تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد بر افزایش قبح تخریب محیط زیست

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت درجه قبح تخریب محیط زیست درجه‌ای بالا باشد تا بتواند بازدارندگی لازم را داشته باشد.

کد مطلب: ۱۱۹۲۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد بر افزایش قبح تخریب محیط زیست

سیدعباس صالحی در مراسم رونمایی از سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست که امروز به صورت آنلاین برگزار شد،‌ با اشاره به این‌که محیط زیست در ایران از دو جهت اهمیت مضاعف دارد، اظهار کرد: محیط زیست کشور ما در معرض حوادث طبیعی بسیاری قرار دارد و ایران یکی از کشورهای حادثه‌خیز طبیعی است. مسائل زیست‌محیطی تاثیر زیادی در شدت و گسترش حوادث طبیعی دارد که از جمله می‌توان به سیل‌های سال ۹۸ اشاره کرد. هرچند کشور هنوز به‌صورت کامل وارد مرحله صنعتی شدن نشده است اما شاهد آن هستیم که آثار صنعتی شدن به‌صورت مضاعفی محیط زیست کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که آلودگی هوا، افزایش میزان از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری، کاهش منابع آبی، فرسایش خاک و... ازجمله معضلات زیست‌محیطی کشور است، بیان کرد: اکنون نیمی از جمعیت کشور با مشکل گرد و غبار و ذرات معلق دست و پنجه نرم می‌کنند. تمامی این مشکلات نشان می‌دهد یکی از مسائل مهم ملی ما توجه به محیط زیست است. راه حل این معضلات این است که قوانین زیست‌محیطی با ضمانت اجرای درست داشته باشیم. قوانین زیست‌محیطی در کنار اخلاق و فرهنگ زیست‌محیطی و مدیریت زیست‌محیطی سه ضلع حفاظت از محیط زیست هستند.

وی افزود: از آن‌جایی که ارتقای فرهنگ و اخلاق محیط زیست مسئله‌ای ملی است ما در شورای فرهنگ عمومی به سمت تدوین سندی برای ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست رفتیم. در این زمینه نیاز به ارتقای دانش و عقلانیت زیست‌محیطی، افزایش آگاهی‌های فردی و تبدیل عقلانیت روزمره به عقلانیت بلندمدت و ارتقای ارزش‌های اخلاقی زیست‌محیطی داریم.

صالحی با تاکید بر این‌که ما نیاز داریم درجه قبح تخریب محیط زیست درجه‌ای بالا باشد، اظهار کرد: در حوزه محیط زیست یا قبح وجود ندارد یا اگر وجود دارد در درجه‌ای قرار دارد که می‌توان به سادگی از آن گذشت. تلاش ما این است که در کانون‌های مادر مانند مدرسه، مسجد، نهادهای مدنی زیست‌محیطی و... به موضوعات مختلف در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی محیط زیست توجه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار