بیش از نصف دشت‌های کشور در وضعیت قرمز فرونشست هستند

تهران (پانا) - رئیس سازمان زمین شناسی با اشاره به وقوع فراگیر فرونشست زمین درکشور گفت: از مجموع ۶۰۶ دشت کشور، بیش از ۳۰۰ دشت در وضعیت قرمز فرونشست هستند که اگر به آن‌ها توجه نکنیم، وضعیت خوبی نخواهند داشت.

کد مطلب: ۱۲۰۱۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
بیش از نصف دشت‌های کشور در وضعیت قرمز فرونشست هستند

به گزارش صدا و سیما، علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی، امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه بین رؤسای سازمان هواشناسی، سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه برداری کشوری و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور که در سازمان هواشناسی برگزار شد، گفت: ایران در کمربند پر مخاطره‌ای واقع شده است. به طوری که از مجموع ۴۳ مخاطره شناخته شده در دنیا، امکان وقوع ۳۴ مخاطره در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به اطلاعات مهمی که در این چهار سازمان تولید می‌شود، تاکید کرد: این اطلاعات پایه‌ای هستند که در همه بخش‌های عمرانی و علمی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و سازمان زمین شناسی کشور نیز به عنوان سازمان متولی شناخت مخاطرات طبیعی، اطلاعات بسیار ارزشمندی را تهیه می‌کند. امیدواریم با هم افزایی با سایر دستگاه‌ها، کیفیت داده‌های ارائه شده افزایش یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر تغییرات اقلیمی جزو مخاطرات بزرگی است که پیامد آن باعث خشکسالی در ایران شده و در پی تغییرات آب و هوایی در دنیا نیز شاهد وقوع سیل‌هایی در برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اتریش هستیم.

شهیدی افزود: در ایران الگوی بارندگی‌ها تغییر کرده است. یعنی در مناطقی که در گذشته خشک بودند، سیل رخ می‌دهد و در مناطق مرطوب کشور نیز خشکسالی حاکم شده است و این خشکسالی‌ها باعث شده برای تأمین منابع آبی که یکی از بزرگترین بحران‌های کشور است، تعداد چاه‌های غیر مجاز افزایش پیدا کند و بیش از حد توان از منابع آبی زیر زمینی بهره برداری شود و در نتیجه این مسائل، آبخوان‌ها آسیب جدی دیده و موجب ایجاد فرونشست در استان‌های مختلف کشور شده است.

رئیس سازمان زمین شناسی با بیان اینکه فرو نشست در دشت‌ها باعث از بین رفتن حیات گیاهی و جانوری می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین پیامدهای فرونشست، خالی شدن بخش‌هایی از کشور از سکنه است که برای امنیت ملی کشور نیز نامناسب است. از مجموع ۶۰۶ دشت کشور، بیش از ۳۰۰ دشت در وضعیت قرمز فرونشست هستند که اگر به آن‌ها توجه نکنیم، وضعیت خوبی نخواهند داشت و بجز دو دشت استان های شمالی، در سایر دشت‌های ما فرونشست با نسبت‌های مختلف در حال رخ دادن است.

شهیدی اصفهان را دارای یکی از حادترین فرونشست‌های کشور دانست و گفت: متأسفانه زبانه‌های این فرونشست به داخل شهر رسیده و بسیاری از زیرساخت‌ها از جمله مناطق پرجمعیت و حتی مترو را تحت تأثیر قرار داده که امیدواریم با راهکارهایی که وجود دارد، مانع از این شویم که این فرونشست، آسیب و خسارات بیشتری وارد کند.

وی افزود: بیابان زایی در کشور در حال افزایش است و ایران در حال تبدیل به منبع گرد و غبار در منطقه است لذا همیشه باید توجه داشته باشیم که زور طبیعت از انسان بیشتر است و ما نمی‌توانیم بر طبیعت غلبه کنیم، بلکه باید با آن کنار بیاییم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار