فرماندار اسلامشهر:

نتایج ارزشمند اجرای طرح‌سامان در حوزه ارتقاءسلامت‌روان جامعه

اسلامشهر (پانا) - فرمانداراسلامشهر عنوان‌کرد اجرای طرح‌ملی الگوی خدمات یکپارچه و جامع سلامت‌روان و مراقبت‌اجتماعی ایرانیان (سامان) در شهرستان اسلامشهر به‌ویژه در حوزه ارائه خدمات و درمان بیماران‌شدید روان‌پزشکی نتایج ارزشمندی داشت که مورد تقدیر دانشگاه علوم‌پزشکی تهران قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۱۸۹۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
نتایج ارزشمند اجرای طرح‌سامان در حوزه ارتقاءسلامت‌روان جامعه

مسعود مرسلپور، فرماندار اسلامشهر در جلسه بررسی طرح‌سامان با بیان مطلب اینکه طرح سامان با محوریت کمیته بانوان و خانواده فرمانداری و مشارکت تمامی ادارات از جمله شبکه بهداشت و درمان، بهزیستی، آموزش و پرورش و... در حال اجرا است، اظهار کرد: پیشنهاد راه‌اندازی دو مرکز سامان دیگر در شهرستان به دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شده و در صورت موافقت، با همکاری شهرداری‌ها و بخشداری‌ها، این مراکز فعال خواهند شد.

او تصریح کرد: غربالگری اختلالات روانی و آموزش چهره به چهره در خانواده‌ها، مداخله به موقع برای درمان اختلالات روانی، جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به خانواده‌ها، حمایت‌های اجتماعی از افراد و همچنین ارتقاء سواد سلامت روانی اجتماعی و انگ‌زدایی برای کلیت جامعه از جمله اهداف این طرح است که در سه بسته پایه و تخصصی با مسئولیت شبکه بهداشت و اقدام جامعه با همکاری فرمانداری و مشارکت تمامی ادارات در حال اجرا است.

فرماندار اسلامشهر بر ضرورت همکاری بین‌بخشی و آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص اهداف اجرای طرح سامان تاکید کرد و گفت: در این طرح درمان بیماران شدید روان‌پزشکی از جمله افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، اسکیزوافکتیو، اختلال دوقطبی و بیماری‌های شدید مقاوم به درمان و ارتقای سلامت، کیفیت زندگی و رضایت بیماران و خانواده آنان مورد توجه ویژه قرار دارد.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارشناس سلامت روان در مراکز بهداشت مستقر است و با توجه به غربالگری که در زمینه مراقب سلامت صورت می‌گیرد و فرد بیمار پس از شناسایی به واحد سلامت روان ارجاع و مداخلات لازم معرفی‌می‌شود و علاوه بر ارائه مشاوره رایگان در صورت نیاز دارو نیز تجویز می‌شود. اگر فرد نیازمند مداخلات تخصصی‌تر باشد به مرکز تخصصی روانشناسی و درمانی در شهرک قائمیه اسلامشهر معرفی خواهد شد.

مرسلپور با بیان اینکه یکی از محورهای مهم اجرای طرح سامان پیشگیری است، بیان کرد: در سال‌های اخیر بیماری‌های اعصاب و روان در جامعه افزایش یافته و باید برنامه‌ریزی لازم جهت ارائه آموزش به اقشار مختلف جامعه در راستای ارتقای آگاهی‌ها در حوزه سلامت روان به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار