کاهش ۵۰ درصدی تولید دیم در آذربایجان‌شرقی

تبریز(پانا) - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام‌کرد پیش‌بینی می‌شود حداقل۵۰ درصد عملکرد تولید محصول در مزارع دیم استان به علت خشکسالی بی‌سابقه کاهش یابد.

کد مطلب: ۱۱۸۹۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ۵۰ درصدی تولید دیم در آذربایجان‌شرقی

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی با بیان اینکه امسال بیشترین میزان خسارت به بخش کشاورزی با بیشترین تعداد مخاطرات را در سطح استان شاهد بودیم افزود: باید اصول علمی و تخصصی را که نقش اساسی در پیشگیری از ضرر و زیان دارد میان کشاورزان ترویج دهیم زیرا نمی‌توانیم دست بسته در مقابل خسارت بنشینیم و سپس غرامت پرداخت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان در زمان خسارت علاوه بر حمایت مالی به حمایت روحی نیز نیاز دارند و ما نیز باید در کنار آن‌ها باشیم و دستشان را بگیریم تا تنها نباشند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سقف تسهیلات و پوشش بیمه‌ای بخش کشاورزی گفت: ما به عنوان مسئول و دستگاه خدمات رسان باید به سمت کشاورز برویم نه این‌که منتظر باشیم کشاورز به ما رجوع کند.

فتحی ادامه داد: برای افزایش پوشش بیمه‌ای در استان، باید ستاد بیمه بخش کشاورزی استان تمهیداتی را اتخاذ کند که نمایندگی‌های صندوق بیمه کشاورزی در بین بهره برداران حضور یابند و آن‌ها را با اهمیت بیمه آشنا کنند و از این طریق پوشش بیمه‌ای افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که خدمات بخش کشاورزی کاملاً متفاوت با سایر دستگاه‌ها است افزود: باید فرصتی ایجاد شود که خدمات بیمه‌ای در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و آن‌ها مطمئن شوند و واحد‌ها و مزارع خود را بیمه کنند تا شاهد مشکلات و عدم پوشش بیمه‌ای در صورت وقوع خسارت در این خصوص نباشیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان هم با اشاره به اینکه حوادث طبیعی در سال زراعی جاری ۵ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان به کشاورزی آذربایجان شرقی خسارت زد گفت: بیش از ۴۷ درصد خسارات بخش کشاورزی استان در سال زراعی جاری در اثر خشکسالی بوده و این پدیده اقلیمی ۲ هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان خسارت زده است.

نادر نقیلی اظهار کرد: سرمازدگی یک هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان، تگرگ یک هزار و ۴۰ میلیارد تومان، باد و طوفان ۱۸۷ میلیارد تومان و سیل و بارندگی ۱۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

وی گفت: در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ (اول مهر ۱۳۹۹ تا روز نهم خردادماه ۱۴۰۰) بیش از ۵۰۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان متحمل یک هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان خسارت شده است.
نقیلی افزود: در بخش باغبانی استان نیز ۱۱۴ هزار و ۸۶۸ هکتار متحمل ۲ هزار ۲۹۰ میلیارد تومان خسارت شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به خسارت ۸۵۵ میلیارد تومانی به بخش دام و طیور و آبزیان و خسارت ۲۶ میلیارد تومان به بخش آب و خاک استان اعلام کرد: ۵۰ درصد خسارت وارده به بخش کشاورزی استان تنها مختص بخش باغی می‌شود و ۳۴ درصد نیز مربوط به بخش زراعت است.

به گفته وی خشکسالی در شهرستان میانه بیشترین خسارت را بر جای گذاشته و بهره برداران این شهرستان در مجموع افزون بر ۴۳۲ میلیارد تومان متضرر شده‌اند.

نقیلی ادامه داد: سرمازدگی در ملکان بیشترین خسارت را با ۸۶۹ میلیارد تومان و تگرگ در مراغه بیشترین خسارت را با ۳۸۸ میلیارد تومان در پی داشته است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: طی این سال‌ها، نهایت خسارت وارده در سال ۹۸ با مجموع هزینه یک هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان (حدود یک سوم خسارت امسال) گزارش شده که نشان می‌دهد، امسال وضعیت بسیار بدتر از سال‌های گذشته است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در سال زراعی جاری در بخش محصولات باغی ۲۱ هزار هکتار و محصولاات زراعی ۲۰۹ هزار هکتار از اراضی استان بیمه شده است.

علی تبریزی افزود: در بخش آبزیان، بیش از ۱.۵ میلیون قطعه آبزی، در بخش دامی ۲۲۳ هزار و ۱۸۲ راس دام، در بخش طیور ۲۴ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۳۵۱ قطعه خسارت دیده است.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری ۷۷ هزار و ۹۷ فقره بیمه نامه در بخش کشاورزی استان تنظیم شده است که بخش محصولات باغی با ۳۷ هزار و ۵۱۴ بیمه نامه و بخش محصولات زراعی با ۲۵ هزار و ۸۵۰ بیمه نامه بیشترین سهم را در این حوزه دارند.

وی متذکر شد: یکی از مشکلات بخش کشاورزی استان در زمینه بیمه، پایین بودن قطعات باغی است به طوری که میانگین باغهای بیمه شده استان در محاسبه با تعداد بیمه نامه‌ها به ۰.۶ هکتار می‌رسد که بسیار رقم پایینی است و نشان می‌دهد که مساحت باغات استان در حد استاندارد و اقتصادی نیست.

تبریزی با اشاره به اینکه حق بیمه سهم بیمه گذاران بخش کشاورزی استان در سال زراعی جاری افزون بر ۳۴ میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان محاسبه شده است، خاطرنشان کرد: میزان غرامت پرداختی در سال زراعی گذشته به ۸۰ هزار و ۱۲۸ بهره بردار زیان دیده استان، در مجموع بیش از ۶۴ میلیارد تومان است؛ ضمن اینکه تعداد ۱۹ هزار و ۴۰۱ پرونده خسارت دیگر نیز در دست بررسی قرار دارد.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان در خصوص نحوه تعیین خسارت نیز گفت: در خسارات عمومی به طور معمول دستگاه اجرایی به صندوق بیمه کشاورزی خسارت مربوطه را اعلام می‌کند و گروهی از کارشناسان برای بررسی و رد یا تایید آن به منطقه اعزام می‌شوند.

تبریزی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت‌های موجود برای تردد افراد، بهره برداران خسارت دیده و تحت پوشش بیمه می‌توانند به ۴ طریق، خسارت خود را اعلام کنند یعنی در صورت وقوع خسارت در واحد تحت پوشش بیمه کشاورزی، باید درخواست ثبت خسارت را ظرف مدت معین حداکثر هفت روز برای محصولات باغی و زراعی و ۲۴ ساعت برای دام و طیور انجام دهند تا موارد فوق قابل ارزیابی و برآورد خسارت باشد.

وی افزود: بهره برداران تحت پوشش می‌توانند با شماره گیری کد دستوری *۶۶۵۵*۶۴۰۰۹# و یا ثبت درخواست از طریق سامانه www.cs.sabka.ir به اعلام خسارت خود اقدام کنند. همچنین این افراد می‌توانند درخواست کتبی خود را به دفتر نمایندگی بیمه کشاورزی منطقه خود و یا شعبه بانک کشاورزی محل تحویل دهند.

مساحت کل اراضی کشاورزی استان یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار است که به طور معمول ۸۰۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم و ۲۹۴ هزار هکتار نیز اراضی زیر کشت آبی می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار