فرجی‌راد؛ تحلیلگر ژئوپلیتیک در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

فاتحان «نبرد غزه»

تهران (پانا) - یک استاد ژئوپلیتیک و دیپلمات سابق ایران در نروژ و مجارستان با تشریح دستاوردهای نبرد 12 روزه غزه تاکید کرد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها پروژه تغییر دولت نتانیاهو و احیای پروژه دو دولت را در سرزمین‌های اشغالی دنبال می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۸۸۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد
فاتحان «نبرد غزه»

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با پانا در ارتباط با نبرد 12 روزه غزه و برندگان این نبرد اظهار کرد: «اولین برنده این نبرد خود فلسطینی‌ها بودند. هرچند صدمات جانی و مالی زیادی دیدند و جای تاسف است، اما باید توجه داشت اگر در جنگ 33 روزه که در آن حزب‌الله یک دستاورد سیاسی داشت و بعد از آن می‌گفتند که اسرائیل به یک قدرت شکست‌ناپذیر در خاورمیانه تبدیل شده است، آن قدرت دیگر از بین رفت و شکست. جنگ اخیر غزه هم ثابت کرد اینکه می‌گویند امنیت صهیونیست‌ها از سوی فلسطینی‌ها نمیتواند با تهدید جدی مواجه شود، برای ابد شکست. با این موشک‌هایی که فلسطینی‌ها به دست آوردند و اسرائیل را غافلگیر کردند، طبیعتا اسرائیلی‌ها متوجه شدند که دیگر امنیتی که داشتند از بین رفت. درست است که 12 نفر در اسرائیل کشته شدند و از فلسطینی‌ها 250 نفر شهید شدند؛ اما فراموش نکنیم ساعت‌ها در روز مردم اسرائیل از جمله ساکنان تل‌آویو و شهرهای دیگر در پناهگاه بودند. جنگ غزه با این سلاح‌هایی که از سوی فلسطینی‌ها، حماس و جهاد اسلامی رو شد، طرف مقابل را متوجه کردند که امنیت‌شان در درازمدت از بین رفتنی است، آن‌ها حس می‌کردند امنیت دارند، گنبد آهنین ساخته‌اند و ... اما نتیجه نبرد چیز دیگری بود. ممکن است بخواهند گنبد آهنین را هم تقویت کنند اما فلسطینی‌ها هم کارشان را تقویت خواهند کرد.»

وی ادامه داد: «پیروز دوم این نبرد، گروه‌های مقاومت بودند. رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر خرابکاری‌هایی می‌کرد و در سوریه نیزبارها مواضع مختلفی را مورد حملات هوایی قرار می دادو انتظار می‌رفت که انتقامی گرفته شود و تصور می‌کنم با این اتفاقی که در غزه افتاد مقداری از آن انتظارات گروه‌های مقاومت برآورده شد و رژیم صهیونیستی از این بعد خودش را جمع خواهد کرد.»

این استاد ژئوپلیتیک اضافه کرد: «سومین برنده در این نبرد به اعتقاد من آمریکا و اروپا بودند. تحلیل من این است که آمریکایی‌ها در یک هفته 10 روز اول این نبرد صبر کردند که اسرائیل این موشک‌ها را دریافت کند، به آن ضربه بخورد تا به اسرائیل بگویند اینکه تو مساله دو کشور را کنار گذاشتی، امنیت تو به خطر افتاده است و نتانیاهو را تضعیف کنند و به تدریج دولت دیگری جایگزین دولت نتانیاهو شود. در مقابل آمریکایی‌ها هم بخواهند مساله دو دولت را که قبل از ترامپ مطرح شده بود و هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها و هم عرب‌های منطقه و هم دولت رام‌الله دنبال آن بودند، دوباره احیا کنند. سفر چند روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نیز در همین راستا بود که می‌خواست به آن‌ها بگوید شما باید دنبال راه‌حل دو دولت باشید. سیاست‌های 10 ساله نتانیاهو که در قدرت بود و می‌خواست مساله دو دولت را از بین ببرد، اما آمریکایی‌ها موفق شدند به مردم اسرائیل و سیاست‌مداران آن‌ها و هواداران این پروژه برسانند که این پروژه می‌خواهد احیا شود. آن‌ها حتی رقم قابل توجهی را هم برای بازسازی غزه اختصاص دادند، البته گفتند که ما از طریق سازمان ملل و دولت آقای محمود عباس این کمک‌ها را ارائه خواهیم داد.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: «آخرین پیروز این نبرد اما کشورهایی بودند که در رابطه با فشار ترامپ برای ایجاد روابط با اسرائیل مقاومت کردند. ترامپ به کشورهای زیادی فشار وارد کرد که با اسرائیل وارد روابط دیپلماتیک شوند، البته بخشی از این فشارها برای انتخابات آمریکا بود که دستاوردی برای ترامپ نداشت. کشورهایی مقاومت کردند هرچند از سوی ترامپ اذیت هم شدند. اکنون اما کویتی‌ها، عمانی‌ها، قطری‌ها سربلند هستند و حتما بحرینی‌ها و اماراتی‌ها سرشکسته هستند. عربستان سعودی هم با اینکه نقش اصلی را در ایجاد رابطه بحرین، امارات و سودان با اسرائیل داشت اما چون پشت پرده کار می‌کرد، اقدام عملیاتی انجام نداد تا در نهایت مثل اماراتی‌ها و بحرینی‌ها نشود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار