حاجی میرزایی: رها کردن تعلیم و تربیت اوان کودکی بی اعتنایی به فلسفه خلقت است

یادگیری به انسان هویت و شخصیت می‌دهد/اندازه اوان کودکی و یادگیری جز راهبردی ترین اندازه‌های حکمرانی در کشور است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رها کردن تعلیم و تربیت اوان کودکی بی اعتنایی به فلسفه خلقت است تاکید کرد موضوع تعلیم و تربیت اوان کودکی از موضوعاتی است که باید قدر و اندازه آن شناخته شود.

کد مطلب: ۱۲۰۰۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: رها کردن تعلیم و تربیت اوان کودکی بی اعتنایی به فلسفه خلقت است

محسن حاجی میرزایی در همایش ملی «نظام تربیت اَوان کودکی؛ چشم‌انداز، تجارب و استلزامات» که ظهر امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد اظهار کرد: یکی از قابلیت‌های ممتاز که برای انسان‌ها شناخته شده قدرشناسی است؛ پدیده‌ها قدر و اندازه دارند که باید اندازه آنان به درستی شناخته شود و یکی از گرفتاری‌های انسان‌ها جابجا کردن قدرها و جایگاه‌ها است.

وی افزود: موضوع تعلیم و تربیت اوان کودکی از موضوعاتی است که باید قدر و اندازه آن شناخته شود وقتی از چنین موضوعی صحبت می‌شود باید اندازه و اهمیت این مفهوم و ماموریت مشخص شود.

حاجی میرزایی بیان کرد: انسان‌ها در شرایطی که نمی‌دانند به دنیا می‌آیند آغاز زندگی انسان با ندانستن‌هاست و با قرار گرفتن در روی زمین فرآیند یادگیری آغاز می‌شود همچنان که فرآیند تغذیه جسمی انسان آغاز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یادگیری به انسان هویت و شخصیت می‌دهد افزود: با یادگیری فرهنگ و تمدن ایجاد می‌شود خداوند با خلقت انسان برای تغذیه جسمی او تمهید کرده و برای تغذیه روحی و بدنی او تدبیر کرده است.

وی با اشاره به خلقت انسان از سوی خداوند گفت: نظام یادگیری بر پایه ابزارهای فراگیری است که توسعه پیدا می‌کند در پرتوی ارتباطات و تعاملات انسان‌ها با یکدیگر این داده‌ها ملزومات مشترکی را می‌سازند که محصولات این ملزومات فرهنگ و تمدن است.

حاجی میرزایی اظهار کرد: تمایز انسان‌ها نیز در کار و بهره گیری از این الزامات است. تمام انسان‌ها این قابلیت ممتاز و کلیدی را دارند اما خطری نیز این ابزارها را تهدید می‌کند و قرآن کریم به وفور درباره آسیب‌هایی که این ابزارها دارند سخن گفته است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد در عرصه تغذیه جسمی انسان‌ها خداوند به تجربه بشری و تکاپوی ذهنی انسان‌ها تکیه کرده است خداوند اولین معلم ما است که خالق هستی است و انسان را تغذیه می‌کند. آیات قرآن نیز درباره صحنه‌هایی است که انسان‌ها را به دیدن دعوت می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن انسان‌ها را به شنیدن دعوت می‌کند و بسیار به رویدادهایی پیرامون اندیشیدن و تعقل دستور می‌دهد که این موضوع نشان می‌دهد این وادی، وادی رها کردن نیست.

حاجی میرزایی با بیان اینکه پیامبران نیز معلم هستند افزود: دلیل اهمیت تعلیم و تربیت اوان کودکی این است که خدا و پیامبران از همان ابتدا اینطور شکل گرفته و فلسفه خلقت از این مسیر جریان پیدا کرده است.

باید با تمرکز بیشتر بر نظام یادگیری، خلق نتایج ترکیبی و ایجاد هم افزایی هوشمند، نظام یادگیری را در جایگاه واقعی خود بنشانیم

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: رها کردن تعلیم و تربیت اوان کودکی بی اعتنایی به فلسفه خلقت و غفلت از آموزه‌هایی است که آمدند تا به انسان و جامعه انسانی شکل دهند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما هنوز نتوانستیم نظام یادگیری را در جایگاه خود خلق کنیم افزود: باید با تمرکز بیشتر بر نظام یادگیری، خلق نتایج ترکیبی و ایجاد هم افزایی هوشمند، نظام یادگیری را در جایگاه واقعی خود بنشانیم. امید است این گام در نظام آموزش و پرورش ایران عملی شود.

وی با تاکید بر آگاهی خانواده‌ها برای توسعه مهارت‌ها و آموزش آنان به فرزندان خود گفت: اندازه اوان کودکی و یادگیری جز راهبردی ترین اندازه‌های حکمرانی در کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار