سواد رسانه ای یک مهارت ضروری در دنیای امروزی

تهران( پانا)- سواد رسانه ای نوعی درک متکی بر مهارت‌های قابل یادگیری است که بر اساس آن می‌توان توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای را در خود پرورش داد؛ همچنین انواع تولیدات رسانه ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۶۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد
سواد رسانه ای یک مهارت ضروری در دنیای امروزی

امیر محمد مهرجو؛ رئیس مجلس دانش آموزی استان گیلان در رابطه با اهمیت سواد رسانه‌ای در جامعه امروزی و تأثیر مستقیم آن بر زندگی دانش‌آموزان گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همه گیری آن در جوامع، استفاده نوجوانان از تکنولوژی امری اجتناب ناپذیر است، از همین رو هدف اصلی ما باید آموزش استفاده درست از آن به نوجوانان و استفاده کاربرد تکنولوژی برای پیشرفت در عرضه های مختلف باشد. برای استفاده از محیط پیچیده‌ رسانه ها، امروزه ما باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای باشیم و این میسر نمی‌شود مگر افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف این پیام‌های پیچیده‌ موجود در محتواها شوند. از آنجا که رسانه ها حرف اول را در دنیای تکنولوژی می‌زنند پس برای استفاده صحیح از آنها، می‌بایست آموزش های لازم در این زمینه را نیز در دسترس قرار داهیم. با نظر به اینکه؛ یکی از مهم ترین اهداف دشمنان اسلام تسخیر ذهن جوانان و نوجوانان است، چرا که این قشر سرمایه های اصلی یک جامعه محسوب می‌شوند و نبود این سرمایه ها می‌تواند کشور را با مشکلات زیادی رو به رو کند؛ آموزش سواد رسانه‌ای به جوانان و نوجوانان یکی از راه های دفاع از میهن به شمار می آید.

رئیس مجلس دانش آموزی استان گیلان با اشاره به این مهم که آموزش مجازی سبب شده کودکان نیز با رسانه های مختلف ارتباط بگیرند بیان کرد: با شیوع آموزش های مجازی، این تکنولوژی ها و رسانه های هوشمند از قبیله تبلت، گوشی هوشمند، لپ تاپ و... بیش از پیش در دستان کودکان دیده می‌شود و اگر درصدی نظارت والدین بر کودک کم شود می تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. زیرا که آموزش سواد رسانه ای برای کودکان وجود ندارد و در مدارس نیز به آن پرداخته نمی شود. به علاوه برخی خانواده ها نیز اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند و برخی نیز راهکار آموزش سواد راسانه ای به کودکان را نمی دانند. بعضی والدین نیز به دلیل مشغله های کاری خود از نظارت کم می کنند و بعضا با پاسخگو نبودن به سوالات فرزندان خود بستری را برای جست‌وجو در دنیای وسیع مجازی می سازند؛ و قطعا اگر کودکان در این دنیا شنا بلد نباشند به صورت حتمی غرق خواهند شد. آموزش سواد رسانه‌ای اما می تواند غریق نجاتی برای کودکان این سرزمین باشد.

وی در ادامه به مشکلات آموزش درس تفکر و سواد رسانه ای پرداخت و بر لزوم حل این مشکلات تاکید کرد و افزود: متأسفانه در کشور ما برای آموزش سواد رسانه ای به دانش‌آموزان از پایه های تحصیلی مناسبی شروع نمی شود و اکثر درس ها قدیمی هستند. همچنین در بسیاری از مدارس ما این درس به جد گرفته نمی‌شود و به عنوان یکی از دروس کم اهمیت با آن برخورد می شود. این در حالیست که رسانه در دنیای امروز و در راستای تعلیم و تربیت دانش آموزان به عنوان یک عامل مداخله‌گر بین مسئولین و دانش آموزان است. در بسیاری از موارد، رسانه، موجب تعارض بین معلمین، مسئولین و والدین با دانش آموزان می شود. به همین سبب باید توجه ویژه ای به حل مشکلات در آموزش این درس شود.

مهرجو در پایان به اهمیت آموزش سواد رسانه ای در مدارس پرداخت و گفت: ما در عصر اطلاعات و رسانه زندگی می کنیم و به همین دلیل حذف رسانه ها از زندگی روزمره ما ممکن و منطقی نیست. اشتیاق و استقبال دانش آموزان در یادگیری این آموزه ها نیز بر نیاز دانش آموزان به داشتن اطلاعات و آگاهی‌های لازم در زمینه سواد رسانه تاکید دارد. آموزش سواد رسانه ای در مدارس می‌تواند تا اندازه زیادی ذهن‌ها را متوجه اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع مهم سواد رسانه‌ای کند.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار