تشنگی زمین در مقابل سیرابی آسمان

گلستان(پانا)- خشکسالی، دورهٔ کم‌آبی است که طی آن یک منطقه با کمبود در ذخیره و منابع آبی مواجه است. از این تعریف، بلافاصله می‌توان نتیجه گرفت که دورهٔ کم‌آبی نسبت به یک منطقه به خصوص و ویژگی‌های مختلف آن سنجیده می‌شود و به سادگی نمی‌توان مفاهیم و مسائل مربوط یا برآمده از آن را در طول زمان و مکان تعمیم بخشید.

کد مطلب: ۱۱۹۰۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تشنگی زمین در مقابل سیرابی آسمان

خشکسالی می‌تواند باعث عدم توازن در میزان آب و در نتیجهٔ آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدت جریان آب (برای نیروگاه‌های برق‌آبی)، کاهش عمق آب‌های سطحی و خاک مرطوب می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تبخیر سطحی و تبخیر آب از گیاهان از حد معمول در مدت معین بیشتر شود. خشکسالی جدی‌ترین معضل فیزیکی برای کشاورزی در همه جای دنیا است.

گلستان استانی است حادثه خیز، آن هم نه‌تنها یک حادثه و پدیده طبیعی، بلکه در هر فصل با توجه به نوع اقلیم و شرایط جغرافیایی خاص خود با پدیده‌های طبیعی متعددی روبه‎ رو است، استان گلستان طی سال‪‎‬های اخیر با حوادثی چون سیل، بارش شدید برف، سرمازدگی، خشکسالی، حریق در منابع طبیعی و محیط زیست، طوفان، تگرگ و زلزله ‪‎‬های تقریبا روزانه با درجات بین یک تا پنج دهم ریشتر و دیگر پدیده‪‎‬ های طبیعی دست‪‎‬ وپنجه نرم می‪‎‬ کند. اما در بین همه این حوادث، پدیده خشکسالی از جمله موضوعاتی است که طی این‪‎‬ سال‪‎‬ها گلستان را شدیدا تحت تاثیر خود قرار داده است.

95 درصد منابع آب زیرزمینی استان در حال استحصال است که براساس استاندارد اگر هر کشور یا منطقه‌ای بیش از 40 درصد منابع آب زیرزمینی خود را برداشت کند، وارد تنش خشکی شدید خواهد شد.

علاوه براین بزرگترین مصرف کننده آب مانند همه جای کشور، بخش کشاورزی است اما بهره‌وری پایین آب در این بخش، سبب شده تا حجم زیادی از آب مصرفی، هدر برود و بخشی از آن هم تبخیر شود.

نتایج نشان می دهد که به طور کلی نوسانات وضعیت رطوبتی در سطح استان بسیار زیاد است، در حالی که نمی توان به طور قطع از وجود یک سیکل مشخص در نوسانات رطوبتی و وقوع خشکسالی مطمئن بود، ولی می توان به این واقعیت اشاره کرد که در مواردی ترسالی یا خشکسالی های مهم با فواصل زمانی حدود 11 سال به وقوع پیوسته اند. ضمن آنکه در فاصله سال های اشاره شده به دفعات شرایط رطوبتی تغییر کرده است. همچنین با توجه به نقشه های گستره خشکسالی در استان گلستان، دامنه نوسانات و فراوانی خشکسالی در مناطق مرزی و نوار ساحلی دریای خزر که در وضعیت اقلیمی خشک و نیمه خشک قرار دارند، شدید است.

امیدواریم که در آینده با تدابیر مسئولان و همکاری شهروندان بتوانیم معضل بزرگ خشکسالی را ریشه کن کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار