حاجی میرزایی: کیفیت زندگی انسان‌ها متناسب با هویت آن‌ها است

شیراز (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی کودکان ایران اسلامی، هویت را یکی از مفاهیم اساسی زندگی انسان‌ها برشمرد و افزود کیفیت زندگی انسان‌ها متناسب با هویت آن‌ها ست و آنچه انسان‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند عمل آن هاست و رفتار انسان‌ها نیز نشات گرفته از هویت آن‌هاست.

کد مطلب: ۱۱۹۸۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: کیفیت زندگی انسان‌ها متناسب با هویت آن‌ها است

وزیر آموزش و پرورش امروز در همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی که به میزبانی شیراز برگزار شد، گفت: چگونگی شکل‌گیری هویت با این مفهوم عمیق و با ارزش اهمیت ویژه‌ای دارد و در واقع هویت محصول نظام یادگیری صرف نظر از نظام رسمی یا غیررسمی یادگیری است.

وی ادامه داد: نظام رسمی تحت تاثیر سه ابزار دیدن، شنیدن و اندیشیدن است که این سه ابزار کلیدی در پرتو تعالیم اسلامی غنی و تغذیه می‌شوند و هویت اسلامی یک فرد را شکل می‌دهند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه انسان‌ها در پرتو تعاملات، خود را می‌شناسند و می‌سازند، گفت: ارتباط نخست انسان با خود و بعد با محیط پیرامون است و این تعاملات موجب ایجاد درک انسان از خود می‌شود.

به گفته وی مفهوم هویت یک مفهوم اجتماعی است که حاصل ارتباطات جمعی است و انسان در پرتو تعاملات چارچوب ذهنی خود را شکل می‌دهد.

وی افزود: پیوندهای اساسی انسان با خود و خدا، انسان با خلق و انسان با خلقت تعییین کننده هویت ملی ما است و هرچه این مفاهیم و درک‌ها بیشتر شود و به هم نزدیک باشد هویت مشترک شکل می گیرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه وجه تمایز نظام رسمی از غیر رسمی، اراده نظام آموزشی در اینکه چه چیزی به افراد آموخته شود است، گفت: اراده نظام رسمی آموزش در اینکه چه چیزی بیاموزد و چه شکلی هویت ادامه پیدا کند، مبتنی است بر یک فهم و بار هوشمندانه که برگزاری چنین همایشی محصول همین اراده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این ماموریت بزرگی است برای نظام تعلیم و تربیت و این ضرورت بود که ابتدا نظام تعلیم و تربیت را به سمت آموزش و پرورش پیش دبستانی سوق داد و از سال قبل نیز با به تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اجرای این ماموریت پر رنگ تر شد.

وی افزود: باید از ابتدای مراحل زندگی به افراد برای پیدا کردن هویت کمک کرد و این مسوولیتی است که بر گردن ما مسوولان نظام تعلیم و تربیت است تا با ایجاد ترکیبی هوشمندانه از آحاد جامعه، هویت ملی افراد را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: ما در کار بزرگی وارد شدیم، ما خشت‌های سازنده این سرزمین را می سازیم و ما در کار ساخت بنایی هستیم که آینده کشور را می سازد.

به گفته حاجی‌میرزایی این فرآیند فرآیندی است که باید همه عناصر دخیل در آن با هم هماهنگ باشند، دوگانگی در نظام یادگیری افراد را دچار سردرگمی و مشکلات روحی می کند و این یک ماموریت بزرگ بین آموزش و پرروش، خانواده و جامعه است تا این بنای با شکوه شکل بگیرد.

وی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی به منظور تاثیرگذاری عمیق و پایدار این مفهوم باید بیشتر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار