مناقشه بر سر بازگشت سهم عوارض آلایندگی به محیط زیست

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس یازدهم در پاییز سال گذشته سهم صندوق محیط زیست از عوارض آلایندگی را حذف کردند. موضوعی که با واکنش سازمان محیط زیست روبرو شد و تلاش‌ها برای بازگشت این سهم به محیط زیست بدون نتیجه مانده است.

کد مطلب: ۱۱۸۹۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
مناقشه بر سر بازگشت سهم عوارض آلایندگی به محیط زیست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاییز سال 99 طرحی را تصویب کردند که سهم صندوق محیط زیست از عوارض آلایندگی حذف ‌شد و به دنبال آن بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزایش یافت. آن‌طور که نمایندگان مجلس در هنگام بررسی این موضوع بیان کرده‌ بودند اختصاص ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی به صندوق محیط زیست که در قانون بودجه ۹۹ تصویب شده بود را باعث کاهش منابع درآمد اعتباری دهیاری و شهرداری‌ها و کاهش ارایه خدمات شهری و نارضایتی شهروندان و روستاییان عنوان کردند. در عین حال براساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده صنایع و واحدهایی که در فهرست آلاینده محیط زیست قرار می‌گیرند، موظف هستند یک درصد از قیمت فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا درباره پیگیری‌‌‌‌‌‌‌های این سازمان برای بازگشت سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی گفت: «تاکنون با استفاده از بودجه‌ای که در اختیار صندوق محیط زیست از بخش عوارض آلایندگی قرار گرفته است اقدامات خوبی برای رفع آلایندگی صنایع انجام شده است اما این سهم با تصویب نمایندگان مجلس حذف شد.»

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «در سال 1400 بودجه صندوق محیط زیست از عوارض آلایندگی حذف شد و سهم عوارض آلایندگی طی سال جاری به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد.»

تجریشی خاطرنشان کرد: «استفاده از عوارض آلایندگی برای رفع آلودگی‌های زیست محیطی نه تنها سلامت مردم را حفظ می‌کند بلکه مانع از بیکاری کارگران می‌شود چرا که سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند صنایع آلاینده را تعطیل کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار