یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با پانا

محسن اسلامی: رسانه‌داری صرف هزینه نیست بلکه قدرت نرم کشور را افزایش می‌دهد

تهران (پانا) - عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تأثیرگذاری شبکه‌های بین‌المللی ایرانی مانند شبکه «پرس تی وی» در دنیا سخن می‌گوید و معتقد است اگر ایران بتواند وارد پخش کابلی در آمریکا شود قطعاً دسترسی مردم آمریکا به شبکه‌های ایرانی بیشتر خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۹۳۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
محسن اسلامی: رسانه‌داری صرف هزینه نیست بلکه قدرت نرم کشور را افزایش می‌دهد

شبکه پرس تی وی با مأموریت فراملی خود یکی از مهم‌ترین شبکه‌های رسانه ملی برای مخاطبانی به گستردگی جهان است که روایت ویژه خود از رویدادها را به جهانیان عرضه می‌کند. از این منظر داشتن بازتابی ازآنچه یک رسانه در سرزمین‌های دیگر منتشر می‌کند و راه‌های گسترش تأثیرگذاری رسانه‌ای برای مخاطبان فراسوی مرزها می‌تواند از مؤلفه‌های مهم پیشرفت و ارتقای یک تلویزیون با بُرد جهانی همچون پرس تی وی باشد. در این رابطه با «محسن اسلامی» عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس روابط بین‌الملل که درگذشته رایزن علمی و فرهنگی ایران در ایالات‌متحده هم بوده گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
با توجه به آشنایی شما با جامعه ایالات‌متحده و اینکه مدتی نیز در آن کشور فعالیت علمی و فرهنگی داشتید؛ جایگاه پرس تی وی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رسانه‌های برون‌مرزی می‌توانند تصوری را که از کشورها به‌واسطه کار محتوایی و عمیق رسانه‌ها بر فکر مخاطب ایجاد می‌شود، تغییر داده و تصحیح کنند. در این میان پرس تی وی یکی از دستاوردهای بااهمیت ایران است که با زبان بین‌المللی توانسته ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند. این برقراری ارتباط با مخاطبان بیگانه در آن‌سوی مرزها اصلی‌ترین هدفی است که یک شبکه می‌تواند دنبال می‌کند. با توجه به اینکه پرس تی وی جایگاه مهمی در تصویرسازی برای افکار عمومی دارد، باید توجه خاص به آن داشت. البته استکبار تلاش می‌کند مانع فعالیت پرس تی وی شود. از اقدامات بازدارنده‌ای چون ایجاد محدودیت در پخش از ماهواره و سانسور در شبکه‌های اجتماعی می‌توان دریافت که پرس تی وی تاکنون خیلی خوب در تولید و انتقال اخبار و تحلیل‌های متنوع فعالیت کرده است؛ بنابراین دولت جمهوری اسلامی باید از رسانه اصلی خود که شبکه پرس تی وی است و با زبان جهانی کار می‌کند به نحو بهتری حمایت کند و این در حالی ست که مشکلاتی بر سر تأمین مالی این رسانه در ماه‌های اخیر ایجادشده است. بااین‌حال پرس تی وی همچنان در برابر موج رسانه‌ای علیه ایران ایستاده است. همچنین در دوران ترامپ این رسانه توانست به شکل خوبی مخاطبان بسیاری در امریکا به دست آورد و حتی ترامپ ادعا کرد ایران در انتخابات امریکا تاثیرگذار بود. معتقدم جمهوری اسلامی باید در حوزه رسانه بین‌الملل به‌گونه‌ای به دیپلماسی عمومی به‌ویژه شبکه‌های برون‌مرزی نگاه کند که گویا مانند نان شب واجب است و به تکامل آن نیز بیندیشد. ازاین‌رو باید حمایت حقوقی و تزریق مالی بیشتری به این رسانه‌ها داشته باشد.
در شرایط حاضر برخی معتقدند که دولت با توجه به تحریم باید به مسائل دیگری توجه کند و شبکه‌های برون‌مرزی در اولویت نیستند. شما چه نظری دارید؟
این تصور که چون ما در دوران تحریم هستیم از توجه به رسانه‌های برون‌مرزی غافل شویم و بگوییم بعدازآن که مشکلات کاهش یافت به این ابزارهای ارتباطی کمک می‌کنیم، اشتباه است. بلکه رسانه‌های برون‌مرزی مؤلفه‌های قدرت نرم هستند. اتفاقا در شرایط تهدید خارجی و تحریم اقتصادی بیشتر به آن‌ها نیاز داریم تا جایی که می‌توان گفت رسانه‌های برون‌مرزی ما در حد نیروی دفاعی دارای اهمیت هستند؛ چراکه آن‌ها مخالف جریان استیلاگر جهانی هستند و باید باقدرت کار خود را جلو ببرند.
آیا این شبکه برون‌مرزی اثرگذاری هم در جریانات و اتفاقات دنیا داشته است که برای دولت ارزش توجه داشته باشد و جای خالی چه نوع حمایتی از این شبکه وجود دارد.
امیدوارم مجوزهایی که طبق پروتکل‌های بین‌المللی برای انتشار امواج ماهواره‌ای و نیز حضور در فضای مجازی در ایالات‌متحده لازم است با تلاش‌های حقوقی و قانونی برای پرس تی وی به ثمر بنشیند تا مردم امریکا در شرایط آسان‌تری بتوانند به محتواهای تولیدی این رسانه دست یابند. پیشنهاد دیگرم در نظر گرفتن ردیف مستقل در بودجه برای شبکه‌های برون‌مرزی است. چراکه اصولاً حوزه داخل از خارج کاملاً متفاوت است. چه در مورد زبان و چه محتوا و ساختار. به‌عنوان نمونه شرایط کاری پرس تی وی با شبکه‌های داخلی متفاوت است. لذا در صورت استقلال بودجه‌ای برون‌مرزی صداوسیما، پرس تی وی نیز در انجام مأموریت‌های تخصصی خود موفق‌تر خواهد بود. مردم ما همیشه دید بلندی داشته‌اند و مشاهیر ما در طول تاریخ با همه ارکان جهان ارتباط برقرار کرده و مورد استقبال قرار می‌گرفته‌اند. این پدیده مرهون نگاه راهبردی است که در ایران داریم. البته مشکلات هست؛ ولی باید بر آن‌ها غلبه کرد. اجازه دهید یک مثال بزنم: پدری را فرض کنید که ممکن است هزار مشکل مالی داشته باشد؛ اما از تحصیل فرزندش نمی‌زند و منتظر نمی‌ماند تا درآمدش بیشتر شود، بلکه به آب‌وآتش می‌زند تا هزینه را تأمین کند. دولت هم باید اولویت‌ها را بررسی کند و چنین نگاهی نسبت به فعالیت رسانه‌های برون‌مرزی صداوسیما داشته باشد. به محور مقاومت دقت کنیم: در شرایطی که ایران هزاران مشکل داشت؛ اما در سوریه و عراق حضور یافت و [موج تروریسم وهابی تکفیری] را در فراسوی مرزها متوقف کرد و امنیت کشور تأمین شد. شما دیدید که مردم ایران چه تشکر و قدردانی‌ای از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نشان دادند. این مسئله اثبات می‌کند که با این روند موافق هستند و اهمیت مسائل راهبردی را هم درک می‌کنند. نگاه به پرس تی وی باید همه‌جانبه باشد، رسانه هرگز هزینه نیست بلکه قدرت نرم کشور را افزایش می‌دهد؛ درنتیجه هزینه‌های دیگر کاهش می‌یابد و جواب آن را در دهه‌های دیگر می‌توان دید. پرس تی وی نگاهی جهانی دارد و میدان فعال رقبا بسیار وسیع است. شما نمی‌توانید منتظر باشید تا هر زمان که توانستید در این میدان وارد عمل شوید. بلکه مسائل مربوط به شبکه‌های برون‌مرزی نباید درگیر مسائل داخلی شود و باید بودجه مستقل ارزی دریافت کند. تحولات اخیر امریکا مانند حمله به کپیتول هیل و نیز جنبش ضدتبعیض نژادی سپس ماجراهای تقلب در انتخابات و ... نشان داد که لازم است زمان را غنیمت شمرد و از موج‌های ایجادشده استفاده کرد. ازاین‌رو باید یک راهبرد خوب و جدی برای حمایت از رسانه‌های برون‌مرزی داشت باشیم که یکی از آن‌ها حل مشکلات آن‌هاست. اتفاقات اخیر غرب آسیا نیازمند به‌روزبودن، پاسخ‌دادن و همواره در‌عرصه ‌ و‌میدان ‌بودن است.
آیا می‌توان شرایط را برای دسترسی بیشتر مردم امریکا به پرس تی وی فراهم کرد.
در نوع انتشار به‌صورت کابلی در ایالات‌متحده می‌توانیم از طریق شبکه‌های خاصی حضور داشته باشیم. به نظرم باید تفاهم‌های همکاری‌ای بین پرس و آرتی و مانند اینها به وجود آید تا پرس هم بتواند وارد پخش کابلی در آمریکا شود. به این صورت که شبکه‌های کابلی برخی از برنامه‌های پرس را منتشر کنند. ما می‌توانیم گزارش و تحلیل خود را از طریق این شبکه‌ها به جریان کابلی امریکا منتقل کنیم که نیازمند هوشمندی رسانه‌ای است. در مورد پخش ماهواره‌ای هم باید هزینه‌های انتشار را کاهش دهیم. البته آن دسته از مخاطبانی که به ماهواره رجوع می‌کنند، هزینه بیشتری می‌دهند. طبعاً ما باید مشوق‌هایی بدهیم که افراد بیشتری جذب شوند. همچنین در فضای مجازی تا حد ممکن باید پیام خودمان را منتقل کنیم. به چین نگاه کنیم که وقتی آن‌ها را از درب بیرون می‌کنند، از پنجره وارد می‌شوند. آمریکا روی بستر فناوری است که می‌تواند امواج شبکه‌هایی مانند پرس تی وی را قفل کند و قانونش را هم نوشته‌اند؛ اما باید دعوی حقوقی داشت و مسیر را باز کرد. اصولاً رسانه را نمی‌توان بلاک و مسدود کرد. پس باید فعال بود و نباید متوقف شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار