ، در نوبت بعدی همین افراد با یک دست لباس و یک انگشتر و یک کیسه حنا به عنوان تحفه به خانه عروس می روند.»

این زن بختیاری می افزاید: «پس از آنکه خانواده داماد اجازه صحبت کردن را از طرف خانواده عروس می گرفتند، ساعتی را انتخاب می کردند و با طایفه خود، سوار و پیاده همراه با ساز و دهل و چند رأس گوسفند به خانه عروس رهسپار می شدند.»

رفیعی در ادامه عنوان می‌کند: «یکی از رسوم بختیاری ها این است که دختران نامزد شده شروع به بافتن قالیچه می کنند تا هنگام عروسی به خانه داماد ببرند.»

او همچنین درباره مراسم عقدکنان می‌گوید: «عقدکنان بعد از قبول نامزدی انجام می شود و اقوام عروس و داماد در این مراسم شرکت دارند و نوازندگان محلی که ساز و دهل دارند، در طول مراسم مشغول نواختن هستند و مردان به بازی های محلی از جمله «چوب بازی» مشغول می شوند. سفره عقد کوچکی پهن می شود که در آن یک جلد کلام الله مجید،آب،نان، آینه و شمعدان، پنیر، سبزی، عسل و تخم مرغ قرار می‌دهند.»

او درباره مراسم «سوار بازی»بیان می‌کند: «سوارهایی که با داماد به جشن عروسی میروند به دو دسته تقسیم می شوند یک دسته پیش عروس و دسته ای دیگر پیش داماد می ایستند. عروس سوار بر مادیان است و پارچه نازک قرمزی بر سر دارد و کنار سواران خود ایستاده است. داماد با کمی تاخت و تاز سریع، به سمت عروس می رود و پارچه روی صورت او را می رباید و فرار می کند. سواران عروس به دنبال داماد می روند و سواران داماد جلوی سواران عروس را می‌گیرند تا داماد بتواند فرار کند. وقتی عروس را به خانه داماد می‌برند سواران داماد با تفنگ تیراندازی هوایی می‌کنند.»

سایر مراسم عروسی از قبیل «داماد سلام» «پاگشا» و غیره بعد از مراسم عروسی انجام می‌شود.

خبرنگار دانش آموز : مرضیه امیرخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار