بانک اسناد تحولی توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی راه اندازی شد

تهران (پانا) - رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از راه‌اندازی بانک دیجیتالی اسناد تحولی برای اولین بار توسط این سازمان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد
بانک اسناد تحولی توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی راه اندازی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اکرم عینی در تشریح چگونگی راه‌اندازی بانک اطلاعات اسناد تحولی و ضرورت آن، اظهارداشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(سند ملی آموزش و پرورش)، به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر برمسیر تحولات نظام آموزش و پرورش کشور، با مشارکت برجسته ترین شخصیت های علمی و صاحب تجربه و با مشارکت بخش‌های مختلف تعلیم و تربیت، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی در مدت زمانی حدود 5 سال(88-83) تهیه شد و با توجه به اهمیت و جایگاه این سند در تصمیم گیری های اساسی برای هدایت و راهبری، نظارت و استقرار نظام آموزش و پرورش کشور در سطح ملی، دسترسی به پیشینه های تحقیقاتی تولید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ضروری بود.

وی ادامه داد: پراکندگی اسناد تولید شده و نبود پایگاه مشخصی جهت دسترسی به این اسناد، ضرورت جمع آوری و مستند سازی و حفظ نظام یافته پیشینه سوابق؛ از دلایل دیگر برای راه اندازی این بانک اسناد بود.

اهداف راه اندازی بانک اسناد تحولی

رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص اهداف راه‌اندازی این بانک اسناد تحولی بیان داشت: در راستای سیاست مجموعه سازی و به منظور گردآوری، سازماندهی، ذخیره و اشاعه اطلاعات پژوهش های انجام گرفته در سازمان؛ با توجه به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ابتدا فراهم آوری و سپس مستند سازی کلیه اسناد و مدارک مربوط به فرآیند تولید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام شد . هدف دسترسی جامعه تعلیم و تربیت به اسناد تحولی از اهداف اولیه راه اندازی بانک اطلاعات دیجیتالی بود.

گام های مهم تشکیل بانک اسناد

عینی با اشاره به اینکه از تابستان سال 1398 ضرورت جمع آوری و مستندسازی اسناد تحولی آشکار شد؛ ادامه داد: با توجه به نبود پایگاه مشخصی جهت دسترسی به اسناد موردنظر در گام اول با هدف مستندسازی، کلیه اسناد و مدارک مربوط به فرآیند تهیه سند تحول بنیادین و همچنین سند برنامه درسی ملی به عنوان یکی از زیرنظام ها جمع آوری و سازماندهی شد و در گام دوم به منظور ذخیره، بازیابی و دسترسی پژوهشگران این حوزه به محتوی این اسناد، بانک پشتیبان اسناد تحولی راه اندازی شده و به بهره برداری رسید.

همکاری افراد شاخص تعلیم و تربیت در تهیه بانک اسناد

وی در مورد همکاری افراد شاخص عرصه تعلیم و تربیت در فرایند جمع آوری اسناد و راه اندازی این بانک، گفت: با بررسی های بسیار و مشورت با برخی دست اندرکاران تهیه سند ملی آموزش و پرورش، سرانجام با دکترصادق زاده مسئول کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش مذاکره نموده و ایشان با کمال بزرگواری کلیه مدارکی که در فرآیند این اقدام بزرگ ملی در حوزه تعلیم و تربیت تهیه شد بود را در اختیار کتابخانه قراردادند و فرایند مستند سازی داده ها هم در واحد کتابخانه انجام شد.

حدود 2600 فایل در قالب 450 پوشه؛ محتوای بانک اسناد تحولی

رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پیرامون محتوای این بانک اسناد تحولی تاکید کرد: این مجموعه شامل ده ها فایل الکترونیکی شامل مطالعات صورت گرفته در زمینه های مختلف، نتایج مطالعات، اعتباریابی ها، صورت جلسات، پرسشنامه هاو... بود. مجموعه‌ی مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش؛ فلسفه‌ی تربیت در جمهوری اسلامی ایران؛ فلسفه‌ی تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران؛ رهنامه‌ی نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران؛ سند ملی آموزش و پرورش؛ حوزه‌ی ساحت‌های تربیت؛ حوزه‌ی زیر نظام‌های اصلی برخی از این محتواها است.

وی ادامه داد: پس از بررسی، مطالعه و سازماندهی مجموعه موردنظر و صرف ساعت ها وقت، فایل های نهایی حاوی 2555 فایل و 449 پوشه در قالب یک فایل مستند سازی تهیه و در قالب عناوین ذیل طبقه بندی و دسترس پذیر شد.

عینی در پاسخ به این پرسش که آیا این بانک اسناد تحولی در اختیار همگان قرار دارد و استفاده از آن برای عموم آزاد است؟ گفت: دسترسی به بانک اسناد تحولی برای همگان محدود به 15 صفحه اول است همچنین فایل تمام متن این اسناد با رعایت آئین نامه خط مشی دسترسی که در سایت کتابخانه در بخش معرفی درج شده است در اختیار دست اندرکاران این حوزه قرار می گیرد، بقیه مخاطبان با ارائه معرفی نامه در محل کتابخانه و مرکز اسنادامکان مشاهده فایل ها را خواهند داشت.

استفاده آزاد از بانک اسناد تحولی

رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد نحوه استفاده از این بانک اسناد تحولی گفت: محتوی الکترونیکی(15 صفحه) اسناد موردنظر از طریق سایت کتابخانه به آدرس: http://lib.oerp.ir برای همگان قابل دسترس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار