نقش آموزشی والدین و معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی

تهران( پانا)- اگر امروزه در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدامات لازم انجام نشود، بی‌شک سرمایه‌های مادی، معنوی، انسانی و اجتماعی ارزشمندی را که همان فرزندان هستند، ازدست می‌روند.

کد مطلب: ۱۱۹۷۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
نقش آموزشی والدین و معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی

به گزارش کارشناسی اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش منطقه ۷؛ جلسه آسیب های اجتماعی پیرامون اعتیاد به مواد مخدر با حضور مهدی نوروزی؛ مدرس و کارشناس گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در منطقه ۷ برگزار شد.
هدف این جلسه که به همت معاونت پرورشی و کارشناسی مشاوره با حضور مدیران مدارس در شبکه شاد برگزار شد ،آشنایی مدیران با نقش مدرسه و معلمان در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان پیرامون اعتیاد بود.

در این نشست نوروزی با اشاره به علل و عوامل آسیبهای اجتماعی گفت: دانش آموزان مهمترین و حساس ترین عناصر در نظام آموزش وپرورش و سرمایه های ملی این مرز و بوم به شمار می آیند. مدرسه نیز به عنوان یکی ازمهمترین نهادهای رسمی و آموزشی کشور که همه کودکان با رسیدن به سن تحصیل وارد آن می شوند، موظف است تا با تمهیدات لازم و مفید با بالابردن سطح دانش وآگاهی آنها را در برابر رفتارهای پرخطر و ناسالم اجتماعی محفوظ و مصون نگاه دارد. اگر امروزه در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدامات لازم را انجام ندهیم بی شک سرمایه های مادی، معنوی، انسانی و اجتماعی ارزشمندی را که همان فرزندانمان هستند از دست می دهیم.

نوروزی بیان کرد: نقش نظام آموزشی کشور در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و نقش معلم و اولیای آموزشی و همه کسانی که در مدارس فعالیت می‌کنند، در پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی بسیار موثر است. برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محیط های گوناگونی ارائه می شود. از جمله خانواده، مدرسه، محله و محیط کار، اما برنامه های مدرسه و خانواده بیشترین بازده درمانی را در این حوزه در بر دارد. اتفاقی که در مدرسه می افتد این است که هر چه بیشتر بچه ها را به صورت دسته جمعی در اختیار داشته باشید برنامه‌های شما کارساز تر است.

مدرس دانشگاه علوم توانبخشی ادامه داد: ساعات ارتباط دانش آموز در محله و محیط اجتماعی پیرامون، کمتر از خانواده و مدرسه است و بیشتر ساعات زندگی دوران نوجوانی را در محیط خانواده و مدرسه سپری می‌کند و این فرصت خوبی برای برنامه های پیشگیری از اعتیاد است. در مدرسه معلم ها به صورت ثابت بچه ها را هر روز می بینند و تغییرات رفتاری دانش آموزان را بهتر درک می کنند. خیلی از رفتارها را حتی والدین هم متوجه نمی‌شوند.

نوروزی افزود: نتایج بررسی ها حاکی از آن است که مدرسه به دلیل کارکردهای مهم آموزشی و تربیتی و جایگاهی که در بین دانش آموزان دارد، نقش مهمی را در زمینه ارتقای توانمندی و مراقبت از آنها در برابر آسیبهای اجتماعی بر عهده دارد و توجه بیش از پیش به این نهاد بسیار خطیر را در کنار نهاد خانواده می طلبد. یافته‌های موسسه ملی سوء مصرف مواد در آمریکا به نکات کلیدی دست یافته است که یکی از آنها این است که اگر فرزند شما یا دانش آموز تا ۱۸ سالگی سیگار نکشند، الکل ننوشد و مواد مصرف نکند؛ به احتمال بسیار زیاد تا پایان عمر این کار را انجام نخواهد داد زیرا بحران نوجوانی و بحران هویت دوران نوجوانی را رد کرده است و توانسته مهارت های خودباوری وخودشناسی را بیاموزد.

وی با تاکید به این موضوع گفت: تا قبل از سن ۱۸ سالگی اگر نوجوان بتواند به خوبی بحران‌های نوجوانی را پشت سر بگذارد و برای یافتن هویت خود به دنبال آسیب های محیطی و خطا نباشد، به احتمال زیاد به عزت نفس و مهارت خودباوری خواهد رسید.

اهمیت مهارت آموزی و خودشناسی و بیان احساس در قبل از ۱۸ سالگی بسیار مهم است که بحث مهمی در مدارس است. در دوران تحصیلی در دوره کودکی(دبستان)و نوجوانی (متوسطه) هر کدام شرایط خاص خود را دارد. مهمترین مسئله که در زمان کودکی و نوجوانی مشترک است، بیان احساس است. این موضوع مهمی است که دانش آموز یاد بگیرد از احساسات خود صحبت کند. یعنی اگر پدر و مادر در خانواده بستری برای بیان احساسات ایجاد کنند، این نقش پیشگیرانه دارد. نه گفتن، بیان احساسات و خودآگاهی نقش بسیار موثری دارد، تجربه نشان داده که از مهمترین چیزها برای کنترل اعتیاد، خودابرازی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار