اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از افزایش شهرهای قرمز کرونایی تا اعلام زمان واکسیناسیون معلمان و اساتید

تهران (پانا) - تسریع در فرایند واکسیناسیون کرونا در ایران، افزایش شهرهای قرمز کرونا، اعلام زمان واکسیناسیون معلمان و اساتید، شیوع ویروس کرونای هندی و آفریقایی، احتمال موج جدید پناهجویی در ایران و ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی انتخابات 1400 از جمله مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۱۸۷۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
از افزایش شهرهای قرمز کرونایی تا اعلام زمان واکسیناسیون معلمان و اساتید

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد دو میلیون و ۸۶۵ هزار و ۸۶۴ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۷۹ هزار و ۲۱۹ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند و دو میلیون ۳۷۹ هزار و ۱۳۹ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. چهار هزار و ۵۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا در ایران

تاکنون دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۶۳۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴۸۵ هزار و ۶۷۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به سه میلیون و ۳۳۰ هزار و ۳۰۹ دُز رسید.

شهرهای قرمز کرونا افزایش یافت

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، آخرین رنگ‌بندی شهرهای کرونایی در کشور منتشر شد. بر اساس اعلام رنگ‌بندی شهرهای کرونایی که در اپلیکیشن ماسک قرار گرفت، هم‌اکنون شهرستانهای عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، چابهار (سیستان و بلوچستان)، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان و میناب (هرمزگان) در وضعیت قرمز قرار گرفتند. در بعضی از مناطق جنوبی کشور، جهش‌های مربوط به کرونای آفریقای جنوبی و هند گزارش شده‌است. بنابراین افزایش تعداد بستری در این شهرها را بسیار جدی گرفت. بر این اساس ۸ شهرستان قرمز، ۲۳۳ شهرستان نارنجی و ۲۰۷ شهرستان زرد هستند و هیچ شهری در وضعیت آبی کرونا قرار ندارد.

آغاز واکسیناسیون سنین 70 سال به بالا

در هفته‌ای که سپری شد، واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا علیه بیماری کووید۱۹ آغاز شد. این گروه سنی می‌توانند برای دریافت نوبت تزریق واکسن کرونا در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، پس از این گروه سنی، به همه افراد ثبت‌نام شده به ترتیب سنی به صورت هوشمند نوبت‌دهی خواهد شد و محل و زمان دقیق واکسیناسیون به هر فرد از طریق پیامک اعلام می‌شود. این در حالی است که سهمیه واکسن سالمندان در گروه سنی ۷۵ سال به بالا که هنوز موفق به انجام واکسیناسیون نشده‌اند، محفوظ است و با اعلام گروه‌های سنی جدید، سوخت نمی‌شود. بر همین اساس هم گفته شده که فاز دوم واکسیناسیون کرونا تا اواخر خرداد و اوایل تیرماه به طول خواهد انجامید و طی این فرایند، حدود ۱۴ میلیون نفر واکسینه می‌شوند.

اعلام زمان واکسیناسیون معلمان و اساتید

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وضع کرونا در کشور زمان‌بندی واکسیناسیون اساتید و معلمان را اعلام کرد و گفت: از اواخر مردادماه می‌توانیم معلمان، اساتید دانشگاه‌ها و... را واکسینه کنیم. زیرا از ابتدای مهر احتمال زیاد به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها می‌رویم و بعد هم مشاغل پرخطر مانند رانندگان اتوبوس، تاکسی، اسنپ، مراکز تجمعی مانند زندان‌ها، پادگان‌ها و... را واکسینه کنیم. در عین حال ان‌شاءالله می‌توانیم از اول شهریور ما وارد فاز چهارم شده و واکسیناسیون عمومی برای افراد زیر ۵۰ سال را آغاز کنیم.

ماجرای قطعی برق در بحران کرونا و نگرانی وزارت بهداشت

در هفته‌ای که سپری شد، شاهد خاموشی‌های پی در پی در بسیاری از مناطق پایتخت بودیم که این مساله موجب نگرانی متولیان نظام سلامت شد زیرا آنها نگران قطع شدن برق بیمارستان‌ها در بحران کرونا هستند. در این راستا علیرضا زالی، فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا استان تهران با ابراز نگرانی از وضعیت قطعی ناگهانی برق در پایتخت اعلام کرد که قطع برق نگرانی‌هایی را در عرصه بهداشتی و درمانی ایجاد کرده است. تعداد قابل توجهی از بیماران نیازمند استفاده از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز هستند که این موضوع فشار مضاعفی را به بیمارستان‌ها تحمیل می‌کند علاوه بر این اتاق‌های عمل و بخش‌های اورژانس نیز در حیطه بخش‌های پرخطر در مواجهه با نوسانات برقی هستند. برخی دستگاه‌ها نیز که قیمت گرانی دارند در نوسانات برق دچار مشکل می‌شوند. علاوه بر این در حوزه واکسیناسیون زنجیره سرد از اهمیت بسزایی برخوردار است که همین موضوع موجب نگرانی‌هایی شده است. در پی نگرانی متولیان نظام سلامت از قطعی برق بیمارستان‌ها، حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق پایتخت تاکید کرد که برق مراکز حساس درمانی و بیمارستان‌ها به طور مستمر تامین و تحت هیچ شرایطی قطع نمی‌شود.

شیوع ویروس کرونای هندی و آفریقایی

کشور در حال عبور از موج چهارم کرونا است اما شیوع ویروس کرونای هندی و آفریقایی در برخی مناطق جنوبی کشور به یک موضوع نگران کننده تبدیل شده است. در هفته‌ای که سپری شد سعید نمکی، وزیر بهداشت از گرفتار شدن گوشه‌هایی از کشور به ویروس هندی و آفریقای جنوبی خبر داد و گفت: ویروس هندی و آفریقای جنوبی گوشه‌هایی از کشور را به صورت کوچک گرفتار کرده است؛ با موشک نقطه‌زن داریم محل‌های تجمع را می‌زنیم و شبانه‌روز در حال رصد هستیم تا آتش دیگری به جان کشور نیفتد. نگران استان‌های جنوبی، جنوب غرب و شرق هستیم. همچنین مرزهای دریایی مورد نگرانی است گرچه همکاران ما در تلاش هستند و گزارش آن کشتی را دادند. سه خدمه فیلیپینی و کاپیتان‌های مبتلا به نوع برزیلی را نیز متوجه شدند.

برگزاری کارناوال‌ها و تجمعات انتخاباتی؛ ممنوع

در هفته‌ای که سپری شد، دستورالعمل‌های بهداشتی انتخابات 1400 ابلاغ شد. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تشریح پروتکل بهداشتی ایام انتخابات 1400 اعلام کرد که هر گونه مراسم استقبال و راه اندازی کارناوال تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات ممنوع است. وی گفت: هرگونه تجمع در فضای بسته برای نامزدها ممنوع است. این اماکن از قبیل سالن اجتماعات، مساجد، سالن ورزشی، سالن پذیزایی و... به جز موارد خاص در صدا و سیما که به شکل نشست خبری و با جمعیت محدود برگزار می‌شود. اما در فضای باز این امکان وجود دارد که نامزدهای انتخاباتی با رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری فیزیکی بتوانند سخنرانی کنند. این مراکز همچون استادیوم‌های روباز، فضای باز مدارس و سایر سازمان‌هایی که چنین محیطی دارند، است. رئیسی با بیان اینکه در ۸ متر مربع در فضای باز یک نفر حضور داشته باشد، گفت: استادیوم‌های ورزشی بزرگ می‌توانند با ۳۰ درصد ظرفیت در فضای باز فعال باشند. مسئولان باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که درب ورود ‌و خروج مجزا باشد تا سبب تجمع نشود و کلیه شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید رعایت شود. وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌هایی که دارای ظرفیت با محیط باز هستند در مراکز استانی و شهری باید با نامزدها همکاری کنند تا مراکز را در اختیارشان قرار دهند.

معتادان متجاهر بیمه اعتیاد می‌شوند

بیمه درمانی معتادان یکی از موضوعاتی است که در دستور کار قرار دارد اما تاکنون آنگونه که باید اجرا نشده است. در هفته‌ای که گذشت، رضا تویسرکان منش، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از رفع مشکل بیمه درمان معتادان خبر داد و گفت که در سال جاری 75 میلیارد تومان برای بیمه معتادان در نظر گرفته شده است. او درباره چرایی بیمه نشدن معتادان اظهار کرد: گرچه برای بیمه شدن معتادان خلا قانونی نداریم بلکه الزام قانونی هم داریم اما هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان بیمه سلامت، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر قدری مانع از این شده بود که اعتبارات تخصیص یافته برای این موضوع هزینه شود. مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از بهره‌مندی معتادان متجاهر از بیمه درمانی خبر داد.

احتمال موج جدید پناهجویی در ایران

ایران بیش از چهار دهه از میلیون‌ها پناهنده و آواره علی رغم حمایت اندک جامعه بین المللی از پناهندگان و آوارگان در بالاترین سطح استانداردهای بین المللی و فراتر از کنوانسیون پذیرایی کرده و به اصول بشر دوستانه و تعهدات بین المللی پایبندی کامل داشته است. مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به عدم امکان ارائه این سطح از خدمات به پناهندگان با توجه به همه گیری بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی در شرایط کنونی، از عدم افزایش بودجه سال ۲۰۲۱ میلادی با توجه به هزینه های پناهندگان و عدم هم خوانی آن با کمک های اندک بین المللی ابراز ناخرسندی کرد و گفت: افزایش حدود درصد موجود کمک ها نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی، صرفاً بدلیل تفاوت نرخ ارز در سالهای ذکر شده است. مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از احتمال موج جدید پناهجویی و نبود ظرفیت لازم و کافی برای جذب پناهجوی جدید در جمهوری اسلامی ابراز نگرانی و لزوم انجام اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه در این خصوص تاکید کرد.

آخرین وضع پرونده شکایت سرباز راهور از نماینده مجلس

با گذشت بیش از سه ماه از ادعای عابد اکبری، سرباز وظیفه پلیس راهور مبنی بر سیلی خوردن از علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس هنوز این پرونده به نتیجه نرسیده است. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین پرونده شکایت سرباز راهور از نماینده مجلس گفت: مقدمات لازم برای برگزاری دادگاه انجام شده است. هنوز جلسه‌ای برای این پرونده در دادگاه برگزار نشده است.

او همچنین درباره وضع شرکت انبوه‌سازان آبتین، شرکت «ایران ترانسفو»، پرونده آزاده نامداری، اقدام «جاویدنیا» و نامه فیلترینگ اینستاگرام، فعالیت‌های انتخاباتی در کلاب هاوس، احتکار خودرو، صلاحیت دادگاه کانادا در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی و قتل بابک خرمدین نیز توضیحاتی داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار