در دیدار اعضای انجمن دانش آموزی میراث فرهنگی و گردشگری با رییس میراث فرهنگی گلوگاه مطرح شد:

نصب علائم و تابلوهای معرفی آثار تاریخی و حفظ حریم این آثار یک مطالبه عمومی است

ساری ( پانا) - به مناسبت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی، جمعی از دانش آموزان فعال و منتخب انجمن میراث فرهنگی و گردشگری کانون فرهنگی و تربیتی شهید غلامعلی کلبادی نژاد و سازمان دانش آموزی شهرستان گلوگاه با رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دیدار کردند.

کد مطلب: ۱۱۸۶۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
نصب علائم و تابلوهای معرفی آثار تاریخی و حفظ حریم این آثار یک مطالبه عمومی است

در ابتدای این جلسه مدیر کانون شهید کلبادی نژاد و سازمان دانش آموزی شهرستان با تبریک هفته میراث فرهنگی گفت: انجمن میراث فرهنگی و گردشگری با هدف شناخت دانش آموزان با میراث گرانبهای گذشتگان و حفظ و حراست از آنان شکل گرفته است.
اویس خادم لو افزود: با توجه به اهمیت فرهنگ سازی شناخت و حفظ میراث فرهنگی و طبیعی از سنین کودکی، آموزش کودکان دوره ابتدایی در دستور کار این انجمن قرار گرفته است.
خادم لو گفت: یکی از مجموعه های خودجوش آموزش مباحث میراث فرهنگی و طبیعی به کودکان، دوستداران و همیاران میراثک است که چند سالی است به همت کارشناس حوزه باستان شناسی، سمانه آقایی آبچویه ایجاد شده است.
وی گفت: عروسک میراثک نماد صلح و دوستی میان کودکان و نوجوانان ایران و جهان و رابطی میان دوستداران و همیاران میراث فرهنگی است.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نیز در این دیدار گفت: ضعف آموزش و فرهنگ سازی در زمینه میراث فرهنگی و طبیعی سبب به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری به سرمایه های کهن ما شده است.
علی اکبر جعفری گفت: با توجه به تجربه موفق همیاری در زمینه هایی مانند همیار پلیس، همیار انرژی و محیط زیست، سازماندهی دانش آموزان در حوزه همیاران میراث فرهنگی امری ضروری است.
جعفری گفت: در این اداره همیشه به روی شما عزیزان باز است و از هر گونه انتقاد و پیشنهاد برای بهبود شرایط آثار تاریخی و طبیعی شهرستان و رشد صنعت گردشگری استقبال می کنیم.

در شهرستان گلوگاه هفت واحد بوم گردی فعال وجود دارد
جعفری همچنین در خصوص برخی فعالیت های انجام شده در اداره میراث فرهنگی شهرستان گفت: چهار روستای بالادست و چهار روستای پایین دست شهرستان گلوگاه به عنوان روستاهای مسیر و مقصد گردشگری تأیید و تصویب شده اند و حتی روستای آغوزدره هم به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب و ثبت شده است.
وی با اشاره به رشد تعداد واحد‌های بوم‌گردی در زمان تصدی مسیولیتش گفت: متقاضیان احداث واحد‌های بوم گردی با دغدغه کمی برای ساخت این واحد‌ها می توانند اقدام کنند‌ و مجوز ساخت و بهره برداری به راحتی در اختیار آنان قرار می گیرد.
وی با اشاره به وجود هفت واحد بوم گردی در شهرستان گفت: اکنون در روستاهای مهدیرجه، تیرتاش، تپه، نیالا واحد بوم‌گردی وجود دارد و در سه روستای دیگر شهرستان نیز واحد بوم گردی در حال احداث و بهره برداری است و در طی دو سال اخیر این آمار خوبی برای شهرستان گلوگاه نسبت به سایر شهرستان های دیگر مازندران است.

در ادامه این دیدار برخی از دانش آموزان به بیان نقطه نظرات خود و پرسش از ریاست اداره میراث فرهنگی شهرستان پرداختند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلوگاه در پاسخ به مطالبه دانش آموزان در خصوص نصب علایم و تابلوهای معرفی آثار تاریخی مهم شهرستان مانند خندق کلباد، تپه گراودین، آبدین کوه، حمام قدیمی روستای ریحان آباد و دیگر آثار تاریخی برای معرفی این آثار به مردم شهرستان و مسافران و گردشگران گفت: نصب تابلو و علائم معرفی آثار تاریخی شهر در گذشته انجام شد، اما متأسفانه افرادی سودجو با هدف منفعت شخصی خود به تخریب و سرقت این تابلوها پرداختند.
جعفری افزود: در موضوع تپه گراودین از آن جا که این تپه، ملک شخصی است، با هماهنگی صاحب ملک، برای آسیب نرساندن به این تپه و حفظ موقعیت آن از آنها تعهد گرفته شده است و با توجه به این که این تپه به ثبت ملی رسیده است امکان تخریب آن وجود ندارد.
جعفری گفت: با هماهنگی های انجام شده با وزارت میراث فرهنگی، قرار است به زودی عملیات کاوش های باستانی و تشکیل سایت تاریخی این محوطه در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: در موردی دیگر در تپه موسوم به «دین تپه» روستای لمراسک با ورود تیم حفاظت از تخریب و آسیب رساندن به این مکان جلوگیری به عمل آمد.

برای نوسازی و بازسازی خانه های قدیمی روستاها، به متقاضیان، تسهیلات اعطا می شود

وی همچنین در پاسخ به یکی از سوالات و دغدغه های دانش آموزان در خصوص تخریب خانه های قدیمی روستایی و تغییر بافت روستاهای مقصد گردشگری گفت: تا سال گذشته مجوز تخریب این خانه ها را اداره مسکن و شهرسازی صادر می کرد‌‌، اما حدود شش ماه است به دهیاری ها اعلام شده آنان حق تخریب خانه های قدیمی را ندارند و این خانه ها نیاز به بازسازی و نوسازی دارند‌.

وی گفت: متاسفانه در گذشته دهیاری ها برای درآمدهای عمرانی خود به سرعت دستور تخریب این بناها را صادر می کردند، اما اکنون به جهت بازسازی و نوسازی واحد‌های قدیمی، تسهیلات از سوی اداره میراث‌ فرهنگی و گردشگری شهرستان در اختیار آنان قرار می گیرد و حتی در صورت امکان قابلیت دارند به واحد بوم‌گردی تبدیل شوند.

در پایان این دیدار از دانش آموزان منتخب انجمن دانش آموزی میراث فرهنگی و گردشگری تقدیر شد. دانش آموزان نیز با اهدای هدایایی به رییس میراث فرهنگی شهرستان، هفته میراث فرهنگی را به آنان تبریک گفتند.

خبرنگار پانا: بیتا موجرلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار