مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور خبر داد:

۱۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارند

تهران (پانا)  -به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در حال حاضر از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی، ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.

کد مطلب: ۱۱۹۷۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
۱۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارند

به گزارش وزارت نیرو ، "حمیدرضا جانباز" روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با محوریت تامین آب و برق کشور در تابستان سال ۱۴۰۰، با اشاره به وضعیت بارش‌ها اظهار کرد: در ۶ حوضه آبریز کشور شاهد کاهش بارش‌ها نسبت به سال گذشته هستیم. بر اساس آمار به طور متوسط وضعیت کاهش بارش در ۶ حوضه آبریز نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش داشته و نسبت به متوسط بلندمدت ۳۷ درصد کاهش بارش را شاهد هستیم.
وی افزود: بیشتر این کاهش بارش‌ها در حوزه شرق و مرکز فلات ایران با ۵۳ درصد و کمترین (کاهش بارش‌ها) در شمال غرب و حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۱۳ درصد بوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش بارش در کشور، افزایش بی‌رویه و زودرس دما نیز موجب نگرانی‌هایی در کشور شده که مشکلاتی را در تابستان امسال به وجود آورده است. کولرها در مرکز فلات ایران طی ماه‌های گرم سال حدود ۱۱ درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند.
وی در خصوص شرایط سدهای تامین آب شرب نیز خاطرنشان کرد: تامین آب شرب حدود ۵۰۰ شهر و به‌طور دقیق 467 شهر وابسته به منابع آب سدها هستند. اگر نگاهی به وضعیت آب سدهای مهم کشور که وظیفه تامین آب شرب را دارند، میزان ورودی آب سدها در سال‌جاری آبی نسبت به متوسط سال گذشته ۶۰ درصد و متاسفانه میزان حجم آب سدها هم ۳۴ درصد کاهش را شاهد هستیم.
جانباز با بیان اینکه در برخی از استان‌ها تابستان امسال وضعیت سختی داریم، یادآور شد: اگر میزان تولید و مصرف آب برابر باشد وضعیت تنش آبی اطلاق می‌شود. طی سال ۱۴۰۰ در حال حاضر ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی هستند. از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی و ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، طی سال‌های گذشته رقم شهرهای دارای تنش بسیار بالاتر بود به‌طوری که در سال‌ 94 حدود 285 شهر‌در وضعیت قرمز تامین آب بودند.
وی در خصوص اتخاذ طرح‌هایی برای مقابله با تابستان سخت نیز تصریح کرد: پروژه و برنامه‌های مختلفی را برای پایداری و ارتقای کیفی آب در نقاط مختلف این کشور اتخاذ کردیم که عمده‌ آنها مربوط به بازسازی، افزایش حجم مخازن ذخیره، ارتقای کیفی، نمک‌زدایی آب شرب و تکمیل طرح‌های اولویت‌دار است.
وی اضافه کرد: در جایی که امکانات موجود نیست، مجبور به استفاده از برنامه آبرسانی سیار هستیم. البته طرح پایدارسازی برق اضطراری را نیز در دستور کار داریم. تابستان امسال ۸۴۰۵ روستا توسط ناوگان سیار آبرسانی می‌شوند.

مشکل طرح غدیر استان خوزستان اعتباری است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور درباره طرح غدیر و مشکلات موجود اظهار کرد: هدف از اجرای طرح غدیر قرار دادن آب با کیفیت در اختیار مردم استان خوزستان است. با توجه به اقتضائات بودجه‌ای کشور متناسب با ظرفیت موجود به‌گونه‌ای مطرح شد که هم جمعیت بیشتری بهره‌مند شوند، هم این طرح با سرعت بیشتری تکمیل شود. در سال ۱۳۸۵ استارت طرح غدیر زده شد.
وی افزود: این طرح در فاز اول با استفاده از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های موجود، آب با کیفیت را از تلمبه‌خانه قیصریه به آبادان و خرمشهر منتقل کرد. در گام بعد نقطه جمعیتی مهمی که تنها از آب کارون استفاده می‌کرد، مورد هدفگذاری قرار گرفت و در دو گام این کار انجام شد. پیمانکار این پروژه از بهترین پیمانکاران و ظرفیت‌های موجود کشور است.
جانباز اضافه کرد: طرح غدیر، بزرگترین طرح آبرسانی کشور با بیشترین ظرفیت انتقال آب است، به‌طوری‌که تصفیه‌خانه‌ای که در این طرح تصویب کردیم ۲۵ مترمکعب در ثانیه ظرفیت دارد یعنی پنج برابر هر کدام از تصفیه‌خانه‌های آب تهران است.

مشکل این طرح، مشکل اعتباری است
وی در خصوص سرانه مصرف نیز ادامه داد: مصرف آب شرب در کشور ۳۰۰ لیتر در روز بود که در حال حاضر این عدد در بخش خانگی به ۱۷۹ لیتر به ازای هر نفر کاهش یافته است، اما به نظر می‌رسد که هنوز جای کار دارد و می‌توانیم تا۳۰ لیتر دیگر این عدد را کاهش دهیم.
به گفته جانباز در کشورهای کم آب این عدد ۱۵۰ لیتر و در کشورهای پرآب ۲۵۰ لیتر است که در برخی جاها به ۳۰۰ لیتر در روز نیز می‌رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: در بخش آب شرب براساس بدترین سناریو برنامه ریزی می‌کنیم در سال آبی فعلی طبق پایشی که صورت گرفته برنامه‌ریزی انجام شده و نمی‌توان از اکنون برای درازمدت برنامه ریزی خشکسالی یا ترسالی را داشت.

تمام تاسیسات مهم مجهز به دستگاه‌های ژنراتور و مولدهای اضطراری هستند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور یادآور شد: در حال حاضر تمام تاسیسات مهم مجهز به دستگاه‌های ژنراتور و مولدهای اضطراری هستند اما در هیچ جای دنیا برای چاه‌های پراکنده در سطح شهرستان‌ها مولدهای اضطراری در نظر نمی‌گیرند، اما با همکاری توانیر تلاش کردیم که فیدرهایی که احیانا قطع می‌شوند در مکان‌هایی که تامین کننده منابع آب هستند نباشند.
وی در خصوص مشکلات تامین آب سیستان و بلوچستان نیز گفت: طرح‌های آبرسانی زیادی را در سیستان و بلوچستان داریم و برای این مساله چند واحد آب شیرین کن و خط انتقال در نظر گرفته‌ایم که با همکاری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران وارد مدار می‌شود. در تعدادی از استان‌ها نیز اقدامات خوبی انجام شده در ۲۰۰ روستا عملیات اجرای آبرسانی را داریم و بخش زیادی از آن را امسال وارد مدار می‌کنیم.
جانباز با بیان این‌که وضعیت در سیستان و بلوچستان حاد است و با توجه به این‌که عمدتا وابسته به منابع آب زیرزمینی هستند، اظهار کرد: در شهری به نام سیرکان با تانکر آبرسانی را انجام می‌دهیم اما طرح‌های آبرسانی برای این استان در حال اجرا است و باید گفت ۱۱ درصد طرح‌های آبرسانی کل کشور به این استان تخصیص یافته است.

برنامه‌ای برای قطع و جیره‌بندی آب نداریم
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به گرم‌تر شدن هوا آیا مجوز قطع آب در سطح یک شهر قرمز ابلاغ می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌ای برای قطع و جیره‌بندی آب نداریم و از هفت سال پیش این مسئله را با مدیریت کنترل می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار