ابلاغ هفت آیین‌نامه از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری

تهران (پانا) - معاون اول رئیس‌جمهوری آیین‌نامه اجرایی مربوط به هفت مصوبه دولت را جهت اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۰۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
ابلاغ هفت آیین‌نامه از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در جلسه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ و با توجه به اهمیت ثبت جزئیات همراه با مبانی حرفه‌ای مستندنگاری طرح‌ها و پروژه‌های مهم ملی به منظور حفاظت از دانش بومی مرتبط با تجارب تخصصی کشور و ارتقای بهره‌وری و تراکم دانش در کشور، ضمن موافقت با پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین‌نامه اجرایی الزام دستگاه‌های اجرایی به مستندنگاری و ثبت تصویری طرح‌ها و پروژه‌های مهم کشور را به تصویب رساند. به موجب آیین‌نامه مذکور، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به مستندنگاری و ثبت تصویری کلیه مراحل اجرایی طرح با رعایت قوانین مربوط به محرمانگی و طبقه‌بندی اسناد می‌باشند.

تمام هزینه‌های مستندنگاری و ثبت تصویری، از محل منابع مصوب مربوط به هر طرح قابل پرداخت است. همچنین براساس این مصوبه، سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است حداکثر ظرف مدت یک ماه، ضمن راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی، فهرست مستندسازان دارای شماره نظام سینمایی را منتشر کرده و بروزرسانی کند؛ به نحوی که فهرست و مشخصات مستندسازان و تعداد قراردادهای همزمان برای عموم اشخاص قابل رؤیت باشد. سقف مجاز تعداد قراردادهای همزمان موضوع این تصویب‌نامه برای تهیه‌کننده مستند حقیقی یا حقوقی به ترتیب (۳) و (۵) و برای قرار دادکارگردانان فیلم مستند حداکثر (۲) قرارداد هستند. دستگاه‌های اجرایی باید ترتیباتی اتخاذ کنند تا نحوه همکاری طرفین پیمان با مستندساز در جهت تسهیل مستندسازی در قراردادهای منعقده پیش‌بینی و درج شود.

پس از اعلام خاتمه تولید فیلم مستند از سوی دستگاه اجرایی، سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برابر مقررات نسبت به صدور پروانه مالکیت فیلم مستند به نام دستگاه اجرایی اقدام می‌کند. همچنین مستندسازان می‌توانند فیلم مستند طرح را با موافقت دستگاه اجرایی ذیربط یا پیش‌بینی در قرارداد مربوطه در رویدادهای فرهنگی و هنری یا برای پخش و عرضه در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر مراکز عرضه و رسانه های مجازی ارایه کنند.

اختصاص اعتبار برای تکمیل و بازسازی پروژه دیواره‌سازی رودخانه کشکان در استان لرستان

معاون اول رئیس‌جمهوری تصویب‌نامه مربوط به تخصیص اعتبار به منظور تکمیل و بازسازی عملیات عمرانی اجرای پروژه دیواره‌سازی در دو سوی رودخانه کشکان در شهرستان پلدختر استان لرستان ناشی از سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ را ابلاغ کرد. هیئت وزیران در جلسه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، با تخصیص مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال به صورت تملک دارایی‌ سرمایه‌ای به منظور تکمیل و بازسازی عملیات عمرانی اجرای پروژه دیواره‌سازی در دو سوی رودخانه کشکان در شهرستان پلدختر استان لرستان ناشی از سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موافقت کرد. بر این اساس، بنیاد مسکن موظف است گزارش عملکرد این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال کند.

ابلاغ آیین نامه اجرایی نشان ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین آیین‌نامه اجرایی نشان (برند) ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد. هیئت وزیران در جلسه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ و در راستای تکلیف مقرر در قانون تشکیل وزارت (سازمان سابق) میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر انجام برنامه‌های تبلیغی در حوزه گردشگری از سوی این وزارتخانه و نیز نقش قابل توجه نشان ملی گردشگری در ارتقای هویت صنعت گردشگری کشور، با موافقت این وزارت مبنی بر تصویب آیین‌نامه اجرایی نشان (برند) ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد. مطابق این آیین‌نامه، نشان (برند) ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران براساس هویت ایرانی - اسلامی توسط وزارت میراث فرهنگی، طراحی و پس از تأیید شورای راهبری و نظارت بر سند راهبردی توسعه گردشگری ابلاغ می‌شود. همچنین برنامه عملیاتی و اجرایی و ساز و کار همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط در خصوص نشان (برند) ملی گردشگری، توسط وزارت میراث فرهنگی، تهیه و تدوین و پس از بررسی و تأیید در کارگروه های تخصصی نشان (برند) ملی گردشگری که ذیل شورای راهبری و نظارت بر سند راهبردی توسعه گردشگری تشکیل می‌شود، از سوی این شورا ابلاغ خواهد شد.

علاوه براین، همه دستگاه‌های اجرایی موظفند، به منظور ترویج و نهادینه‌سازی نشان (برند) ملی گردشگری، اعتبارات موردنیاز برای اجرای فعالیت‌ها و اقدامات حمایتی را در چارچوب اعتبارات سالانه خود پیش‌بینی و به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه کنند.

اختصاص اعتبار برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده از زلزله استان آذربایجان غربی

معاون اول رئیس‌جمهور تصویب‌نامه مربوط به اختصاص اعتبار برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده ناشی از زلزله استان آذربایجان غربی را نیز ابلاغ کرد. هیئت وزیران در جلسه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، با تخصیص مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده ناشی از زلزله استان آذربایجان غربی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موافقت کرده بود. بر این اساس، بنیاد مسکن موظف است گزارش عملکرد این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال کند.

تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان های جایگزین خاتم الانبیا، بهاران و بوعلی زاهدان

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین تصویب‌نامه مربوط به تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان های جایگزین خاتم الانبیا، بهاران و بوعلی زاهدان را ابلاغ کرد. در جلسه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ بود که هیات وزیران به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور، با تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان‌های جایگزین بیمارستان‌های فرسوده خاتم الانبیا، بهاران و بوعلی زاهدان موافقت کرده بود. به موجب این تصمیم، دستگاه اجرایی طرح یاد شده از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زاهدان، به سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی تغییر یافت.

تخصیص اعتبار برای بازسازی تأسیسات خسارت‌دیده ‌از سیل و زلزله سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹

معاون اول رئیس‌جمهوری تصویب‌نامه مربوط به تخصیص اعتبار برای بازسازی تأسیسات زیربنایی خسارت‌دیده ناشی ‌از وقوع سیل و زلزله سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ در چند استان را نیز ابلاغ کرد. در جلسه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ بود که هیات وزیران به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، با تخصیص مبلغ ۴۶۵ میلیارد ریال به صورت تملک دارایی سرمایه‌ای برای بازسازی تأسیسات زیربنایی خسارت‌دیده ناشی ‌از وقوع سیل و زلزله سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موافقت کرده بود. بر این اساس، بنیاد مسکن موظف است گزارش عملکرد این تصویب نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال کند.

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین امروز آیین‌نامه اجرایی عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی را ابلاغ کرد. هیئت وزیران در جلسه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت نفت (با همکاری وزارت خانه های نیرو و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد بند (ک) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین نامه اجرایی بند یادشده درخصوص عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی را تصویب کرد.

به موجب آیین‌نامه فوق، شرکت ملی گاز ایران مکلف است در سال ۱۴۰۰، با در نظر داشتن تراز تولید و مصرف گاز طبیعی، زیرساخت های فیزیکی و نرم افزاری لازم را جهت عرضه و انجام معامله تا سقف حداکثر ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بورس ایجاد کند.

همچنین به منظور تجاری سازی و افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه انرژی، سایر عرضه کنندگان که صلاحیت آنها به تأیید شرکت گاز و بورس می رسد، در سال ۱۴۰۰ می توانند گاز طبیعی را از یکی از منابع گازهای بازیافتی از مشعل واحدهای عملیاتی، گاز صرفه جویی شده در قالب گواهی های صرفه جویی در بازار بهینه سازی مصرف انرژی و طرح های بهینه سازی مصرف انرژی ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، تأمین و در بورس انرژی عرضه کنند. روش‌ انجام معامله، مراحل و اقدامات لازم پیش از عرضه، حین عرضه و پس از عرضه، حدود وظایف و مسئولیت های کارگزاران، شرایط انجام معامله، امور مربوط به تسویه پایاپای و تحویل کالا، تسویه و تحویل با تأخیر و شکایت در خصوص کمیت و کیفیت کالاهای معامله شده و سایر موارد مربوط به معاملات گاز طبیعی، مطابق با مقررات بازار سرمایه خواهد بود.

شرکت‌های ملی گاز ایران و بورس انرژی ایران همچنین موظفند در اجرای این آیین‌نامه، هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد درخصوص معاملات گاز طبیعی را به وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار