معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش اصفهان:

کرونا در بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان، بسیار تأثیرگذار بود

اصفهان ( پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش اصفهان گفت اگر بازماندن از تحصیل دانش‌آموزی در شرایط کرونایی به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت و زندگی در فضایی بود که حتی داشتن تلفن همراه و تبلت هم نمی‌توانست به دانش‌آموز کمک کند، راهبران آموزشی سعی کردند محتوای آموزشی را به دست آنها برسانند.

کد مطلب: ۱۲۰۱۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
کرونا در بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان، بسیار تأثیرگذار بود

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، لیلا سادات ابطحی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش اصفهان در خصوص وضعیت بازماندگان از تحصیل، اظهار کرد: تعدادی از کودکان بازمانده از تحصیل ساکن حاشیه شهرها هستند که مشکلات معیشتی دارند، تعدادی مهاجرت کرده‌اند و تعدادی از اتباع هستند که به دلیل شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، از تحصیل بازمی‌مانند. وضعیت بازماندگان از تحصیل در سال تحصیلی جاری به‌گونه‌ای بوده که شرایط بازمانده‌ها از تحصیل با همدیگر یکسان نیست، وظیفه عمده آموزش‌وپرورش شناسایی این دانش‌آموزان و بازگرداندن آنها به چرخه تحصیل است.

وی اضافه کرد: تعدادی از کودکان بازمانده از تحصیل مشکل معیشت خانوادگی دارند و حتی تعدادی مجبور به مهاجرت شده‌اند یا بعضی خانواده‌ها نگرش مثبتی دررابطه‌با مدرسه رفتن فرزندشان در شرایط کرونا ندارند. حوزه معاونت آموزش ابتدایی استان آمار دانش‌آموزانی که ثبت‌نام کرده اما وارد چرخه آموزش نشدند را رصد کرد سپس علت وارد نشدن آنها به فضای آموزشی را جویا شد. وضعیت این دانش‌آموزان و امکان بازگرداندن آنها به تحصیل به‌وسیله مدیران مدارس و حوزه آموزش ابتدایی ادارات پیگیری شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، تاکید کرد: اگر کودکی به دلیل نگرش خانواده از آموزش بازمانده بود کارشناسان آموزشی با خانواده او صحبت کرده و سعی کردند خانواده را متقاعد کنند و اگر دانش‌آموزی به دلیل نداشتن تجهیزات مشکل داشت و نتوانسته بود وارد فضای آموزشی شود با مساعدت خیران تجهیزات لازم برای این گروه از دانش‌آموزان تهیه شد.

ابطحی ادامه داد: اگر بازماندن از تحصیل دانش‌آموزی در شرایط کرونایی به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت و زندگی در فضایی بود که حتی داشتن تلفن همراه و تبلت هم نمی‌توانست به دانش‌آموز کمک کند، راهبران آموزشی سعی کردند محتوای آموزشی را به دست آنها برسانند.

وی تصریح کرد: اپیدمی کرونا در بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان، تأثیر زیادی داشته است، در واقع هرسال پدیده بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد، به دلیل این که گاهی اوقات خانواده نگرش قوی به تحصیل ندارد و کودک را به سمت آموزش هدایت نمی‌کند و این اتفاق در بین دانش‌آموزان اتباع بیشتر است که در پیشگیری از آن با اداره کل اتباع نیز رایزنی‌هایی صورت‌گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان افزود: وضعیت معیشت، فقر اقتصادی و فرهنگی، نداشتن تجهیزات، علل اصلی اقدام نکردن خانواده این گروه از دانش‌آموزان برای پیگیری تحصیل آنهاست، در شرایط کرونایی برآوردمان این بود که تعداد حضور نیافتن دانش‌آموزان در مدارس نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شود اما با کمک خیران استان توانستیم اقدامات مؤثری در جهت جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل انجام دهیم.

ابطحی در مورد دانش‌آموزان تکرار پایه، خاطرنشان کرد: تعدادی از دانش‌آموزان ممکن است نیازمند به تلاش بیشتر باشند یا آموزش برای آنها کیفیت لازم را نداشته باشد و این گروه از کودکان در شرف تکرار پایه باشند احتمال دارد آموزش ناکافی به دلیلی نداشتن به‌موقع تجهیزات باشد یا ناتوانی استفاده از فضای مجازی مشکل آنها بوده باشد، عده‌ای هم وارد چرخه آموزش شدند، اما به دلیل اختلالات یادگیری، آموزش برای این گروه کافی نبوده است.

وی گفت: برای این کار در نوبت اول پایش انجام شده و میزان نیاز به تلاش استان در همان زمان برآورد شده است «طرح هر مدرسه یک پایگاه رشد» از اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ رقم خورد و سعی بر این بود تا کودکان به آموزش بازگشت داده شوند و بتوانیم وضعیت را از نیاز به تلاش خارج کنیم و با افزایش کیفیت آموزش این کودکان و فراهم‌کردن تجهیزات آموزشی آنها تکرار پایه نشوند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش اصفهان با تاکید به ورود گروه‌های دانشجویی جهادی از این هفته به مناطق استان اصفهان، تصریح کرد: در همین راستا تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین معاونت آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان و مسئول بسیج دانشجویی استان امضا شده است و این سه حوزه با عقد تفاهم‌نامه درصدد استفاده از پتانسیل‌های سه بخش هستند تا بتوانند از دانشجویانی کمک بگیرند که به طور جهادی وارد مناطق و نواحی استان و در حاشیه شهرها و روستاها شوند و به دانش‌آموزان در بازگشت به تحصیل کمک کنند و گروه‌های دانشجویی جهادی برای جلوگیری از تکرار پایه از این هفته وارد مناطق و نواحی استان می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار