وزیر آموزش‌وپرورش:

داوطلبان ریاست‌جمهوری بگویند چه برنامه‌ای برای آموزش و پرورش دارند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام یادگیری فرهنگ جوامع را متحول می‌کند،‌ گفت اگر نظام یادگیری کارساز نباشد منتج به نتیجه پایدار در پیشرفت جامعه نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۸۸۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
داوطلبان ریاست‌جمهوری بگویند چه برنامه‌ای برای  آموزش و پرورش دارند

محسن حاجی میرزایی صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت پیشرفت در جوامع اظهار کرد:‌ پیشرفت دغدغه همه جوامع است. مطالعات زیادی در حوزه جامعه‌شناسی، مدیریت و سیاست‌گذاری در زمینه رمز گشایی از اینکه چگونه پیشرفت جامعه محقق می‌شود، صورت گرفته است اما یکی از چالش‌هایی که جوامع با آن روبرو هستند فهم نادرست از الگوی پیشرفت است.

پیشرفت جوامع بدون توسعه فرهنگی اتفاق نمی‌افتد

وی با بیان اینکه پیشرفت جوامع بدون توسعه فرهنگی اتفاق نمی‌افتد، گفت:‌ بدون تردید این وحدت نظری و تجربی وجود دارد که پیشرفت بدون توسعه فرهنگی اتفاق نمی‌افتد و هیچ شاخص معتبری برای توسعه پیشرفت به اندازه توسعه فرهنگی نمی‌توان پیدا کرد. ممکن است کشوری درباره اینکه چقدر در حوزه‌های اقتصاد و دیگر حوزه‌ها گزارش دهد که ارزشمند است اما آنچه که فرهنگ یک جامعه را متحول می‌کند، نظام یادگیری است.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: اتفاق اصلی در پیشرفت جوامع باید در نظام یادگیری باشد. اگر نظام یادگیری کارساز نباشد منتج به نتیجه پایدار در پیشرفت جامعه نخواهد بود. شاید پیشرفت در حوزه‌های دیگر بتواند اقتصاد را سر و سامان دهد اما برای پایداری نیازمند این هستیم که در حوزه فرهنگ و نظام یادگیری اقدامات کارسازی انجام دهیم.

سهم زنان در 3 هزار روز اول زندگی،‌ بیش از مردان است

وی با اشاره به اهمیت جنس زن در جامعه گفت:‌ اهمیت جنس زن به دلایل متعددی بسیار بالا است. همه می‌دانیم مدرسه اول، خانه است و شخصیت در آن شکل می‌گیرد و آنکس که در خانه نقش‌آفرینی می‌کند مادر است. هرچند مسئولیت مشترک والدین است اما آنکس که به دلایل متعددی بار این مسئولیت را به دوش می‌کشد مادران هستند. بعد از اینکه دانش‌آموزان به مدرسه می‌آیند 70 درصد معلمان در دوره ابتدایی زنان هستند. در واقع سهم زنان در دو و سه هزار روز اول زندگی، بیش از مردان است و فکر می‌کنم بیشترین سهم برای ساختن آینده،‌ به زنان داده شده است.

حاجی‌میرزایی تاکید کرد:‌ بنابراین برای پیشرفت نباید کاری به کارخانه‌ها، بنادر، جاده و ریل و هوا داشته باشیم بلکه اگر می‌خواهیم پیشرفت جامعه را بدانیم باید به مادران سر بزنیم که چه توانایی دارند و اگر از پرورش زنان توانمند غفلت کنیم، آینده خود را از دست داده‌ایم.

جامعه اگر نیاموزد چگونه با یکدیگر حرف بزند، نمی‌تواند پیشرفت کند

وی ادامه داد:‌ همه کارهایی که در توافق‌نامه مشترک با معاونت زنان داریم،‌ همین هدف را دارد. جامعه اگر نیاموزد چگونه با یکدیگر حرف بزند، نمی‌تواند پیشرفت کند. مادری می‌تواند فرزندی قوی و توانمند را تقدیم جامعه کند که خود اعتماد به نفس و خودباروی دارد. مادری که درک روشنی از حقوق خودش دارد بهتر می تواند فرزندانی تربیت کند که مدافع حقوق خودشان باشد. از طرفی اگر نظام آموزشی این آموزه‌ها را یاد ندهد، کجا باید آموزش داده شود. بنابراین باید به آن توجه شود. گوهر اصلی تحول و پیشرفت جامعه در این مناسبات شکل می‌گیرد. فکر می‌کنم جامعه هنوز کار دارد تا به اندازه‌های واقعی این کارها توجه کند و این مساله بسیار مهم‌تر از توافق اقتصادی است و تفاهم‌نامه امروز برای ساختن آینده است که بسیار ارزشمند است.

حاجی میرزایی تاکید کرد:‌ کتاب بانوی اول که می‌تواند الگوی زندگی دانش‌آموزان باشد در شبکه شاد بارگذاری شد و این الگوها تاثیر مهمی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان دارد و می‌تواند الهام بخش زندگی همه دختران باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توافق‌نامه‌های صورت گرفته بین آموزش و پرورش و معاونت زنان جزو همکاری‌هایی بوده که آثار پر برکتی داشته است،‌به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت:‌ این روزها که همه در صدد حضور انتخابات باشکوه هستند،‌ کاندیداها باید بگویند که چه فهمی از حوزه فرهنگ دارند و در نظام یادگیری چه کاری می‌‌خواهند انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار