وبینار توجیهی دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد برگزار شد

تهران (پانا) - وبینار توجیهی دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد با حضور تصمیم گیران جشنواره و صاحب نظران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
وبینار توجیهی دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این وبینار توجیهی با هدف بررسی ابعاد مختلف این جشنواره و ایجاد هماهنگی میان کمیته ها برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با اشاره به اهمیت جشنواره دهم گفت: این جشنواره از دو جهت اهمیت دارد. اول اینکه قرار است بخشی از محتواهای این جشنواره در ذیل رمزینه‌های دسترسی آسان استفاده بشوند. دوم مشارکت معاونت آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی و مرکز روابط عمومی وزارتخانه در این جشنواره است که بر غنای این جشنواره افزوده است.

وی گفت: انتظار داریم این جشنواره بتواند کام روحی و ذهنی دانش‌آموزان کشور را شیرین کند و کلاس‌های ما در دوران پسا کرونا کلاس‌هایی با حلاوت و قابل استفاده باشند.

محمدی همچنین به تعطیلی مدارس به علت کرونا اشاره کرد و گفت: شاید مثل سنوات گذشته نتوانیم فراخوان جشنواره را به دست ذینفعان برسانیم. از همه دوستان تقاضا دارم این فراخوان را به استحضار معلمان کشور برسانند.

سوزنچی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری با اشاره به اینکه کرونا ورود آموزش و پرورش را به فضای مجازی خیلی جدی کرد گفت: فضای مجازی دارای اقتضائاتی است. اول بحث تعاملی بودن آن است. یعنی ما یک سویه کار نکنیم به شکلی که فقط کتاب بنویسیم و معلمان موظف به تدریس آن باشند. بلکه خودشان هم مشارکت داشته باشند. دوم اینکه اقتضای کتاب یک گونه یک‌دستی هست یعنی ما مجبور هستیم یک کتاب برای کل کشور بنویسیم. اما فضای مجازی این پتانسیل را فراهم می‌کند که تنوع‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف را جدی بگیریم .

وی گفت: در سال جاری در کتاب‌های درسی رمزینه‌های سریع پاسخ قرار داده شده که برای هر کتابی در هر فصل و درس یک عدد رمزینه قرار داده شده است. ما محتواهایی را خودمان تولید می‌کنیم، اما از آن مهم‌تر کاری است که جشنواره می‌تواند برای ما انجام بدهد. با این کار آن دو دغدغه که عرض کردم از بین می‌رود.

وی ادامه داد: تولیداتی را که دریافت می‌کنیم اگر دارای استانداردهای مناسب فنی ـ هنری و آموزشی ـ ارزشی باشند در QR_CODE ها جاگذاری خواهند شد.

افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در این جلسه با اشاره به چرخش‌های تحولی در سازمان پژوهش با ابلاغ سند تحول بنیادین در خصوص محتواها در بسته‌های تربیت و یادگیری گفت: باید برای انتخاب محتوا ملاک‌هایی را درنظر بگیریم. این ملاک‌ها جهت‌دهنده هستند. اعتبار علمی آن‌ها، نیازهای فراگیران، اهدافی که در برنامه‌های درسی قید می‌شود، این‌ها را نمی‌توان در یک کتاب درسی عرضه کنیم. برای سازماندهی محتواهای انتخاب شده نیاز به تفکر داریم که خودش معیارهای عمیقی دارد. به خصوص در شرایط فعلی نظام‌های تعلیم و تربیت که الگوهای تأثیری به مفهوم ترکیب روش‌های سنتی و روش‌های مبتنی بر فاوا در آموزش‌ها رخ داده و ناگزیریم از این الگوها بهره‌برداری کنیم. اینها ایجاب می‌کند که ما به برنامه درسی به عنوان یک برنامه کلان توجه کنیم و این اتفاق خوبی است که الان در سازمان پژوهش رخ داده و سعی می شود همه ‌ارکان سازمان پژوهش و آموزش و پرورش را به هم وصل کند که اهداف سند برنامه درسی محقق شود یک گام بزرگ است.

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش ادامه داد: آنچه در این جشنواره رخ داده با استفاده از اتفاق‌های خوبی است که در برنامه‌های درسی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سال‌های گذشته کلید خورد است و پیش‌بینی می‌شود که بسته‌های تربیت و یادگیری شامل رسانه‌های مختلفی باشد که با این جشنواره در حال توسعه خواهد بود. من از هنرآموزان، مدیران و سایر عزیزان در هنرستان‌ها و مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان درخواست می‌کنم در این فرایند به چند مؤلفه مهم توجه کنند. برنامه‌های درسی رشته‌های فنی و حرفه‌ای که در قالب آن برنامه‌های درسی استانداردهای بسته‌های تربیتی و یادگیری را هم سامان داده‌ایم و در وبگاه دفتر تألیف بارگذاری شده را حتماً مطالعه کنند.

وی گفت: در این برنامه‌های درسی مراحل کاری که مبتنی بر محیط‌های واقعی، مهارت محوری و تلفیق دانش، مهارت و نگرش وجود دارد را تبیین کرده است.

بهمنی در پایان سخنانش گفت: در فرایند تولید محتواها توجه عمیق به تربیت، اولویت به استانداردهای فنی، هنری، محتوایی، فرهنگی و ارزشی در فرایند ارزیابی آثار برگزیده این جشنواره خیلی کمک می‌کند. چون می‌خواهیم آثار برگزیده را به عنوان اجزای تکمیلی بسته‌های تربیت و یادگیری در سامانه ملی رشد بهره‌برداری کنیم.

در ادامه این جلسه محمدرضا شکرریز، معاون فناوری آموزشی و دبیر جشنواره با اشاره به فرایندها و برنامه‌ریزی‌های این دوره از جشنواره گفت: این جشنواره در سالی که کرونا تمام دنیا را فرا گرفته در شرایطی برگزار می‌شود که همه افراد ذینفع در تولید محتوای الکترونیکی تجارب جدیدی را کسب کرده‌اند. سازمان پژوهش امسال حدود 3500 رمزینه پاسخ سریع در کتاب‌های درسی قرار داده است که در 126 عنوان آن در کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و 261 عنوان آن کتاب حوزه ابتدایی و متوسطه نظری هستند.

وی ادامه داد: این رمزینه ها برای هر فصل یا هر بخش کتاب قرار داده شده‌اند. بنابراین یک کتاب علاوه بر اینکه یک رمزینه ی اصلی در فهرست دارد، چند رمزینه هم در فصل‌ها دارد. این موضوع که رمزینه های پاسخ سریع برای کدام فصل که دارای موضوعات و حیطه‌های آموزشی متفاوتی است؛ تعلق دارد، موضعی است که در دفاتر تألیف مشخص می‌شود.

وی الکترونیکی بودن تمام فعالیت‌ها و فرایندهای جشنواره امسال را وجه تفاوت این جشنواره با جشنواره‌‌های قبلی دانست و توضیحاتی درخصوص نحوه بارگذاری محتوا در سامانه ارائه کرد.

شکرریز درخصوص نحوه داوری محتواهای بارگذاری شده در سامانه جشنواره گفت: بعد از پایان مهلت ارسال آثار، محتواها ابتدا توسط داوران استانی داوری و انتخاب شده و محصولات منتخب به مسئول اصلی در استان ارسال می‌شود. سپس برای داوران سطح دوم ارسال شده و در نهایت از محتواهای منتخب طی مراسم اختتامیه در شهریورماه معرفی خواهند شد.

اسماعیلی رئیس گروه فناوری و برنامه‌ریزی گروه‌های آموزشی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت‌های گروه فناوری و برنامه‌ریزی معاونت آموزش ابتدایی در دوران کرونا گفت: درخواست داریم رویکردهای معاونت آموزش ابتدایی در جشنواره لحاظ شود. استفاده از بستر بازی، ادبیات و هنر یکی از اصول مهم در دوره ابتدایی هست. از اقتضائات دوران کودکی استفاده شود. دوره ابتدایی باید برای دانش‌آموزان این دوره جذاب باشد. همچنین به اسناد بالادستی توجه شود که در آن‌ها به استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش تأکید شده است.

بهرامی به نمایندگی از سوی معاون آموزش دفتر فنی و حرفه ای وکار ودانش در خصوص امکانات گروه‌های تکنولوژی آموزشی و دبیرخانه‌های راهبری دروس در حوزه‌های زیرمجموعه گفت: در تولید محتوای الکترونیکی در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش اولین دغدغه این است که این رویداد فقط یک نوع یادگیری باشد. نکته دیگر اینکه باید به موضوع مهارتی، عملیاتی و کارگاهی بودن این رشته توجه ویژه‌ای بشودو شاخص‌هایش دیده شود.

وی ادامه داد: دروس تخصصی کارگاهی را با عنوانی به نام شایستگی‌های فنی و شایستگی‌های غیرفنی در جدول برنامه درسی ذکر شده که باید به این موضوع هم توجه ویژه‌ای شود. در شاخه فنی و حرفه‌ای باید در داوری‌ها شایستگی محوری داشته باشیم.

در این جلسه همچنین محمد نیک‌افروز مدیر کمیته داوران جشنواره در خصوص مکانیزم داوری و فرایند سامانه ثبت نام جشنواره گفت: برای پشتیبانی از تولیدکنندگان محتواهای آموزشی و تربیتی مرکز یادگیری معلم طراحی کرده‌ایم که در آن مبانی و اصول فنی لازم در تولید محتوای الکترونیکی در قالب آموزش های کوتاه ارائه شده است.

وی ادامه داد: دستورالعملی برای تولید کنندگان محتواهای آموزش و تربیتی تهیه شده که به زودی منتشر خواهد شد. در این دستورالعمل که در آن اصول و مبانی پداگوژی و اصول و مبانی فنی طراحی رمزینه ی پاسخ سریع درج شده است.

نیک‌افروز در خصوص سامانه ثبت نام گفت: سامانه‌ای ساده برای ثبت نام طراحی شده و در فاز دوم فرم ارسال اثر آپلود می‌شود که همه‌ بخش‌هایی که یک اثر نیاز دارد در آن قید شده است.

مدیر کمیته داوران جشنواره در مورد داوری‌های جشنواره دهم توضیح داد: داوری‌ها در چند مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول اول پس از اینکه محتوا ارسال شد، از هر استان یک نماینده خواهیم داشت که از طریق سامانه به داوری محتواها می‌پردازند. در مرحله دوم داوری کشوری می‌شود و در نهایت آثار برگزیده مشخص می‌شوند. داوری‌ها اول در لایه فنی، داوری دوم در لایه محتوایی و داوری سوم مسائل فرهنگی دیده شده و در نهایت پس از گذشتن از این فیلترها و مشخص شدن برگیزده ها خروجی متصل به کتاب‌ها و سایت رشد می‌شود

سمیه مهتدی، مدیر گروه آموزش و مشاوره جشنواره نیز درخصوص نحوه تولید محتوای الکترونیکی و دستورالعمل جشنواره گفت: در جشنواره دهم کمیته‌ آموزش و مشاوره تشکیل شده تا آموزش‌های لازم در قالب فایل‌های صوتی، تصویری و کارگاه‌ها و دوره‌های مجازی برای نحوه تولید محتوا در قالب‌های ویدیوهای آموزشی، اینفوگرافی و موشن‌گرافی‌ها و... را ارائه بدهیم.

محمدابراهیم محمدی مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و رئیس جشنواره، دکتر حسین سوزنچی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری (مدیر کمیته علمی متوسطه نظری)، مهندس افشار بهمنی مدیر کل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش (مدیر کمیته علمی متوسطه فنی وحرفه‌ای وکار دانش)، دکتر محمدرضا شکرریز معاون فناوری دفتر و دبیر جشنواره، شهریار ابراهیمی مدیر اجرایی جشنواره، دکتر جهانگردی و سیدکمال شهابلو مدیران کمیته‌های تعامل باشرکت‌های دانش بنیان و پشتیبانی جشنواره، دکتر مهتدی مدیر کمیته آموزش، دکتر نیک افروز مدیر کمیته داوران، دکتر شیرزادی مدیر کمیته آموزش متوسطه، دکتر اسماعیلی مدیر کمیته آموزش متوسطه نظری، گروه‌های آموزش ابتدایی، متوسطه نظری و فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در ستاد، رؤسای تکنولوژی آموزشی، سرگروه‌های آموزش متوسطه، سرگروه‌های دروس استان‌ها، مسئولان و سرگروه‌های آموزش ابتدایی، سرگروه‌های گروه‌های درسی در استان‌ها، رؤسای ادارات فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، رؤسای ادارات تکنولوژی آموزشی، دبیرخانه‌های راهبری فنی‌و حرفه‌ای و ... از سراسر کشور در این وبینار حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار