یک اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

بحران افزایش موارد جدید کرونا؛ واکسن راه حل نهایی است؟

تهران (پانا) - یک اپیدمیولوژیست با تاکید بر اینکه موثرترین راه برای کنترل کرونا واکسن است، گفت اکنون کشور با بحران افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا مواجه است.

کد مطلب: ۱۱۹۸۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
بحران افزایش موارد جدید کرونا؛ واکسن راه حل نهایی است؟

دکتر رضا غفاری در گفت‌وگو با پانا درباره پیک پنجم بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: « تعداد موارد بیماری کرونا از اردیبهشت ماه به سرعت افزایش یافت، بعد از آن به سرعت در حال کاهش بود و اکنون نیز کاهش روند بیماری متوقف شده و روند صعودی پیدا کرده است و تعداد موارد جدید بیماری به سرعت در برخی استان‌ها رو به افزایش است و به سایر استان‌ها هم سرایت می‌کند.»

این اپیدمیولوژیست افزود: « با پدیده‌ای مواجه هستیم که در آن تعداد بیماران جدید، به سرعت رو به افزایش است و در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، از ظرفیت نظام بهداشت و درمان نیز فراتر رفته و در سایر استان‌ها هم این خطر و نگرانی وجود دارد. از طرفی در کشور کمتر از ۱۰ درصد افراد واکسیناسیون را انجام داده‌اند و اکنون یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها میزان سرایت‌پذیری سوش دلتا در کشور است زیرا شاهدیم سرایت‌پذیری افزایش یافته و سرعت انتقال بالا رفته است.»

این پزشک با بیان اینکه با بحران افزایش موارد جدید بیماری روبرو هستیم، گفت: « این بحران می‌تواند مانند بحران‌های قبلی که چهار مرحله‌ از آن را پشت سر گذاشتیم، منجر به افزایش بستری در بیمارستان‌ها پُر شدن ظرفیت تخت‌ها و همچنین افزایش میزان مرگ و میر شود.»

وی گفت: « ویژگی واریانت هندی این است که سرایت‌پذیری بیشتری دارد و هنگامی که سرایت پذیری ویروس بسیار بالاتر است، باید برای کنترل آن اقدامات شدیدتر شود. گفته می‌شود با این ویروس ممکن است هر یک نفر به طور متوسط ۶ تا ۸ نفر را مبتلا کند، یعنی دو تا ۲.۵ برابر ویروس قبلی. بنابراین اقدامات‌ کنترلی‌ نیز باید دو برابر شود.»

غفاری درباره لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور و همچنین ضرورت اعتماد مردم به واکسن‌های کرونا خاطرنشان کرد: « باید توجه کرد که با جهش‌های ویروس کرونا واکسن بی‌تاثیر نشده است. نشان داده شده که دو مورد از جهش‌های ویروس کرونا که یکی از آن‌ها جهشی بود که در آفریقای جنوبی تشخیص داده شد و جهشی که در هند تشخیص داده شده که به آن‌ها واریانت‌های بتا و دلتا گفته می‌شود، نسبت به ایمنی قبلی مقاومت بیشتری دارند.»

وی گفت: « البته اینکه این جهش‌ها مقاومت بیشتری دارند به این معنی نیست که واکسن بی‌اثر است. زیرا هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد اثربخش نیست و ۱۰۰ درصد هم بی‌اثر نخواهد بود. بنابراین هر دو دُز باید تزریق شوند تا ایمنی قابل ملاحظه‌ای ایجاد شود و حتی بعد از تزریق هر دو دوز هم ممکن است ایمنی‌بخشی که در ویروس‌های قبلی انتظار می‌رفت به آن سطح ایمنی در واریانت‌های جدید نرسد.»

وی اضافه کرد: « بنابراین با توجه به اینکه واکسن‌های کرونا از مرگ و میر افراد در جامعه جلوگیری می‌کنند بهترین راه برای ایمنی‌زایی تزریق واکسن است و توصیه می‌شود که افراد هر واکسنی که در اختیارشان قرار گرفت به آن اعتماد کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار