چهارمین جلسه شورای پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد

تهران (پانا) - تدوین سند و نقشه راهبردی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دستور جلسه چهارمین نشست شورای پژوهشی سازمان بود.

کد مطلب: ۱۱۹۳۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
چهارمین جلسه شورای پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در شروع این جلسه علی محبی قائم مقام رییس سازمان ضمن تبریک دهه کرامت، بیان کرد: کرامت در دین اسلام بیشتر از هر دین دیگری مورد توجه قرار گرفته است و انسان بما هو انسان در دین مبین اسلام، کریم است و شایسته تکریم. در آیات و روایات فراوانی به این مهم توجه شده است. ان‌شاءالله خداوند توفیق دهد که ما هم بر اساس آنچه که دین مبین اسلام بر ما تکلیف کرده، کریمانه با انسان‌ها برخورد کنیم و دهه کرامت را هم گرامی بداریم.

سپس معصومه فرهوش، دبیر جلسه اظهار داشت: این جلسه دو دستور کار دارد. یک دستور کار، ارائه یک طرح و پروپوزال با عنوان "تدوین سند و نقشه راهبردی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی" است که محمدی مقدم این طرح را ارائه خواهند کرد. دستور کار دیگر، تعیین تکلیف اعضای حقیقی کمیته‌های پژوهشی دفاتر سازمان است تا ان‌شاءالله این کمیته‌ها بتوانند کارشان را آغاز کنند.

ارائه‌ سند و نقشه راهبردی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

ادامه این نشست محمدی مقدم، فارغ‌التحصیل دانشگاه علامه طباطبایی و استاد رشته مدیریت دولتی درباره سند و نقشه راهبردی ارائه شده بیان کرد: پروپوزالی که ما آماده کرده‌ایم بحث تدوین سند و نقشه راهبردی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش است. با توجه به قابلیت‌هایی که داخل مجموعه سازمان پژوهش وجود دارد، ما می‌خواهیم یک شناختی از این مجموعه داشته باشیم و متناسب با این شناخت، برنامه‌هایی را برای آینده این سازمان ارائه دهیم.

وی افزود: سازمان پژوهش همچون سایر سازمان‌ها در یک محیط متلاطم فعالیت می‌کند که این محیط همواره دستخوش تغییراتی خواهد بود و این تغییرات گاه ممکن است به‌سوی سازمان باشد و گاه ممکن است تهدیدهایی را بر سازمان تحمیل کند. اگر ما برنامه‌ای نداشته‌ باشیم طبیعتاً نمی‌توانیم تهدیدهای احتمالی را تبدیل به فرصت کنیم.

محمدی مقدم با تأکید بر اینکه سازمان‌ها نیاز دارند که یک برنامه مطلوب برای تحقق به اهداف مطلوب خود داشته باشند، بیان کرد: الگوهای مختلفی برای تدوین استراتژی سازمان‌ها به‌کار برده می‌شود که کل این الگوها در سه دسته الگوهای عقلایی (منطقی)، الگوهای طبیعی و الگوهای ترکیبی تقسیم می‌شوند. کاری که ما می‌خواهیم انجام بدهیم این است که یک الگو که ترکیبی از الگوهای عقلایی و طبیعی است را در سازمان پژوهش پیاده کنیم تا بر اساس آن بتوانیم هم راهبرد را تعیین نماییم و هم برنامه‌ عملیاتی متناسب با آن راهبرد را مشخص کنیم. کاری که ما در این سند می‌خواهیم انجام دهیم این است که با استفاده از الگوی BSC (کارت امتیازی متوازن) بیاییم علاوه ‌بر اینکه ارکان جهت‌ساز این سازمان را مشخص کنیم، هر کدام از ارکان جهت‌ساز از جمله بیانیه چشم‌انداز، بیانیه مأموریت، بیانیه ارزش، تبدیل راهبردها به اهداف‌ بلندمدت و... را به شاخص‌ها تبدیل کنیم و یک تصویر کلی از ارتباط این شاخص‌ها با راهبردها و مأموریت سازمان داشته باشیم که ما به آن تصویر کلی، نقشه می‌گوییم.

سازمان به سند راهبردی نیاز دارد

سپس علی محبی معاون رئیس سازمان تأکید کرد: به‌نظر من مهم‌ترین کاری که سازمان باید انجام دهد، مشخص کردن تکلیف سند راهبردی یا نقشه راهبردی‌اش است. یعنی باید بداند که کجاست و به کجا می‌خواهد برسد و چگونه می‌خواهد به چشم‌اندازش برسد و موانع را چگونه می‌خواهد مدیریت کند و برنامه‌هایش را چگونه باید رصد کند و مورد پایش قرار دهد. تکلیف همه این‌ها در سند راهبردی روشن می‌شود. بنابراین سازمان شدیداً به این سند و نقشه نیاز دارد.

نظر اعضای شورا درباره سند ارائه شده

در ادامه حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان تأکید کرد که سند ارائه شده باید ارتباط خود با دیگر اسناد موجود در سازمان از جمله برنامه‌های پنج ساله، سند زیرنظام برنامه درسی، برنامه درسی ملی و... را مشخص کند.

تصمیم‌گیری درباره تصویب یا رد سند ارائه شده

حسین سوزنچی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری، محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، دکتر افشار بهمنی مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش، قدسی احقر، حسین قاسم‌پور و علوی‌تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان از دیگر حاضران در این جلسه بودند که به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و سپس محمدی مقدم به نقدهای مطرح شده پاسخ داد.

معرفی اعضای حقیقی کمیته‌های پژوهشی

در بخش پایانی نشست نیز اعضای حقیقی کمیته‌های پژوهشی که توسط رؤسای دفاتر معرفی شده بودند با رأی اعضای شورای پژوهشی سازمان مشخص شدند. بر این اساس، لطیفی و خیرآبادی به‌عنوان اعضای حقیقی کمیته دفتر تألیف نظری، غلامرضا یادگارزاده و دکتر مرتضی کرمی به‌عنوان اعضای حقیقی کمیته دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش و نیره شاه‌محمدی و ایرج خوش‌خلق به‌‌عنوان اعضای کمیته دفتر انتشارات و فناوری آموزشی معرفی شدند.

در پایان این بخش اعلام شد که تصمیم‌گیری درباره تصویب یا رد پروپوزال ارائه شده توسط دکتر محمدی مقدم به جلسات آینده موکول خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار