سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری؛

فیلم بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی را منتشر می‌کنیم

پاسخ نامه رئیس‌جمهوری تهیه شده و منتشر می‌کنیم/در هفته گذشته با ۳ نفر از ردصلاحیت‌شده‌ها جلسه داشتیم/سازمان‌ها اگر گزارش خلاف داشته‌اند اصلاح کنند

تهران (پانا) - نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در آستانه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۹۳۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد
فیلم بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی را منتشر می‌کنیم

عباسعلی کدخدایی در این نشست گزارشی از اقدامات شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ ارائه کرد و گفت: انتخابات امسال رویداد سرنوشت‌سازی است. وظیفه شورای نگهبان پاسداری از آرای مردم است، همیشه تمام تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم تا این حق‌الناس صیانت شود. علاوه بر بحث سلامت انتخابات که همیشه ملاک اصلی برای شورای نگهبان بوده، سلامت مردم را هم بسیار مورد توجه قرار دادیم و اقدامات زیادی در این باره انجام شده است.

وی ادامه داد: دغدغه‌هایی را رهبر انقلاب روز گذشته بیان فرمودند و شورای نگهبان از یک سال گذشته، این‌ها را مد نظر داشت و اقداماتی انجام داد. یک موضوع مربوط به تعرفه‌هاست که باید به تایید شورای نگهبان برسد. در مرحله چاپ تعرفه‌ها نیز ناظران شورا نظارت کرده‌اند و همینطور در مرحله توزیع، نظارت زیادی انجام شده‌ است.

کدخدایی با بیان اینکه برای این انتخابات، تعرفه‌ها ۱۰ درصد افزایش یافته است، گفت: فردا ستاد نظارت بر انتخابات به صورت برخط با تمام شعب در ارتباط هستند که اگر مشکلی پیش آمد، سریع رفع کنند.

وی اظهار کرد: برای سلامت مردم خوشبختانه تدابیر خوبی در نظر گرفته شده است. فضای باز شعب، ضدعفونی و ... مورد توجه بوده است. اثر انگشت حذف شده است و احراز هویت به صورت الکترونیک انجام می‌شود. به لحاظ امنیت هم تمام موارد رعایت شده است و انشالله مشکلی نخواهیم داشت. امسال البته در تمام شعب ناظر سلامت از سوی وزارت بهداشت حضور دارد.

وی تاکید کرد: تلاش زیادی هم صورت گرفته است که در تمام کشورهای دیگر امکانی فراهم شود تا ایرانیان مقیم خارج از کشور بتوانند رای خود را به صندوق بیاندازند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه افزایش شعب یکی از کارهای خوب این دوره است، گفت: تعداد شعب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نسبت به دوره قبل حدود ۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ناظران شورا به صورت بسیار جدی با تخلفات برخورد خواهند کرد، گفت: خواهش میکنیم مردم اگر تخلفی را مشاهده کردند، گزارش آن را برای ما بفرستند و مطمان باشند برخورد صورت می‌گیرد.

عباسعلی کدخدایی ادامه داد: نامزدها می‌توانند براساس قانون نمایندگانی در شعب و همینطور در ستاد شورای نگهبان داشته باشند که فردا حضور خواهند داشت. دیروز هم جلسه‌ای با حضور وزیر کشور و آیت‌الله جنتی برگزار و همه موارد مرور شد. نظارت موثر شورای نگهبان انجام خواهد شد تا این رویداد مهم را صیانت کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار نروژ که چرا در این دور از انتخابات فقط نامزدهای اصولگرا را تایید کرده است، گفت: احراز صلاحیت افراد براساس قانون انتخابات و رای اعضای شورای نگهبان است. شورای نگهبان در فرآیند احراز صلاحیت، از اعمال سلیقه خودداری می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد که باید بعد از گزارش وزارت کشور، صحت انتخابات باید به تایید شورای نگهبان برسد.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره که نحوه احراز صلاحیت و تایید یا رد نامزدها برای مردم مشخص نیست، گفت: قوانین انتخابات ممکن است اشکالاتی داشته باشد، ما براساس قانون عمل می‌کنیم و امیدواریم اشکالات قانون انتخابات از سوی مجلس اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در انتخابات ریاست‌جمهوری هر نامزد برای احراز صلاحیت باید ۷ رای مثبت اعضای شورای نگهبان را داشته باشد. آرای افراد مخفی است و من هم نمی‌دانم اعضای شورای نگهبان رای‌شان مثبت یا منفی به یک نامزد بوده است.

وی در پاسخ سوال خبرنگاری درباره رد صلاحیت نامزدها به ویژه لاریجانی و احمدی‌نژاد، توضیح داد: در شورای نگهبان مستندات هر نامزد قرائت می‌شود و سپس اعضا رای می‌دهند. اینکه هر عضو شورای نگهبان بر چه اساسی رای مثبت یا منفی می‌دهد نمی‌توانیم بیان کنیم و من هم نمی‌دانم. ممکن است من به یک دلیلی رای منفی بدهم و همکار دیگرمان به دلیل دیگری. در قانون ما حکمی برای بیان دلایل رد صلاحیت افراد نداریم ولی هر کس درخواست کند برایش توضیح خواهیم داد. در هفته گذشته سه نفر از نامزدها که احراز صلاحیت نشده بودند به شورای نگهبان آمدند و برای‌شان توضیح دادیم و دو نفر دیگه هم در اولین فرصت خواهند آمد و دلایل در پرونده آن‌ها بیان خواهد شد.

وی با بیان اینکه اولویت شمارش آرا با انتخابات ریاست‌جمهوری است، گفت: شورای نگهبان در روز انتخابات با بازرسان خود و عوامل نظارتی، رصد لحظه به لحظه خواهد داشت.

وی در ارتباط با بیانات رهبر انقلاب و موضوع جبران بعد از رد صلاحیت برخی نامزدها، گفت: عرض کردیم آنچه که در روند رسیدگی‌های است مجموعه‌ای است از مستندات، که بررسی می‌شود. ما بعد از بیانات رهبر انقلاب بیانیه هم دادیم. سازمان‌ها اگر گزارش خلاف داشته‌اند باید اصلاح کنند. اما شورای نگهبان مبنای رسیدگیش یک گزارش خاص نیست. اگر هم این گزارش‌ها خلاف باشد، شورای نگهبان هم آن را مد نظر قرار نخواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره رد نامزدهای اصلاح‌طلب تأیید کرد: نگاه شورای نگهبان براساس نگاه و گرایش سیاسی افراد نیست. شورای نگهبان یک نهاد سیاسی نیست، بلکه فقهی و حقوقی است. عملکرد شورای نگهبان در گذشته هم این مسأله را تایید می‌کند که افراد احراز صلاحیت شده، از گروه‌های مختلف بوده‌اند.

وی گفت: شورای نگهبان براساس ملاک رای‌گیری، نظر می‌دهد. دستگاه‌های دیگر اگر در این زمینه مسوولیتی داشته باشند، باید اقدامات لازم را انجام دهند.

کدخدایی درباره اظهارات وزیر اطلاعات دولت دهم و رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: طبق قانون مراجع مختلف باید گزارش‌های خود را برای شورای نگهبان ارسال کنند، اما برای ما این صرفا گزارش است و کارشناسی، که باید صحت آن به تایید شورا برسد. آقای مصلحی خودشان تکذیب کردند. من دیروز فیلم جلسه را دیدم و چنین چیزی نبوده است. انشالله فیلم بررسی آن جلسه را منتشر خواهیم کرد.

وی خبر داد: پاسخ نامه رئیس‌جمهوری نیز تهیه شده است و پاسخ خواهم داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار