قاضی زاده هاشمی: ۴۰ درصد ظرفیت صنعتی کشور در حال فعالیت است

تهران (پانا) - نماینده مشهد و نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون حدود ۴۰درصد ظرفیت صنعتی کشور در حال فعالیت است که امیدواریم با دولت جدید در کنار مجلس و جریان جوان انقلابی شاهد تحولات خوبی در حوزه‌های مختلف باشیم.

کد مطلب: ۱۲۰۰۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
قاضی زاده هاشمی: ۴۰ درصد ظرفیت صنعتی کشور در حال فعالیت است

به گزارش ایرنا، سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی پنجشنبه شب در نشست فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یزد افزود: البته زمانی کشور پویا می‌شود که هدف مشترک و مشخص وجود داشته باشد و کسانی که مسوولیت هماهنگ‌سازی بخش‌های مختلف را برعهده دارند آن در یک راستا هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های مختلف جزیره‌ای عمل می‌کنند ادامه داد: لازمه حل این مشکل تغییر نگاه مدل حکمرانی است و برای مثال وقتی ما در حوزه تولید ارزان‌ترین هستیم در حوزه گردشگری هم ارزان ترین هستیم، هند و ترکیه در حوزه صنعت گردشگری سلامت سالانه به ترتیب بیش از پنج و۲میلیارد دلار درآمد دارند درحالی که در بحث پزشکی با توانمندی‌های ما در این حوزه قابل مقایسه نیست.

نماینده مردم مشهد مقدس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز امکانات زیادی در کشور داریم به گونه‌ای که ۱۰ درصد منابع جهان به نسبت جمعیت در اختیار ماست که به خوبی مدیریت نشده و ضروری است که در همه ابعاد از این ها ظرفیت استفاده کنیم .

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: علت مشکلات متعدد کشور ناشی از توسعه زیرساخت ها نیست بلکه ناشی از این است که هدف مناسبی را دنبال نکردیم و خود را تجهیز نکردیم در حالی که تجربه نشان می‌دهد کشورهای پیشرفته که جهش مناسبی داشتند به دلیل اصلاح ساختاری با هدف‌گذاری درست و عزم ملی بوده است.

وی با اشاره به سخنان خود در مناظره انتخاباتی گفت: برنامه‌هایی که در دوران انتخابات به آن اشاره کردم حاصل سه سال تحقیق و بررسی بود و امروز دولت پروژه پایه عمل می‌کند یعنی دولت‌هایی هستند که پروژه‌ها را بر اساس بحران تعریف می‌کنند و این مدل حکمرانی که همه چیز دست دولت باشد و مردم هم پیمانکاران او باشند باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به حضور با شکوه مردم در انتخابات اخیر گفت: مردم در برخی کشورها کاری به سیاست ندارند اما در کشور ما اگر تعدادی در انتخابات شرکت نمی‌کنند به معنای بی‌تفاوتی نیست بلکه قهر مردم به معنای رساندن پیام به دولتمردان برای رفع مشکلات است.

قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، مسئله آب را موضوع امروز کل فلات ایران ذکر کرد و گفت: جمعیت ما از مناطقی که تنش آبی ندارند به دلیل عدم توجه به زیرساخت‌های اشتغال و امکانات به مناطقی که تنش آبی دارند مهاجرت کردند.

وی با اشاره به همزیستی سه هزار ساله یزدی‌ها با کم آبی افزود: باید شبکه ملی آب در کشور مانند شبکه گاز و برق ایجاد شود تا بتوان مدیریت بهتری روی این موضوع صورت گیرد البته در موضوع آب یزد باید پروژه‌هایی تعریف شود که منافع هر دو استان تامین شود نه اینکه بین مردم یزد و اصفهان دعوا ایجاد کنیم.

نماینده مجلس اضافه کرد: در استان یزد که دچار کمبود آب هستید منابع آب شور وجود دارد که آب شیرین را هم ازبین می‌برد البته شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با هزینه‌ای کمتر از هزینه خط لوله آب، آب را لب شور کرده و در اختیار صنایع قرار دهند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش را خط مقدم پیشگیری از آسیب‌های مختلف در کشور عنوان کرد و گفت: این وزارتخانه بزرگترین کارخانه تولید کننده کشور بوده و در حقیقت اصلاح این دستگاه باید از فلسفه تعلیم و تربیت شروع کند و طرح تحول از این زاویه ناقص بوده چرا که مبانی و راهکارها با هم همخوانی ندارد و نیازمند اصلاح است.

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان، حوزه سلامت را یک حوزه زیرساختی برشمرد و اظهارکرد: دو حوزه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در چشم دولت‌ها دو وزارتخانه مصرفی نگاه می‌شود در حالی که چنین چیزی نیست و کرونا به خوبی نشان داد که اگر از حوزه سلامت غفلت شود همه کارها تعطیل می‌شود و این حوزه شوخی‌بردار نیست.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه تولید ثروت باید در خلق دانش باشد نه نیروی کار اظهار کرد: البته تولید ثروت با خلق دانش در حال حاضر مزیت نسبی ماست اما همه اقتصاد کشور باید دانش‌بنیان باشد و در مرز فناوری حرکت کند.

وی تصریح کرد: باید از وارد کننده فناوری به تولیدکننده تبدیل شویم و کشورهای همسایه از تولیدات ما مصرف کنند که البته طرحی در این زمینه تهیه شده با عنوان «ایران بزرگ اقتصادی» که به دولت جدید ارایه دادیم.

وی در پایان به سوالات حاضران پاسخ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار