برای قدرت بخشیدن به مغز، الفبای بریل یاد بگیرید

تهران (پانا) - محققان بین المللی در پژوهشی جالب توجه دریافته‌اند که یادگیری خط بریل، موجب ایجاد تغییرات ساختاری مفیدی در نواحی خاصی از مغز می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۹۹۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
برای قدرت بخشیدن به مغز، الفبای بریل یاد بگیرید

به‌گزارش آخرین خبر، بر اساس پژوهش جدیدی که توسط محققان بین الملل انجام شده است، نواحی ساختاری مربوط به لمس و بینایی در ماده سفید مغز، پس از یادگیری خط بریل به شکل نوینی سازمان‌دهی می‌شوند تا بتوانند مهارت جدید را در خود ثبت نمایند.

تیم پژوهشی فوق از آکادمی علوم لهستان، با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا MRI، تغییرات ایجادشده در ماده سفید مغز گروهی از بزرگ سالان بینا را که به مدت بیش از هشت ماه تحت آموزش خط بریل قرار گرفته بودند، قبل، در حین و بعد از آموزش اندازه گیری کردند.

آن‌ها دریافتند که ماده سفید مغز در مناطق مربوط به لمس در طول دوره آموزش خط بریل به خوبی تقویت می‌شود و همچنین ماده سفید مربوط به بینایی نیز از نیمه راه، شروع به تغییر و بهبود می‌نماید و این تغییر تا دو ماه و نیم بعد از آموزش نیز باقی می‌ماند.

به گفته این پژوهشگران، «یادگیری، از هر نوعی که باشد، ساختار مغز را تغییر می‌دهد. اما تحقیق ما نشان می‌دهد تغییری که به واسطه یادگیری خط بریل اتفاق می‌افتد، ارتباطات مناطق مختلف مغزی را به شکل خاصی و با سرعت‌های متفاوت و همچنین در بازه‌های زمانی گوناگون تقویت می‌کند».

آن‌ها می‌افزایند: «یادگیری مهارت‌های جدید با تأثیر روی ماده سفید مغز، رشته‌های عصبی متصل کننده مناطق مختلف مغز را تغییر می‌دهد. هنگامی که افراد یاد می‌گیرند خط بریل را که خطی لمسی است، یاد بگیرند و بخوانند، قشرهای حسی و بصری مغز آن‌ها دوباره مرتب می‌شوند تا پاسخگوی خواسته‌های جدید باشند».

نتایج این پژوهش جالب نشان می‌دهند که ماده سفید مغر، خود را در مناطق و همچنین بازه‌های زمانی مختلف برای تأمین نیازهای انسان تغییر داده و دوباره سازمان می‌دهند.

گفتنی است این یافته‌ها که ماهیت پویا و انعطاف پذیری بالای مغز را که از یادگیری ناشی می‌شود، به شکل برجسته ای نشان می‌دهند، در نشریه بین المللی Journal of Neuroscience منتشر گردیده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار