سرقت مجسمه‌های پارک خانه هنرمندان تکذیب شد

تهران (پانا) - معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران سرقت مجسمه‌های پارک خانه هنرمندان را رد  و اعلام کرد  طبق اطلاع رسانی ماه گذشته، 27 مجسمه موجود در این فضا، به دلیل برخی آسیب‌ها که نتیجه گذر زمان و نصب غیر اصولی است، مرمت و بهسازی می‌شوند.

کد مطلب: ۱۱۹۸۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
سرقت مجسمه‌های پارک خانه هنرمندان تکذیب شد

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، شاپور دیوسالار از مرمت، بهسازی و جانمایی برخی آثار در محوطه مجموعه پارک هنرمندان خبر داد و در این باره گفت: در این مجموعه 27 مجسمه وجود دارد که هر کدام در دوره‌های مختلف و بر اساس سفارشات متعددی که به هنرمندان داده شده، اجرا و نصب شده‌اند؛ به همین خاطر آثار از نظر متریال نصب و حتی نحوه جانمایی بسیار متفاوت هستند تا جایی که برخی از آثار دارای پایه‌های سنگی و برخی بتنی هستند.

وی با اشاره به خبر منتشر شده در یکی از رسانه‌ها، مبنی بر سرقت آثار پارک هنرمندان، بیان کرد: متاسفانه برخی از اطلاع رسانی‌ها، صرفا در راستای جذب مخاطب و جو سازی است. بدیهی است که یک رسانه پیش از انتشار اخبار نیاز به بررسی درست در مورد موضوع مورد نظر دارد اما به نظر می‌رسد که این رسانه، حتی درباره این رویداد از مسئولان پارک و خانه هنرمندان نیز، چیزی جویا نشده است.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: با یک جستجوی ساده در سایت سازمان زیباسازی، به راحتی می‌توانستند خبری را که مبنی بر آغاز مرمت این مجموعه است مشاهده کنند یا حداقل با مسئولان خانه هنرمندان، پیش از انتشار این خبر صحبت کنند اما متاسفانه به نظر می‌رسد که بازار شایعه سازی بسیار پر رونق تر از اطلاع رسانی درست است.

دیوسالار درباره دلایل مرمت آثار این مجموعه، بیان کرد: یکی از عمده مشکلات مجسمه‌های این مجموعه، آثاری است که به شکل غیر اصولی در داخل چمن و فضای باغچه نصب شده‌اند. این نوع آثار به دلیل قرار گرفتن در معرض، آبیاری باغچه اغلب دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شده‌، به همین خاطر علاوه بر مرمت نیازمند جا به جایی و جانمایی مجدد نیز هستند. به عنوان مثال مجسمه «نی‌لبک زن» کار استاد ایرج محمدی از داخل باغچه که به دلیل وجود درختان بلند در دیده‌شوندگی مطلوب هم برخوردار نبوده به روبه‌روی خانه تئاتر ایرانشهر منتقل شده است و همچنین مجسمه «تندیس عشق» کار شیخ‌الحکما هم به همین منوال در دستور جابه‌جایی قرار دارد و هیچ مجسمه‌ای به سرقت نرفته است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که در این پروژه به آن توجه شده، یک دست سازی پایه‌های مجسمه‌های موجود در این مجموعه است به همین خاطر تصمیم گرفته شده که کلیه پایه‌ها از جنس بتن اکسپوز اجرا شوند.

دیوسالار درباره نحوه حمایت از آثار برنزی در این مجموعه، گفت: همانطور که می‌دانید، برخی از آثار ایرانشهر، برنزی هستند به همین خاطر کلیه آثار این مجموعه، به شاسی آهنی در داخل پایه متصل خواهند شد و در نهایت کار با بتن درجه یک اکسپوز، حمایت خواهد شد تا از اتفاقات ناگواری مانند دزدی‌پیشگیری شود.

وی ادامه داد: برخی از آثار نظیر کار استاد مددی که در سال‌های گذشته دزدیده شدند، در دوره‌ای با فایبرگلاس جایگزین شده که در شان و شخصیت این هنرمند و اثرش نیست به همین خاطر کار مجددا ریخته گری و با جنس برنز مرمت خواهد شد تا شکل گذشته خود را به دست آورد. کار خانم فاطمه امدادیان هم به چنین سرنوشتی دچار شد که مجدداً و با متریال برنز ساخته خواهد شد و در جای مناسب در پارک جانمایی می‌گردد. قابل ذکر است مجسمه‌های فایبرگلاس برداشته شده هم اکنون طی صورتجلسه‌ای به دفتر خانه هنرمندان تحویل شده است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران، از عدم جابجایی برخی آثار این مجموعه خبر داد وگفت: آثاری که دچار زنگ زدگی و مشکلاتی نظیر پوسیدگی هستند، قطعا در این مجموعه مرمت، جابه جا و جانمایی خواهند شد اما اثر تنی چند از هنرمندان مانند استاد حکیمی که یک کار سنگی است یا دو اثر چوبی برادران شریف که احتمال شکستن دارند، جابه‌جا نخواهند شد. تنها اثری که از مجموعه حذف شده مربوط می‌شود به فرم هندسی آقای شجاع‌الدین شهابی بوده که به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی، که این اقدام بیش از ده سال پیش صورت گرفته و هیچ ارتباطی به موضوع مرمت آثار در حال حاضر ندارد.

دیوسالار تاکید کرد: تلاش ما این است که با یکسان سازی جنس پایه‌ها و مرمت مواردی که دچار آسیب شده، شکل زیباتری به فضای هنری ایرانشهر که یک مجموعه فرهنگی و تفریحی بسیار مهم در سطح شهر است، ببخشیم تا شهروندان از فضای موجود بیشتر از پیش لذت ببرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار