تامین زیرساخت‌های تولید، در اولویت توزیع اعتبارات‌استانی است

اردبیل(پانا) - استاندار اردبیل بیان کرد با توجه به اینکه از محل اعتبارات ملی، سهم مناسبی به بخش های آب و راه جذب شده، در توزیع اعتبارات استانی، تامین زیرساخت های مربوط به توسعه، تولید و شهرک های صنعتی در اولویت است و باید مد نظر فرمانداران باشد.

کد مطلب: ۱۱۹۵۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
تامین زیرساخت‌های تولید، در اولویت توزیع اعتبارات‌استانی است

به گزارش استانداری اردبیل، اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استان تصریح کرد: همچنین اختصاص اعتبار به بخش ورزش و توسعه زمین ورزش روستایی، گردشگری و کاهش آسیب های اجتماعی نیز از محل اعتبارات استانی باید مد نظر قرار گیرد.

او با اشاره به اقدام موفق استان در خصوص فروش اموال مازاد دولتی افزود: با درآمد حاصل از فروش اموال مازاد در استان، مشکلات مربوط به هزینه های جاری حل شد.

استاندار اردبیل اظهار کرد: مازاد درآمد حاصل از فروش اموال غیرضروری در حوزه های دیگر عمرانی از جمله سدهای معیشتی هزینه می شود.

بهنام جو اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته امسال هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال مازاد جذب می شود که پروژه های نیمه تمام استان را با جهش بالا اجرا کنیم.

او بیان کرد: شاخص های توزیع اعتبارات استانی نیز با همفکری و کارشناسی مدیران و فرمانداران هر شهرستان تعیین می شود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: برنامه ریزی در راستای توسعه زیرساخت ها و چهار خطه کردن جاده ها در سال گذشته اقدامات زیادی انجام گرفته و در همه شهرستان ها جاده سازی با قوت در حال انجام است.

بهنام جو از در حال اجرا بودن ۳۵۰ کیلومتر پروژه راهسازی در سراسر استان خبر داد و افزود: امسال نیز اجرای طرح های توسعه راه برنامه ریزی شده و با جهش بسیار بالایی ادامه می یابد.

او اجرای با شتاب راه آهن اردبیل را یاد آور شد و اظهار کرد: برای اجرای راه آهن اردبیل در سال گدشته هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و در هفته اخیر نیز ۱۰۰ میلیارد تومان از ریاست جمهوری ابلاغ شده است.

استاندار اردبیل تصریح کرد: کارهای زیرسازی راه آهن در حال اتمام بوده و ۶۵ کیلومتر از مسیر ریل گذاری شده است.

رییس شورای برنامه ریزی استان اجرای پروژه های سدسازی در استان را یادآور شد و گفت: سد عمارت از جمله بزرگترین پروژه های سدسازی در شمال‌غرب است که در حال تکمیل بوده و تا دو هفته آینده آبگیری می شود.

بهنام جو اعتبار پایه امسال استان را هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۸۹۷ میلیارد تومان از این میزان ابلاغ شده و در بین شهرستان های استان توزیع می شود.

او اظهار کرد: برای اجرای راه‌های روستایی، مجتمع های آبرسانی روستایی از محل تبصره ۵۶ و بودجه عمومی دولت جذب اعتبار انجام گرفته است.

استاندار اردبیل با اشاره به وجود بودجه های متمرکز در دست وزارتخانه ها از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست تا در جذب این اعتبارات به استان برای تسریع در اجرای پروژه ها تلاش کنند.

بهنام جو عملکرد تخصیصی استان در سال گذشته از اعتبارات ملی و استانی و تبصره ۵۶ را ۳ هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار امیدواری کرد: این میزان در سال‌جاری به پنج هزار میلیارد تومان هم برسد.

او تلاش برای جذب اعتبارات از محل های مختلف به استان را گامی برای توسعه متوازن در همه حوزه ها عنوان کرد و گفت: در بودجه امسال ردیف راه آهن اردبیل پارس اباد هم اضافه شده و که مطالعات در این خصوص در سالجاری برای آغاز عملیات اجرایی تکمیل می شود.

داوود شایقی ،رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز در این جلسه گفت: سال گذشته نزدیک به ۲۳۶ میلیارد تومان اعتبار عمرانی به فرمانداران این استان ابلاغ شد که امسال این رقم به ۳۱۹ میلیارد تومان می‌رسد.

او با تاکید بر لزوم توزیع اعتبارات عمرانی بر اساس شاخص‌ها و ضرایب بیان کرد: ضرایب شامل اردبیل ۲۱.۱۳ درصد، شهرستان‌های اصلاندوز، انگوت و سرعین هر یک سه درصد، بیله‌سوار ۸.۳۷ درصد، پارس‌آباد ۱۱.۱۵، خلخال ۱۰.۷۶، کوثر ۴.۹۵، مشگین‌شهر ۱۴.۸۶ درصد، گرمی ۸.۵۲، نمین ۶.۹۴ و نیر ۴.۳۲ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان افزود: امسال سقف اعتبار استانی و سه درصد نفت در قانون بودجه بر اساس اعلام مجلس شورای اسلامی به سازمان برنامه و بودجه مشخص شده است و از این رو اعتباراتی که سال گذشته به صورت سرجمع فرستاده می‌شد، امسال به صورت فصلی ابلاغ می‌شود و انتظار می‌رود مدیران رعایت کنند.

شایقی اظهار کرد: شاخص‌های توازن در کشور در قانون بودجه مشخص شده است و اصلاح آن دست دولت نیست؛ اطلاعات مورد نظر از وزارتخانه‌ها جمع‌آوری و در نهایت به نقاط مختلف کشور ابلاغ شده است و بنابراین امکان دستکاری وجود ندارد.

او تاکید کرد: فهرست مورد نظر در اختیار فرمانداران قرار خواهد گرفت تا مد نظر قرار گیرد، چرا که رعایت آن در تفریق بودجه مورد توجه دیوان محاسبات است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ادامه داد: تغییری که امسال ایجاد شده این است که فرماندار لازم نیست برای پروژه‌های مجتمع اعتبار بگذارند و مبلغ مورد نیاز با کمک مدیران دستگاه‌ها در شورای برنامه‌ریزی از سرجمع تامین خواهد شد.

شایقی با اشاره به ممنوع بودن پروژه‌های تامین، تغییر و تجهیز ساختمان‌های اداری جز در شهرستان‌های جدید اضافه کرد: توصیه شورای برنامه‌ریزی استان به مدیران است که پروژه‌های جهش تولید و زیرساخت شهرک‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری همچنین پروژه‌هایی که ماهیت اقتصاد مقاومتی یا مطالبات دارند، در کنار طرح‌های با پیشرفت ۸۰ درصد و پروژه‌های قابل بهره‌برداری در سال ۱۴۰۰ جزو اولویت قرار بگیرند.

او با تاکید بر خودداری مدیران از خرد کردن پروژه‌ها ادامه داد: توزیع عادلانه سهم بخش‌ها، روستاها و نقاط محروم از بودجه ابلاغی امسال بر عهده فرمانداران است و در آن دخالتی نمی‌شود، اما انتظار می‌رود مسئولان خود این مساله را مد نظر قرار دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همچنین گفت: امسال در مجلس برای بحث طرح‌های هادی، آب و راه روستایی و عشایری سوای اعتبارات مصوب، ۸۴ میلیارد تومان در اختیار نمایندگان قرار داده است که باید با هماهنگی خود نمایندگان به پروژه‌های مورد نظر با الزاماتی که مورد اشاره قرار گرفت، هزینه شود.

شایقی افزود: بر اساس ابلاغ قطعی دولت ۲۶۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای آب، ۱۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون برای راه و برای سایر طرح‌های روستایی مانند پروژه‌های بنیاد مسکن نیز ۴۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شد است که البته اینها غیر از اعتبار عمرانی استان است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، همچنین حدود ۳۸۱ میلیارد تومان برای بحث محرومیت‌زدایی در استان اردبیل در نظر گرفته شده بود که هنوز ابلاغ نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یادآور شد: سال گذشته با کمک دستگاه‌های اجرایی توانستیم به خوبی اعتبارات هزینه‌ای از مطالبات کارکنان را در بحث‌های مختلف جمع کنیم.

شایقی اضافه کرد: سال گذشته در حوزه عمرانی بر اساس شاخص جمعیتی مبنای سازمان برنامه و بودجه کشور، سهم استان اردبیل حدود ۲ درصد (برابر با یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان) بود و با میانگین تخصیص ۴۰ تا ۵۰ درصدی، به چیزی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسید.

او با اشاره به اینکه عملکرد بودجه سال گذشته در استان اردبیل نزدیک به سه هزار میلیارد تومان بود، تشریح کرد: یک هزار میلیارد تومان تنها برای راه‌آهن تخصیص گرفتیم که اقدامی بی‌نظیر بود یا در بحث راه‌ها سه هزار درصد رشد اعتبار داشتیم و در بحث آب یا پروژه‌های ملی دستگاه‌ها خدمات و اعتبارات خوبی در بخش زیرساختی از جمله زیرساخت‌های کشاورزی، شهرک‌های صنعتی و گردشگری جذب شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان افزود: دستورهای پرداخت موردی از رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گرفته شد؛ از جمله با پیگیری‌های مستمر در سه ماه گذشته از سال جاری حدود یک هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان تخصیص یافت.

شایقی بیان کرد: بحث فروش اموال همچنان جزو برنامه استان است و بنابر این مدیران دستگاه‌های اجرایی موضوع را در دستور کار قرار دهند تا در نهایت برای اجرای پروژه‌های اولویت‌دار به خود دستگاه‌ها برگشت داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار