داورزنی

محل دیده شدن والیبالیست‌ها لیگ جهانی است نه فضای مجازی

تهران (پانا) - رئیس فدراسیون والیبال در بازدید از اردوی تیم ملی بانوان و در گفتگو با بازیکنان و اعضای کادر فنی این تیم تاکید کرد استراتژی تیم بانوان باید مبتنی بر  قرار گرفتن در زمره چهار تیم برتر آسیا و حضور در لیگ ملت‌ها باشد.

کد مطلب: ۱۱۸۹۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
محل دیده شدن والیبالیست‌ها لیگ جهانی است نه فضای مجازی

به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، در این بازدید که با حضور فریبا محمدیان نایب رئیس بانوان و مهناز شاددل مشاور رئیس در امور بانوان برگزار شد، داورزنی با اشاره به اینکه نقطه عطف رشد والیبال مردان ایران ورود به لیگ جهانی بود، بر لزوم ایجاد خودباوری در تیم ملی بانوان تاکید کرد و گفت: رمز موفقیت ما در والیبال کشور و دنیا خودباوری بود. از روز اولی که اهداف خود را برای قهرمانی در آسیا و بازی‌های آسیایی، صعود به لیگ جهانی و بازی‌های المپیک و قرار گرفتن در جمع هشت تیم برتر دنیا را اعلام کردیم، اکثر قریب به اتفاق کارشناسان گفتند امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانند! حتی اهداف ما را شعارهای دهان‌پرکن توصیف کردند. در آن زمان هیچ‌کسی نبود که بگوید ما می‌توانیم قهرمانی آسیا شویم، قهرمان بازی‌های آسیایی شویم، می‌توانیم به لیگ جهانی و المپیک برویم.

رئیس فدراسیون والیبال به تعبیر سایت فدراسیون جهانی از رشد والیبال در ایران به «رشد موشکی» اشاره کرد و گفت: ما ایمان داشتیم که باید به نقطه‌ای از تحول ذهنی برسیم که بتوانیم وارد لیگ جهانی شویم. نقطه عطف رشد والیبال مردان ایران ورود به لیگ جهانی بود. ما مسیری را طی کردیم که ذهنیت بازیکنان تغییر کرد و به این باور رسیدند که می‌توانند.

خودباوری، نه خودشیفتگی

او با بیان این که تا زمانی که کادرفنی و بازیکنان ما تسلیم شرق آسیا هستند هیچ کاری از پیش نمی‌بریم، گفت: آنچه باید اتفاق بیفتد، خودباوری است نه خودشیفتگی. همکارانی که در این سیستم کار می‌کنند باید به این باور برسند که اگر درست برنامه‌ریزی و کار کنند، می‌توانند نتیجه بگیرند. باور قلبی دارم که تیم ملی بانوان ایران شایستگی حضور در لیگ ملت‌ها را دارد. این تیم باید هر سال 15 الی 16 بازی رسمی با تیم‌های خوب دنیا داشته باشد. تا زمانی که هرازگاهی با کره، چین و ژاپن بازی کنیم و برگردیم، سرنوشت‌مان مثل گذشته والیبال مردان ایران خواهد بود که هر چهار سال یکبار با چهار تیم خوب بازی می‌کردیم و از چهار بازی، سه بازی را راحت می‌باختیم و یک بازی را هم با نتیجه 3 بر 2 می‌باختیم و به کشور برمی‌گشتیم. اما از زمانی که تیم ملی مردان به لیگ جهانی وارد شد، هر سال 15 الی 16 بازی رسمی با برزیل، کوبا، آمریکا، ایتالیا، لهستان و… برگزار می‌کردیم. در جایی می‌توانیم در والیبال بانوان رشد کنیم که بتوانیم با چنین تیم‌هایی بازی رسمی برگزار کنیم.

دیده‌شدن در عرصه حرفه‌ای

دکتر داورزنی همچنین نسبت به حضور غیرمسئولانه برخی بازیکنان در فضای مجازی هشدار داد و گفت: محل دیده‌شدن والیبالیست‌ها لیگ ملت‌ها و مسابقات معتبر جهانی است. توانایی‌های حرفه‌ای دختران والیبالیست ایران هم در چنین عرصه‌ای که صدها میلیون بیننده تلویزیونی دارد، قابل دیده‌شدن است. جبران عقب‌افتادگی دیده‌شدن در فضای مجازی باعث به خطر افتادن آینده حرفه‌ای بازیکنان و گم کردن مسیر پیشرفت می‌شود. اگر به دنبال دیده‌شدن هستید راهش حضور غیرمسئولانه در فضای مجازی نیست که هم به خود و هم به والیبال کشور آسیب بزنید. این حضور باعث ایجاد سد می‌شود. البته بحث من همه شما نیست بلکه منظورم افرادی است که به عنوان والیبالیست در فضای مجازی حضور غیرمسئولانه دارند. بدانید که تک‌تک ما نسبت به انجام وظیفه‌مان در جامعه مسئول هستیم و اگر چنین احساس مسئولیتی نداشته باشیم، در مسیر رشد قرار نداریم. کسی که پیراهن تیم ملی را برتن می‌کند در قبال جامعه، هم‌تیمی و دیگران مسئول است. باید بدانیم شأن و شخصیت ما چیست و چطور می‌خواهیم خود را در جامعه معرفی کنیم. من به توانمندی دختران والیبال ایران باور دارم و اگر این توانمندی به سمت قله‌های افتخار سوق داده شود، مطمئنا ذهنیت بازیکنان درگیر حاشیه و فضای مجازی نخواهد شد.

محدودیت امکانات نداریم

استراتژی تیم ملی بانوان باید مبتنی بر هدفی باشد که در پیش داریم. یعنی قرار گرفتن در زمره 4 تیم برتر آسیا و رفتن به لیگ ملت‌ها. ما محدودیت امکانات برای تیم ملی بانوان نداریم و هر آنچه برای تیم ملی مردان انجام داده‌ایم برای دختران هم انجام خواهیم داد. همچنانکه الان بین 51 رشته ورزشی در کشور تنها والیبال بانوان ایران کمپ و سالن تخصصی تمرینی دارد. اجازه تمرین آقایان را هم در سالن تمرینی شما ندادیم. فقط انتظار داریم از امکانات نهایت استفاده را جهت موفقیت و کسب افتخار ببرید که این با تغییر ذهنیت‌ شدنی است.

تفریح یا افتخار؟

بانوان والیبالیست ما هنوز تکلیف خود را مشخص نکرده‌اند که برای چه هدفی والیبال بازی می‌کنند. به دنبال بازی تفریحی هستید یا کسب جایگاه در عرصه‌های بین‌المللی را هدف قرار داده‌اید؟

رئیس فدراسیون والیبال با اشاره به این که تمرکز در تیم ملی باید هدف باشد، افزود: کسی که آرمان‌های بلند را دنبال می‌کند، باید همه چیز خود را بگذارد تا به قله‌های موفقیت برسد. اگر ذهن ما آماده این کار نباشد، حتی اگر بهترین فیزیک و قدرت بدنی را هم داشته باشد، برایش اتفاق مثبتی نمی‌افتد. رسیدن به موفقیت در ورزش قهرمانی بدون ریاضت و سختی امکان‌پذیر نیست. کسی که زندگی قهرمانی و ورزش حرفه‌ای را انتخاب می‌کند، می‌داند که قهرمانی با بسیاری از مسائل دیگر سازگاری ندارد. اگر بهترین مربی دنیا را بیاوریم و بهترین امکانات را فراهم کنیم ولی به لحاظ ذهنی آماده نباشیم، موفقیتی حاصل نخواهد شد. در حال حاضر رنگینک جهانی تیم ملی بانوان ایران بسیار پایین است و باید تلاش کنیم که سال به سال رنگینک را بالا ببریم و این شدنی است. باید حرکت خود را با هدف‌گذاری‌مان تنظیم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار