بررسی آسیب‌های ناشی از دخانیات بر افراد و محیط زیست

مصرف دخانیات علاوه بر سلامت انسان، بر اقتصاد نیز اثرگذار است

تهران (پانا)- مصرف دخانیات شاید بزرگترین مرگ خودخواسته در دنیاست. با وجود اینکه اکثریت افراد، از آسیب‌ها و پیامدهای ناشی از مصرف دخانیات در اجتماع، اقتصاد و سلامت خود و خانواده آگاهی دارند، باز هم به مصرف آن ادامه می‌دهند.   

کد مطلب: ۱۱۹۱۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
مصرف دخانیات علاوه بر سلامت انسان، بر اقتصاد نیز اثرگذار است

زهرا قدسی کارشناس بهداشت منطقه ۱۳ از برگزاری اولین جلسه آموزشی«بررسی آسیب‌های دخانیات بر افراد و محیط زیست» در سامانه شاد در گروه مدیران، مراقبین و رابطین سلامت، معاونین پرورشی، معلمان، دانش آموزان و اولیا با حضور الیاس شاکر کارشناس محیط زیست مرکز بهداشت شرق تهران خبر داد.


الیاس شاکر؛ کارشناس محیط زیست مرکز بهداشت شرق تهران با اشاره به اهمیت هفته محیط زیست گفت: محیط زیست مکانی است که در آن زندگی می کنیم و شامل تعامل همه موجودات زنده با اجسام فیزیکی اطراف آن است، یکی از عواملی که برای محیط زیست تهدید به حساب می‌آید دخانیات است، مصرف دخانیات شاید بزرگترین مرگ خودخواسته در دنیا است. با وجودی که اکثر مردم آسیب های ناشی از آن را در سلامت خود و خانواده می دانند باز هم به مصرف آن ادامه می دهند. طبق آمار روزانه به ازای هر ۶ نفر مرگ، یک نفر در اثر دخانیات می میرد. دخانیات با یکی دو بار مصرف منجر به مرگ نمی شود، بلکه در زمان نه چندان دور از عمر مفید می کاهد. اگر قرار است شصت سال زندگی پر تحرک داشته باشیم؛ ممکن است با مصرف دخانیات ۱۴ یا ۱۵ سال از اواخر زندگی مفید را در بستر بیماری باشیم.

شاکر با توجه به آسیب های مصرف دخانیات گفت: مصرف دخانیات علاوه بر سلامت انسان، از نظر اقتصادی نیز روی جامعه و اقتصاد خانواده تاثیر می گذارد. دخانیات موجب می شود معادن اقتصادی کشورمان صرف هزینه تولید و مصرف محصول شود که علاوه بر آسیب به سلامتی ما، پیامدهای زیادی مانند هزینه درمان، بیمه، دارو و .... را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: دخانیات یک صنعت بین المللی است که در دنیا از طرف شرکت های بزرگی حمایت می شود و نمی توان تولید را متوقف کرد، اما در کشورهای توسعه یافته با کنترل و نظارت بیشتر جوانان، مصرف دخانیات به نصف رسیده در حالی که در کشورهای در حال توسعه مانند ایران دو برابر شده است.

او همچنین با اشاره به آلودگی محیط زیست اظهار کرد: زباله های ناشی از فیلترهای سیگار و ته سیگار در محیط زیست آسیب های زیادی به منابع آب های زیر زمینی وارد می کنند و اگر آب ها آلوده شوند نمی‌توان با تصفیه این آلودگی را از بین برد. حتی آلودگی ناشی از دخانیات در آبهای جاری باعث آلوده شدن ماهی ها، پرندگان و حیوانات می شود و استفاده از این جانوران به تدریج در سلامتی انسان تاثیر می گذارد.

الیاس شاکر گفت: دخانیات چیز مفیدی ندارد که از آن دفاع کنیم، فارغ از تعصبات ذهنی و تفکرات منفی باید جنبش و پویشی در میان مردم ایجاد کنیم که مصرف را در بین مردم کم کنیم تا تولید کمتر شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات فقط ضرر به خود شخص نیست، بلکه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اطرافیان نیز ضرر می رساند. اگر دود حاصل از سیگار را به سه بخش تقسیم کنیم، دسته اول دودی است که بعد از روشن شدن از سیگار خارج می‌شود و به سلامتی خود شخص و اطرافیان آسیب می رساند. دود دسته دوم از بازدم دخانیات توسط شخص ایجاد می شود که این دود با مواد شیمیایی و محتویات ریه، ویروس، عفونت و باکتری ترکیب شده و در بازدم، وارد بدن افراد دیگر می شود و باعث شیوع بیماری آسم، برونشیت، عفونت، سرطان در خانواده های سیگاری شده و به افراد خصوصاً کودکان آسیب جدی می رساند و در دسته سوم دود حاصل از بازدم روی اشیا می‌نشیند و در خانه ای که افراد مداوم سیگار می کشند این دود سنگین حاوی عناصر شیمیایی به حالت لایه ای روغن مانند، روی لباس و اشیاء اطراف می نشیند.

شاکر در پایان گفت: محیط زیست فقط مربوط به طبیعت و جنگل نمی شود، بلکه بخش‌های مختلفی از روستا، شهر، خانه، ماشین و هر جایی که در آن زندگی می‌کنیم را شامل می شود. باید مصرف دخانیات را کنترل کنیم تا اتفاقات ناگواری در آینده برای محیط زیست، جوانان و اقتصاد کشور ایجاد نشود. باید فکری کرد. بیایید شروع کنیم و به خاطر افرادی که دوستشان داریم و سلامتی ما برای آنها مهم است مصرف دخانیات را کنار بگذاریم و به زندگی سالم تر روی آوریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار