«آو تفتاله» غذای محلی بختیاری

شهرکرد(پانا) - غذا های محلی هر منطقه ای بیانگر فرهنگ و شرایط زندگی در همان مکان است و معمولاً از مواد اولیه و طبیعی موجود در همان منطقه تهیه می شوند.

کد مطلب: ۱۱۹۷۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
«آو تفتاله» غذای محلی بختیاری

در استان چهار محال و بختیاری به دلیل وجود فرهنگ و زندگی عشایری تنوع غذایی فراوانی وجود دارد که در عین سادگی بسیار مغذی بوده و به سرعت آماده می شوند .

زهرا رفیعی یکی از بانوان استان چهارمحال و بختیاری است که در خصوص روش تهیه این غذاها توضیحاتی ارایه کرده که در ادامه مطلب آمده است.

او می گوید : یکی از غذا های محلی استان چهار محال و بختیاری «آو تفتاله» است، اما بیشتر عشایر این غذا را تهیه و استفاده میکنند .

زهرا رفیعی در خصوص وجه تسمیه این غذا گفت : در زبان لری یا بختیاری «تفتاله» یعنی «زرد آلو خشک شده» یا به عبارت دیگر «تفت» یعنی «خشک»و «آله» یعنی «آلو».

او در ادامه عنوان میکند : آو تفتاله یک نوع آش است که برای تهیه این آش بسیار لذیذ به تفتاله یا همان برگه زرد آلو ، آب ، رب انار یا ترشی انار، زردچوبه و آرد ، پودر مغز گردو، تره کوهی و روغن احتیاج داریم .

رفیعی در خصوص طرز تهیه این غذا میگوید : برای تهیه این آش ابتدا باید برگ های زرد آلو رو خوب بشویید سپس درون قابلمه ای قرار دهید و به میزان لازم روی آن آب بریزید و بعد قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید تا برگ های زرد آلو به مدت ۱۵ دقیقه پخته و خوب نرم شوند بعد از اینکه برگه زرد آلو ها پخته شد، آن ها را از قابلمه خارج کنید و آب زرد آلو ها را در قابلمه نگهدارید. زرد آلو ها را با گوشت کوب له کنید وقتی زرد آلو ها له شدند به قابلمه اضافه کنید سپس آرد و زردچوبه را مخلوط کنید و به قابلمه اضافه کنید در ادامه رب انار و پودر گردو ها را هم به قابلمه اضافه کنید حال شعله را کم کنید تا غذا به غلظت مناسب برسد سپس تابه ای را برداشته و تره کوهی را با کمی روغن تفت دهید و در آخر وقتی غذا پخته شد شعله گاز را خاموش کنید و تره کوهی را اضافه کنید.

خبرنگار دانش آموز : مرضیه امیرخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار