لایحه‌ای برای کاهش کودکان بیوه

ابتکار: به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم فقط نمی‌خواهیم کودکان بیوه داشته باشیم

تهران (پانا) - لایحه «منع ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال» چند سالی است از سوی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری به کمیسیون لوایح دولت ارائه شده اما هنوز به تصویب نرسیده است و به گفته معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان این لایحه کماکان در دست بررسی قرار دارد.

کد مطلب: ۱۱۹۴۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
لایحه‌ای برای کاهش کودکان بیوه

طبق آمار در سال گذشته بیش از ۹ هزار کودک ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج کرده‌اند. این در حالی است که نگرانی از افزایش ازدواج کودکان به دلیل فقر اقتصادی و فقر فرهنگی همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین نگرانی دغدغه‌مندان حوزه خانواده به شمار می‌رود و علی‌رغم اینکه چندسالی است لایحه‌ای برای منع ازدواج کودکان در بدنه دولت مطرح است اما با مخالفت روبرو شده و هنوز به سرانجام نرسیده است.

در این لایحه ازدواج قبل از سن ۱۳ سال برای دختران و پیش از سن ۱۵ سال برای پسران مطلقا ممنوع اعلام شده است که این موضوع موجب نگرانی برخی کارشناسان حوزه خانواده شده است چون آنها معتقدند ممنوعیت‌ مطلق در لایحه می‌تواند مشکلاتی نظیر افزایش ازدواج‌های غیر قانونی را در جامعه ایجاد کند.

شهناز سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری چندی پیش اعلام کرده بود که این لایحه در کمیسیون لوایح دولت تصویب شده اما با مخالفت‌هایی مواجه است. البته او تاکید کرده بود که معاونت زنان با تدوین چنین لایحه‌ای به دنبال افزایش سن ازدواج نیست بلکه مساله این است که نمی‌خواهیم کودکان بیوه داشته باشیم.

به گفته وی، سند پشتیبان فقهی برای این لایحه نوشته و توسط حقوق دانان و اساتید فقهی بررسی شده است.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با ابراز نگرانی از طولانی شدن روند بررسی لایحه اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی که به موجب این ماده کودکان دختر کمتر از ۱۳ سال و پسران کمتر از ۱۵ سال با اذن ولی و به شرط مصلحت می‌توانند ازدواج کنند، به پانا گفت: «لایحه کودک همسری هم از سوی دولت در حال پیگیری است و کماکان در کمیسیون مربوطه در دولت در دستور کار قرار دارد.»

وی تاکید کرد: «نباید به مساله کودک‌همسری از موضع سیاسی نگاه کرد و باید به دور از موضع گیری‌های جانب دارانه به مساله کودک همسری به عنوان معضل دردناک اجتماعی نگاه کرد زیرا ابعاد مختلفی دارد که باید از همه جنبه‌های اجتماعی، بهداشتی، حقوقی و مدیریتی بررسی شود.»

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تاکید کرد: «ما به هیچ عنوان به دنبال افزایش سن ازدواج به مفهومی که منتقدان مطرح می‌کنند، نیستیم و فکر نمی‌کنیم که هر چه سن ازدواج بالا برود، اتفاق بهتری رخ می‌دهد، اما فکر می‌کنیم که سن مناسب برای ازدواج سنی است که یک جوان شناخت کافی از خود، موضوع ازدواج و مسئولیت‌های ازدواج دارد و به بلوغ فکری و جسمی رسیده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار