معاون وزیر:

29 سالن ورزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در حال ساخت است

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین، رئیس فدراسیون ورزش‌های نابینایان و رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه کمیته ملی پارالمپیک، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به امضا رسید.

کد مطلب: ۱۱۹۵۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد
29 سالن ورزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در حال ساخت است

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که در محل کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد با بیان اینکه هدف آموزش‌وپرورش استثنایی، مهیا کردن دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای زندگی است اظهار کرد: این مهمّ در بستر آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی شکل می‌گیرد و فعالیت‌های تربیت‌بدنی بهترین امکان را برای یادگیری و تمرین این نوع آموزش‌ها فراهم می‌کند.

وی افزود: فعالیت‌های تربیت‌بدنی که عمدتاً حرکت محور و سلامت‌محور هستند، در بهترین حالت خود نقش فعالیت‌های توان‌بخشی، توانمندسازی و تقویت قوای جسمانی و ایمنی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را دارد و در بدترین حالت خود، مانع افزایش معلولیت و ناتوانی این گروه از دانش‌آموزان و مانعی برای ایجاد ناتوانی‌ها و معلولیت‌های ثانویه می‌شود. ورزش برای دانش‌آموزان استثنایی علاوه بر سلامت موجب اجتماعی شدن و بازگشت آنان به زندگی عادی می‌شود.

معاون وزیر با بیان اینکه برای دانش‌آموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص جسمی، امکان ورزش در مکان‌های عمومی وجود ندارد اظهار کرد: در راستای حل مشکل فضای ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تاکنون 41 سالن ورزشی ویژه این دانش‌آموزان در کشور ساخته شده است. علاوه‌برآن 29 سالن ورزشی دیگر در حال ساخت است و پیگیری ساخت 360 سالن ورزشی درون مدرسه‌ای و 60 اتاق بازی نیز در حال انجام است.

معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان‌افزایی با هدف تأمین تجهیزات ورزشی، آموزشی و توان‌بخشی برای دانش‌آموزان استثنایی در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است گفت: در قالب این نهضت ۱۰۵ نوع وسیله توان‌بخشی، ورزشی و کمک‌آموزشی برای ۸۰ هزار نفر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در قالب نهضت توان‌افزایی باید تأمین شود که 19 قلم آن تجهیزات ورزشی است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به کمک ۷۶ میلیاردتومانی خیرین در سال گذشته به آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه تأمین تجهیزات نهضت توان‌افزایی گفت: از این میزان بیش از ۳۱ میلیارد تومان مشارکت خیرین در حوزه تأمین تجهیزات ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

حسینی با تقدیر از حضور مسئولین فدراسیون‌های ورزشی در این نشست گفت: این تفاهم‌نامه مربعی از همکاری مشترک کمیته ملی پارالمپیک، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت، سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و فدراسیون‌های ورزشی حوزه آموزش‌وپرورش و پارالمپیک است.

معاون وزیر با اشاره به محورهای تفاهم‌نامه گفت: آموزش و توانمندسازی مربیان ورزشی حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی، گسترش مسابقات ورزشی در ابعاد مختلف، برگزاری همایش‌های علمی و انجام پژوهش‌های علمی، توسعه و ترویج ورزش‌های پارالمپیک در مدارس، استفاده از تجهیزات و امکان مشترک، ایجاد کانون‌های ورزشی، استعدادیابی و مشارکت با آکادمی کمیته ملی پارالمپیک در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، فنی و ورزشی از جمله محورهای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه است. این تفاهم‌نامه مسیر همکاری مشترک را هموار می‌کند و نتایج آن منجر به افزایش کیفیت فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.

در این نشست مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش‌وپرورش ضمن ابراز خوشحالی از مبادله تفاهم‌نامه اظهار کرد: آموزش‌وپرورش وزارتخانه‌ای با بیش از یک میلیون معلم و ساختاری مویرگی در تمام نقاط کشور است که کارهای تیمی در آن با قدرت و سرعت بسیار بالایی قابلیت انجام را دارد. در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش 40 هزار نیرو وجود دارد که بیش از ۳۳ هزار نفر از آنها نیروهای متخصص در حوزه تربیت‌بدنی هستند و استعدادیابی و پرورش قهرمانان آینده از دل مدارس و توسط همین نیروها صورت می‌گیرد.

حمیدی با بیان اینکه ورزش جانبازان و معلولین کشور در کل دنیا جایگاه برجسته‌ای دارد اظهار کرد: شناسایی استعدادهای ورزشی کشور در حوزه معلولین نیز از آموزش‌وپرورش شروع می‌شود و آموزش‌وپرورش آمادگی هر نوع همکاری با کمیته ملی پارالمپیک را دارد.
وی تصریح کرد: پارالمپیک برندی است که از آن می‌توان در گفتمان‌سازی خانواده‌ها برای ترغیب دانش‌آموزان استثنایی به ورزش، افزایش فعالیت‌های بدنی این دانش‌آموزان و استعدادیابی استفاده کرد.

همچنین در این نشست خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک نیز اظهار کرد: گام اول ورزش قهرمانی حوزه پارالمپیک از مدارس شروع می‌شود و این تفاهم‌نامه موجب همکاری مشترک در استعدادیابی و رشد ورزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.

وی با اشاره به نقش اصلی خانواده‌ها در ترغیب دانش‌آموزان استثنایی به ورزش گفت: یکی از ورزش‌های حوزه معلولین ورزش بوچیا است که بیشترین جذب در این ورزش مربوط به ایران است و این با تکیه بر ظرفیت خانواده‌ها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار