محمد محمد کاظم در گفت‌وگو با پانا

شیوه کار آلکنو در لیگ ملت‌ها درست بود؛ لیگ ملت‌ها را فدای المپیک کرد تا بازیکنانش آماده شوند

هیچ وقت والیبال ایران را این طور باانگیزه ندیده بودم

تهران (پانا) - ملی‌پوش سابق والیبال ایران با دفاع از عملکرد آلکنو در تیم ملی ایران، معتقد است نباید ملی‌پوش‌ها را به خاطر ناکامی در لیگ ملت‌ها تحت فشار گذاشت زیرا اولویت فعلی والیبال ایران موفقیت در المپیک است.

کد مطلب: ۱۱۹۴۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
شیوه کار آلکنو در لیگ ملت‌ها درست بود؛ لیگ ملت‌ها را فدای المپیک کرد تا بازیکنانش آماده شوند

محمد محمدکاظم در گفت‌وگو با پانا درباره عملکرد تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های والیبال 2021 ایتالیا اظهار داشت: « شروع تیم ملی در لیگ ملت‌ها بد بود که آن هم دلیل داشت. متاسفانه نتوانستیم به دلایل مختلفی بازی دوستانه داشته باشیم و خودمان را برای این رقابت‌ها آماده کنیم. دور بودن تیم از رقابت‌های رسمی باعث شد تا بعد از حدود 2 سال بتوانیم در چنین مسابقاتی به میدان برویم. از سوی دیگر چون اکثر بازیکنان تیم ملی را لژیونرها تشکیل می‌دهند، آنها به خاطر اینکه از لیگ‌های اروپایی آمده بودند، نتوانسته بودند خوب ریکاوی کنند. این موضوع باعث شده بود تا بازیکنان ما سرحال نباشند و خستگی در آنها مشهود بود. »

وی ادامه داد: « ضمن اینکه دیدگاه کادر فنی که خودشان تازه وارد هستند و برای اولین بار است تیم ملی را هدایت می کنند، این بود که در لیگ ملت‌ها فقط تیم و نفرات را شناسایی کنند. دیدید که برای هر بازی با یک ترکیب وارد زمین شدند. به نظرم این شیوه درستی بود که آلکنو در پیش گرفت و برایش نتیجه مهم نیست. او ترکیب‌های مختلفی را امتحان می‌کند که کار درستی هم هست. در خیلی از بازی‌ها جوان ها را تا آخر در بازی پرفشار نگه می‌دارد تا آنها استرس و فشار را مقابل بزرگان والیبال تجربه کنند. این کار هم به بازیکنان اعتماد به نفس می دهد و هم آنها را برای بازی‌های بزرگ المپیک آماده می‌کند. »

ملی‌پوش سابق والیبال ایران در پاسخ به این سوال که « آیا با 8 باخت متوالی در لیگ ملت‌ها تیم ملی به باختن عادت نکرده است» گفت: « هم مردم و هم مسئولان به نتیجه گرفتن علاقه دارند. حتی می‌خواهند تک تک بازی‌های تدارکاتی را هم برنده شوند. اما طرز نگاه و تفکر آلکنو با ما فرق می‌کند. او تازه وارد است اما در همین مدت کوتاه پیشرفت را در تیم ملی می‌بینیم. او اولویت اصلی خودش را برای المپیک گذاشته و درست هم همین است. او برنامه‌ریزی کرده تا این رقابت‌ها را فدای المپیک کند تا بازیکنانش برای آن رویداد بزرگ آماده شوند. شاید عده‌ای بگویند با شکست‌های پیاپی به باخت عادت می‌کنیم ولی این طور نیست. »

وی ادامه داد: بازیکنان هم می‌دانند که آلکنو از آنها چه می‌خواهد. اگر بخواهیم حرفه‌ای بحث کنیم خیلی از مسائل را باید در بازی ها در نظر بگیریم. هلند به اکثر تیم‌ها باخته اما می‌آید و فرانسه را می‌برد. همه تیم‌ها یک هدف مشخصی را در لیگ ملت‌‎ها دنبال می‌کنند. بازی‌ها پشت ‌سر هم و فشرده است و اگر تقسیم وظایف و برنامه‌ریزی نشود، هم خستگی و هم آسیب‌دیدگی پیش میپ‌آید. خیلی از تیم‌های این دوره روی برد و باخت حساب نمی‌کنند. مثلا ایتالیا راهی را در پیش گرفته که هیچ تیمی آن کار را نکرده است. آنها با بازیکنان و تیم اصلی‌شان جداگانه تمرین می‌کنند و تیمی دیگر را به لیگ ملت‌ها آورده‌اند. مثلا برزیل جلوی ما از پاسور و پشت خط زن اصلی‌اش استفاده نکرد. پاسور مثل دروازه‌بان فوتبال است که در هر شرایطی تغییر نمی‌کند. بین پاسورهای ما هم اختلاف فنی زیاد است. اما آلکنو در برخی بازی ها سعید معروف را روی نیمکت گذاشت. »

محمد کاظم درباره لیست احتمالی تیم ملی والیبال ایران در المپیک توکیو گفت: « المپیک 12 بازیکن می‌خواهد و بدون شک تیم ملی ما هم از همین نفراتی که در لیگ ملت‌ها از آنها استفاده کرد، انتخاب خواهد شد. بازیکنان خیلی خوبی هم داریم که به دلیل مصدومیت نتوانستند در لیگ ملت‌ها باشند مثل معنوی‌نژاد و میرزاجان‌پور که اگر آمادگی خود را بدست بیاورند، می‌توانند خیلی به تیم ملی کمک کنند. اما شرایط المپیک فرق دارد و شک نکنید بازیکن جدیدی را آلکنو به تیم ملی نمی‌‎برد. این کار ریسک بالایی دارد و چکیده‌ای از بازیکنان همین دوره در المپیک هم خواهند بود. آلکنو 2 آنالیزور دارد که تک به تک نفرات را به خوبی و موشکافانه رصد می‌کنند.

محمد محمد کاظم در ادامه درباره سرمربی روس تیم ملی والیبال گفت: « وقتی هزینه می‌کنیم چنین مربی بزرگ و سطح اولی را به ایران می‌آوریم، باید مزیتی داشته باشد که والیبال ما از آن بهره‌مند شود. مربی باید طوری ارنج کند و ترکیب را بچیند که بازیکنان سودش را ببرند و تیم ملی هم نتیجه بگیرد. والیبال ما در کمتر تورنمنتی شرکت کرده که این چنین بازیکنان ما انگیزه و اعتماد به نفس داشته‌اند. طوری رقابت و رفاقت در تیم ملی ایجاد شده که برد و باخت در صورت بازیکنان نمایان می‌شود. »

وی گفت: « آلکنو این انگیزه و رقابت را در تیم ایجاد کرده است و همه برای تیم جان می‌دهند. وقتی بازیکن می‌بیند مربی به او اعتماد دارد، تمام تمرکزش را روی کارش می‌گذارد و به چیز دیگری فکر نمی‌کند. حالا هم به خاطر نتایج لیگ ملت‌ها نباید ملی‌پوشان را تحت فشار بگذاریم. همه می‌دانیم مربی برایش نتیجه مهم نیست و هدف دیگری را دنبال می‌کند. در این راه ما هم باید کمک کنیم تا بهترین نتیجه را از راهی که در پیش گرفته بگیرد. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار