رحمانی‌فضلی: امکان تخلف در انتخابات وجود ندارد

تهران (پانا) - وزیر کشور می گوید با استعلام‌ آفلاین از تک تک افراد رای دهنده از طریق دستگاه هویت‌یاب،هیچ نوع امکان تخلف در انتخابات وجود نخواهد داشت.

کد مطلب: ۱۱۹۳۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
رحمانی‌فضلی: امکان تخلف در انتخابات وجود ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست خبری با رسانه های خارجی که در محل وزارت کشور با حضور نزدیک به ۱۰۰ رسانه خارجی برگزار شد با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری انتخابات به عنوان نماد مشارکت، اختیار و اراده مردم هستیم ؛ گفت: به برکت وجود امام راحلمان، مردم و شهدا و مقام معظم رهبری این لطف و عنایت و تجلی اراده مردم در کشور حاصل شده که امیدواریم در صحت ، سلامتی، امنیت و قانونی در روز جمعه این هفته برگزار شود.
وزیر کشور با بیان اینکه در این دوره مواجه با چهار انتخابات در این هفته هستیم؛ تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت سراسری در کشور برگزار می شود و انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری در ۴ حوزه و همچنین مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه برگزار می شود.
رحمانی فضلی با بیان اینکه هر کدام از این انتخابات، قوانین مقررات و روش‌های خاص خودش را دارد، گفت: برای وزارت کشور که مجری این چهار انتخابات در یک روز هست یک اقدام بسیار پیچیده و سخت و مشکل و پر زحمت است و از تمام دستگاه‌هایی که از ابعاد مختلف وزارت کشور را در اجرای این امر مهم از جمله هیئت‌های اجرایی ، ناظرین، بازرسین و تمامی نیرو‌هایی که از سطح بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها همراهی می کنند لازم است از همه آنها تشکر کنم.
وزیر کشور همچنین با تقدیر و تشکر از دولت و رئیس جمهوری که با دستور و حمایت ایشان همه امکانات برای برگزاری انتخابات فراهم شده است؛ گفت: در کشور حدود ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و حدود ۷۵ هزار شعبه نیز برای شوراهای روستا‌ها و شهر‌ها داریم.
وزیر کشور در خصوص علت تفاوت تعداد شعبه ها هم گفت: در ریاست جمهوری برای روستا‌ها شعبه‌های سیار داریم یعنی هر سه ساعت تا چهار ساعت به تناسب رای دهنده از روستایی به روستای دیگر می‌رود ولی برای شوراها، در هر روستا، شعبه ثابت داریم.
وزیر کشور همچنین در خصوص عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات هم گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سراسر کشور اعم از نیرو‌های امنیتی، انتظامی، ناظران، بازرسان و مجریان، وزارت کشور در امر برگزاری انتخابات یاری می رسانند.
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه انتخابات در همه نقاط ایران برگزار می شود و با وجود پهناور بودن مناطق مختلف و فواصل موجود بین استان ها، طول جاده های دسترسی و شرایط توپوگرافی و ناهمواری های موجود؛ گفت: تلاش ستاد انتخابات بر این است که انتخابات در همه نقاط کشور طبق بازه زمانی اعلام شده یعنی ساعت هفت صبح تا پایان وقت قانونی و در صورت نیاز تا ساعت ۲ بامداد بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا برگزار شود.
موضوع واجدین شرایط رای دهی از دیگر محورهای مورد اشاره وزیر کشور در کنفرانس خبری امروز بود و در این خصوص گفت: تعداد واجدین شرایط که طبق قانون می توانند رای دهند، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر آقایان و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر بانوان هستند.
وزیر کشور همچنین با خیر مقدم به جشن سیاسی رای اولی ها در کشور گفت: تعداد رای اولی ها در کشور یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر هستند که از این تعداد ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر آقایان و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر هم خانم‌ها هستند.
وزیر کشور در ادامه صحبت هایش به موضوع مهم کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های مهم این دوره از انتخابات تداوم شیوع بیماری کروناست که در این خصوص هم از قبل برنامه ریزی های لازم در کمیته تخصصی امنیتی، انتظامی و اجتماعی مدیریت بیماری کرونا، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا دنبال شده و دستورالعمل ها و مقررات لازم تصویب شده که طبق همین مقررات انتخابات برگزار می شود.
وی اضافه کرد: مقررات تصویب شده در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هم شامل روز‌های ثبت نام و هم شامل روز‌های تبلیغات و روز رای گیری می‌شود.
وزیر کشور به مردم عزیز کشورمان اطمینان داد: در روز رای گیری مثل سایر روز‌ها که با اهتمام عمومی در همه جا تلاش بر رعایت پروتکل های بهداشتی است، در روز جمعه با همکاری همه نیروها به‌ویژه وزارت بهداشت و همکاران ما در کادر درمانی که تلاش‌های بسیار زیادی ظرف این ۱۵ ماه داشتند، شرایط کاملا مهیا است و آماده هستیم تا انتخابات از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سلامت کامل برگزار شود.
وزیر کشور خاطر نشان کرد: در این ایام همچنین تلاشمان بر این بوده که با همکاری دیگر نهادهای موثر و همکار، برای انتخابات در عرصه های مختلف اجتماعی، امنیتی و مباحث تبلیغی اطلاع‌رسانی، همکاری های خوبی را داشته باشیم.
وزیر کشور در خصوص موضوع مهم انتخابات الکترونیکی هم گفت: در این دوره ۳۳ شهر کشور که ۲۴ مرکز استان و ۹ شهر دیگر است، هر ۲۵ گام انتخابات کاملا الکترونیکی برگزار می شود.
رحمانی‌فضلی همچنین گفت: تلاش کردیم با توجه به تجربیات و بررسی‌های انجام یافته در حوزه‌های الکترونیکی و تکنولوژیکی انتخابات را طوری طراحی کنیم که در هیچ مرحله‌ ای و موقعی مواجه با کاستی، سستی و کندی نشویم.
وی در این خصوص گفت: وزارت نیرو موظف شده، برق سراسر کشور به‌ویژه شعبه‌ها را تامین کند. همچنین مقرر شده وزارت مخابرات تمام امکانات ارتباطی را برقرار کند، صدا و سیما در همه نقاط کشور باید فعال باشد و اطلاع‌رسانی دقیق انجام دهد و البته در این مدت تبلیغات همگام بوده است.
وزیر کشور همچنین گفت: نیروی های انتظامی و اطلاعاتی و امنیتی هم از آمادگی کامل برخوردارند.
رحمانی فضلی در خصوص امکان وقوع تخلفات انتخاباتی هم گفت: با استفاده از دستگاههای احراز هویت که همه شعب دارا هستند، امکان رای دادن با استفاده از شناسنامه مردگان و افراد زیر ۱۸ سال و همچنین افرادی که می خواهند از یک شناسنامه دو بار رای دهند، کاملا منتفی است.
وی در این خصوص گفت: با استعلامی که از تک تک افراد از طریق دستگاه های احراز هویت گرفته می‌شود، امکان هیچ نوع تخلفی وجود نخواهد داشت و در همه فرآیند انتخابات اعم از توزیع و نظارت بر تعرفه ها، نوشتن و خواندن آرا، علامت زدن و جمع بندی آرا و تجمیع آرا؛ دقت‌های لازم انجام شده است.
رحمانی فضلی به پیش بینی ۷۰ هزار بازرس از سوی وزارت کشور در شعب اخذ رای اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان هم با تعداد زیادی از نیروها کار نظارت را انجام می‌دهد، خود نامزدها و طرفداران آنها هم در هر مرحله ای نظارت دارند.
وزیر کشور افزود: در همه شعبه‌ها این امکان را ایجاد کرده‌ایم که نمایندگان نامزدهای مختلف حضور داشته باشند و اعلام کردیم که در تمام مراحل شمارش، جمع‌بندی و تنظیم صورتجلسه نمایندگان نامزدها حضور داشته باشند. بنابراین همه دقت‌ها انجام شده و امیدواریم مردم عزیز هم به ما کمک کند.
مشارکت حداکثری موضوع دیگر مورد اشاره وزیر کشور در نشست امروز خبری بود و در این خصوص خاطر نشان کرد: مشارکت از موضوعات بسیار مهم در هر انتخاباتی است و تلاش های فراوانی را طی مدت اخیر از سوی رسانه ها در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در امر مشارکت شاهد هستیم.
وزیر کشور با اشاره به شرایط کرونایی کشور که رقابت های انتخاباتی را با محدودیت ها و معذوریت های خاص خود مواجه کرده است؛ یادآور شد: مدارس در کشور به عنوان کانون‌های مشارکت‌زا و فعال سیاسی در انتخابات بیش از یک سال است که تعطیل هستند، دانشگاه‌ها نیز که از کانون‌های سیاسی فعال کشورند، تعطیل هستند، در سوی دیگر امکان سخنرانی و تجمع در مساجد نیز نیست و در نهایت برای تجمعات و میتینگ ها هم به خاطر کرونا محدودیت ایجاد شده است.
وزیر کشور گفت: با وجود همه این مسائل و واقعیت ها مطمئن هستیم مردم ما می‌دانند و درک کامل دارند و با تحلیل و شعور سیاسی بالا همواره در موقعیت‌های مختلف، کشور را حمایت کرده‌اند و با شور و شوقی که آفریدند، ورای همه تحلیل‌ها ارائه شده عمل می کنند.
وزیر کشور با بیان اینکه مردم عزیز ایران روز جمعه هم حضور بسیار خوبی در صحنه رای خواهند داشت، گفت: مردم یقینا از این فرصت، امتیاز و اختیاری که قانون اساسی، انقلاب، شهدا و مردم و امام (ره) در اختیار شان قرار داده برای تعیین سرنوشت‌شان استفاده می‌کنند.
رحمانی‌فضلی با اظهار این موضوع که مردم در هر شرایطی اصل مشارکت، اصل حمایت و تقویت نظام را جدا از سایر مسائل تحلیل می‌کنند و برای آن اولویت قائل هستند، گفت: امیدواریم همه با هم تلاش کنیم در روز جمعه انتخابات باشکوه در کشور داشته باشیم.
وزیر کشور در پایان خاطر نشان کرد: طبق تقویم انتخابات، تبلیغات تا صبح پنجشنبه ساعت ۷ ادامه دارد و از این زمان به بعد تبلیغات ممنوع است و رای گیری هم از صبح ساعت ۷ جمعه در سراسر کشور آغاز و تا دو بامداد ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار