در نشست علمی و تخصصی «گفت‌وگو در شورای عالی و افق گشایش در عرصه تعلیم و تربیت»؛

امانی: شورای عالی آموزش و پرورش بر سه اصل اتقان، اصالت و استقلال استوار است

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سرمایه ملی شورای عالی آموزش و پرورش سه اصل اصالت، اتقان و استقلال است خبر داد اصالت خریدنی نیست، یعنی اینکه یک چیزی اصالت یا دارد و یا ندارد؛ اینجا اصالت، قدمت و پیشینه تاریخی قوی دارد و ما مفتخریم که در یک بنای یکصد وبیست و پنچ ساله داریم نفس می‌کشیم و کار می‌کنیم و نسبت به این پیشینه غنی احساس مباهات و مسئولیت می‌کنیم.

کد مطلب: ۱۱۹۱۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
امانی: شورای عالی آموزش و پرورش بر سه اصل اتقان، اصالت و استقلال استوار است

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در اولین نشست علمی و تخصصی ماهانه به مناسبت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی با عنوان« گفت و گو در شورای عالی آموزش و پرورش و افق گشایش در عرصه تعلیم و تربیت» که با حضور دکتر اسدالله مرادی استاد دانشگاه فرهنگیان، مدیران و کارشناسان این شورا در سالن جلسات دبیرخانه آن برگزار شد، گفت: ما در شورای عالی یک شعار را دنبال می کنیم اینکه شورای عالی یک سرمایه ملی است و این سرمایه به سه دلیل است؛ یکی اصالت دوم اتقان و سومین مورد استقلال شورای عالی است.

وی با اشاره به این سه سرمایه شورای عالی اظهار داشت: اصالت خریدنی نیست، یعنی اینکه یک چیزی اصالت یا دارد و یا ندارد؛ اینجا اصالت، قدمت و پیشینه تاریخی قوی دارد و ما مفتخریم که در یک بنای یکصد وبیست و پنچ ساله داریم نفس می کشیم و کار می کنیم و نسبت به این پیشینه غنی احساس مباهات و مسئولیت می کنیم.

امانی طهرانی با اشاره به سرمایه دوم این شورا، افزود: شورای عالی بنایی است که استقلال دارد و این استقلال باعث می شود که سرمایه خود را حفظ کند. ملت و مردم باید متکی باشند به اینکه یه جایی هست که در آنجا نظام آموزش و پرورش را رصد می کند که تصمیم های درست و منطقی برای توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش می گیرد.

وی با اشاره به ضرورت حفظ استقلال شورای عالی، اظهار داشت: این استقلال به معنای جدایی نیست بلکه به معنای واقعی کلمه بنای مستحکمی است که ارتباط موثر و اثربخشی با بخش های مختلف برقرار می کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سرمایه سوم این شورا، اضافه کرد: محور سوم اتقان کار شورای عالی است یعنی مصوبات که نتیجه کارشورای عالی می باشد دارای ارزش و قوام هستند؛ اوج این بنای با حشمت به این است که از این سه مشخصه و ویژگی خود به نحو مطلوب پاسداری نماید.

امانی طهرانی ابرازداشت: این سه سرمایه بویژه اتقان انجام نمی شود مگر با آگاهی؛ یعنی عمل آگاهانه است که عمل متقنی است؛ عملی که از آگاهی درونی و پیرامونی لازم و از اعتبار کافی برخوردار باشد.

وی با اشاره به لزوم حضور افراد اندیشمند و صاحب نظر تعلیم و تربیت در شورای عالی، افزود: یکی از مباحثی که باید مورد توجه جدی ما قرار گیرد، حضور افراد برجسته، اندیشمند و صاحب سبک و نظر در حوزه تعلیم و تربیت در شورای عالی و ارائه دیدگاه ها و ایده های خود درباره آن است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: شورای عالی یک نهاد برخواسته از بطن مردم است به طوری این شورای به پیشنهاد عده ای از دلسوزان کشور در سال 1275 با نام شورای عالی معارف شکل گرفت و در سیر تاریخی خود دچار تغییر و تحولات زیادی شده تا به اینجا رسیده است.

شورای عالی آموزش و پرورش باید از دیدگاهها و نظرات گروه های مختلف جامعه درباره تعلیم و تربیت اطلاع داشته باشد

اسدالله مرادی استاد دانشگا فرهنگیان در این نشست گفت: شورای عالی آموزش و پرورش باید فرصتی فراهم کند تا از دیدگاهها و ایده های گروهای مختلف اجتماعی در باب تعلیم و تربیت آگاهی یابد.

وی با اشاره به چالش های عمده نظام آموزشی اظهار داشت: مهم ترین چالش های نظام آموزشی عبارتند آموزش رسمی و غیر رسمی، سنت و مدرنیته، اهداف تعلیم و تربیت(خانه و مدرسه، یعنی مدرسه یک هدف را دنبال می کند و خانواده هم یک هدف که بعضاً در تقابل هم قرار دارند) موسسات کنکور، اقتصاد آموزش و پرورش، تمرکز گرایی، مراحل رشد کودک، آموزش زبان مادری، الگوی تربیت دینی و... می باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: ضرورت دارد شورای با عرصه های بیرونی مانند حوزه های علمیه، حکومت، دولتمردان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، خانواده ها، دانش آموزان، معلمان، دانشگاهها و تجربه های جهانی باید تعامل داشته و وارد گفت و گوهای کنشی شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش باید از دیدگاهها و نظرات گروههای مختلف جامعه درباره تعلیم و تربیت بیشتر اطلاع داشته باشد، بیان داشت: هر چند کارهای خوبی برای ایجاد ارتباط با بدنه جامعه و آموزش و پرورش در این شورای انجام شده ولی شورای عالی مانند یک برکه است که برای پویایی و اثربخشی خود نیازمند پیوند با دریاست. یعنی با آراء و اندیشه های موجود در اجتماع و خانواده های دانش آموزان که مخاطب مصوبات آن هستند، ارتباط مستمر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی باید بر مسائل سخت افزاری آموزش و پرورش شامل ساختمان و معماری مدارس‌، بهداشت مدارس، کیف و کوله دانش آموزان و... توجه وتاکید نماید.

این استاد دانشگاه افزود: آموزش و پرورش باید طوری برنامه ریزی کند که دانش آموزان در هر منطقه و اقلیم کشور بتوانند چالش ها و فرصت های زیست محیطی و بومی خود را بشناسند، به عنوان مثال دانش آموزان مناطق کویری نیازمند آموزش حفظ محیط زیست در مناطق کویری هستند که دانش آموزان مناطق شمال کشور نیازمند آموزش از نوع دیگری می باشند.

اسدالله مرادی در پایان سخنرانی خود گفت:شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند میزهای تخصصی علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف تعلیم و تربیت مانند هویت ملی، ساماندهی و حذف کنکور و... است.

در ابتدای این نشست دبیر این نشست با معرفی دکتر مرادی گفت: ایشان در طی دو دهه گذشته دهها مصاحبه( شامل مصاحبه های تدوین سند تحول بنیادین، آسیب شناسی تربیت دینی و مجموعه کتب اندیشه ورزان) با اندیشمندان حوزه تعلیم وتربیت انجام داده اند که یک گنجینه 3 هزار صفحه ای بسیار نفیس برای آموزش و پرورش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار