در آئین افتتاحیه پایگاه‌های تابستانی اوقات‌فراغت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مطرح شد:

پایگاه‌های تابستانی اوقات‌فراغت باید بر پایه علاقه‌مندی کودکان طراحی شود تا اثربخش باشد

تهران(پانا) - پایگاه‌های تابستانی اوقات‌فراغت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد خانواده‌محور و آموزش مهارت‌های زندگی با «شعار هر دانش‌آموز، یک مهارت» در سراسر کشور؛ آغاز به کار کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۹۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
پایگاه‌های تابستانی اوقات‌فراغت باید بر پایه علاقه‌مندی کودکان طراحی شود تا اثربخش باشد

آئین افتتاحیه پایگاه های تابستانی اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه به میزبانی شهر تهران در آموزشگاه استثنایی سروش منطقه ۴ تهران برگزار شد.

در این مراسم که به صورت ویدئو کنفرانس در سراسر کشور با حضور روسای استانی آموزش استثنایی برگزار شد، سید جواد حسینی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور توجه به اوقات فراغت را مهم برشمرد و گفت: «در راستای هدفمندی رشد دانش آموزان باید به اوقات فراغت توجه ویژه شود. باید اوقات فراغت مبتنی بر فعالیت هایی که درونی است باشد و در این زمینه می توان از دو ابزار ورزش و هنر، در رشد باورهای دینی بهره مند شد. بنابراین در اوقات فراغت باید حداکثر استفاده از ظرفیت‌های هنری و ورزشی را داشته باشیم.»

وی همچنین افزود: «متاسفانه در فضای آموزش و روند اجتماعی شدن، دوران کودکی را یا حذف کرده ایم یا کوتاهش کرده ایم و با توجه به اینکه بخشی از دانش آموزان در دوران کودکی هستند و باید کودکی کنند، می بایست در این زمینه به انجام فعالیت های خاص دوران کودکی پرداخته شود.»

حسینی ضمن اشاره به این موضوع که بسیاری از کودکان دوره کودکی را نمی گذرانند و وارد دوره حساس نوجوانی می شوند، خاطرنشان کرد: «به دوران کودکی چه در خانواده و چه در نظام تعلیم و تربیت باید پرداخته شود، بچه ها کودکی نمی کنند و به نوجوانی و بزرگسالی وارد می شوند این درحالی است که کودکی کردن بخش مهمی از فرآیند رشد است که اگر به درستی محقق شود روند ورود به دوران بزرگسالی را نیز آسان می کند، اما متاسفانه عدم توجه به موارد مربوط به دوران های رشد به ویژه کودکی باعث ایجاد تغییراتی می شود که می تواند باعث تعویق زمانی در دوران رشد شود و گاهی همین امور نوعی گسست بین نسل قدیم و جدید ایجاد کرده است.»

وی اضافه کرد:«کودکی کردن، نوجوانی کردن و جوانی کردن هر کدام باید مبتنی بر ارزش ها و نیازهای همان دوران زندگی اتفاق بیفتد. در پایگاه های تابستانی اوقات فراغت سعی شده با رویکرد خانواده محور بر مهارت آموزی دانش آموزان تاکید شود که علاوه بر این، برپایی مسابقات خانوادگی مهارتی و مسابقات کتابخوانی می‌تواند اثربخش باشد. باید توجه داشت که فعالیت‌های هنری، ورزشی و دینی بر پایه علاقه مندی های کودکان و نوجوانان انجام شود و رقابتی باشد و باعث افزایش اعتماد به‌نفس شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار