این علائم می‌تواند "مرگ آفرین" شود

تهران (پانا) - رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه شروع گرمازدگی با علائم ساده‌ای همراه است، گفت: در صورت بی توجهی افراد به این علائم و تشدید وضعیت گرمازدگی، احتمال تشنج و حتی مرگ افراد وجود دارد.

کد مطلب: ۱۱۹۹۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
این علائم می‌تواند "مرگ آفرین" شود

به‌گزارش ایسنا، ابراهیم شکیبا با اشاره به مکانیسم پیچیده تنظیم دمای بدن گفت: این مکانیسم به صورتی است که با کاهش یا افزایش دمای بدن، آن را به تعادل رسانده و دمای بدن را در حالت نرمال نگه می دارد.

وی افزود: برخی مواقع با افزایش بیش از حد دمای بدن و قرارگیری طولانی مدت افراد در برابر گرمای شدید، این مکانیسم کارایی خود را از دست داده و هرچه تلاش می کند امکان تنظیم دمای بدن به دلیل گرمای بیش از حد وجود ندارد و فرد در این حالت عملا گرمازده می شود.

وی افزود: افزایش دمای بدن به بیش از 38.4 درجه سانیتگراد را گرمازدگی می گویند که در صورت تداوم و عدم درمان به موقع می تواند بسیار خطرناک و حتی مرگ آفرین باشد.

شکیبا با اشاره به افزایش موارد گرمازدگی با افزایش دما و کاهش رطوبت هوا گفت: اگر افراد در این شرایط فعالیت بدنی بسیار داشته و ساعات طولانی در محیط بیرون و در معرض نورمستقیم آفتاب بمانند، دچار گرمازدگی خواهند شد.

وی سن افراد را در بروز گرمازدگی بسیار مهم دانست و افزود: حساس‌ترین گروه های سنی در برابر گرمازدگی مربوط به رده سنی کمتر از چهار سال و بالاتر از 64 سال است. این دسته افراد اگر دچار گرمازدگی شوند آثار آن شدیدتر خواهد بود.

شکیبا گفت: علاوه بر سن، سابقه ابتلا به بیماریهایی همچون دیابت، بیماری های مزمن ریوی و کلیوی، چاقی، ابتلا به اسهال و ... هم می تواند علائم گرمازدگی در افراد را تشدید کرده و آنها را در معرض خطر جدی قرار دهد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه تنفس سریع و تعریق، ضعف و بی حالی را از جمله علائم اولیه گرمازدگی عنوان کرد و افزود: با تشدید گرمازدگی، علائمی همچون گرفتگی عضلات، سرگیجه و حالت تهوع و استفراغ بروز می کند.

وی افزود: چنانچه درمان به موقع صورت نگیرد، نبض افراد سریع تر شده، تحریک پذیری پوست بالا می رود و فشار خون کاهش پیدا کرده و پوست خشک می شود.

شکیبا گفت: ادامه این روند در نهایت به اختلال در هوشیاری منجر شده و فرد دچار تشنج می شود و اگر به او رسیدگی نشود، فرد گرمازده جان خود را از دست می دهد.

وی افزود: با توجه به خطرات گرمازدگی توصیه می شود افراد علائم ساده اولیه آن را جدی بگیرند و به محض بروز این علائم نسبت به درمان گرمازدگی اقدام کرده و خود را به محیط خنک برسانند.

رییس مرکز بهداشت استان کرماشاه در خصوص راهکارهای درمانی گرمازدگی هم گفت: در اولین اقدام افراد باید لباس های اضافی فرد گرمازده را از تن او خارج کرده و او را زیر دوش آب سرد ببرند. در گام بعدی ضمن انتقال بیمار به محیط خنک، باید عضلات او که به حالت انقباض درامده را به حالت استراحت درآورند.

وی افزود: اگر بیمار هوشیار بود توصیه می شود حتما به او آب نمک داده شود تا تعادل الکترولیت های بدن برقرار شود.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه هشدار داد: افراد باید دقت داشته باشند که بدنِ افراد گرمازده نباید بیش از حد خنک شود، طوری که بیمار دچار لرز شود، دراین حالت بدن برای جبران این سرما دمای بدن را مجددا افزایش می دهد که به افزایش عوارض گرمازدگی کمک می کند، بنابراین خنک کردن بدن بیمار تا زمانی توصیه می شود که فرد دچار لرز نشود.

وی یادآور شد: قبل از هر اقدامی هم توصیه می شود افراد حتما با اورژانس 115 تماس بگیرند.

شکیبا در خصوص راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی هم گفت: توصیه می شود افراد در ساعات گرم روز از قرارگرفتن طولانی مدت در معرض تابش مستقیم نورخورشید خودداری کنند.

وی بر مصرف بسیار مایعات در روزهای گرم سال تاکید کرد وافزود: توصیه این است افراد پیش از آنکه احساس تشنگی کنند، به میزان کافی آب و مایعات بنوشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار