در گفت‌وگو با پانا:

«ایرج راد»: در پساکرونا متوجه میزان خسارت تعطیلی‌ها به هنر می‌شویم

تهران (پانا) - مدت‌هاست که هنر در این مرزوبوم کنج عزلت گزیده است و هنرمندان تکیه‌بر فضای مجازی کرده‌اند تا فقط از پا نیافتند، اما «ایرج راد» بازیگر پیشکسوت معتقد است هنر را باید در سالن‌های سینما و تئاتر و گالری‌ها تماشا کرد، نه در صفحه گوشی‌های همراه. او درباره اهمیت تماشای جمعی هنر در برقراری دیالوگ میان مخاطبان سخن گفت و هشدار داد که تازه در پساکرونا متوجه می‌شویم که تعطیلی‌های مکرر چه بر سر هنر آورده است. او با اشاره به نزدیک شدن فصل تابستان، پیشنهاد تماشاهای تئاتر و فیلم در فضاهای باز به‌صورت جمعی را داد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد
«ایرج راد»: در پساکرونا متوجه میزان خسارت تعطیلی‌ها به هنر می‌شویم

«ایرج راد»، پیشکسوت سینمای ایران در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «در وضعیت کرونا مسئله این است که تماشاگر تمایلی به رفتن به‌جاهایی که شلوغ است، ندارد و حتی اگر پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت شود بازهم این علاقه‌مندی کمتر است. کسانیکه می‌خواهند به مکان‌های فرهنگی و هنری بروند مقداری احتیاط بیشتری را در این زمینه دارند.»
باید تدبیری شود تا فعالیت‌های فرهنگی فعال باشند
وی افزود: «البته خود سالن‌ها هم مشکلات زیادی دارند، چون باید رعایت فاصله‌ها را بکنند. اگر سالن پر هم شود باز ازنظر آنچه هزینه می‌کنند و درآمدی که کسب می‌کنند، نمی‌تواند پاسخگو باشند. به‌هرحال باید تدبیری برای این مهم بشود تا فضاهای فرهنگی بتوانند به فعالیت خودشان ادامه دهند. حالا در هر زمینه‌ای که هست، درزمینهٔ تئاتر و سینما و نمایشگاه‌ها و گالری‌های مختلف که مربوط به هنرهای تجسمی هست، همه باید تدبیر شود.»
دیدن جمعی فیلم دیالوگ برقرار می‌کند
«ایرج راد» بازیگر «شمعی در باد» با اشاره به تغییر ذائقه مخاطب در شرایط کرونا و احتمال بازگشت مردم به سینما عنوان کرد: «آنچه شخص در خلوت خودش نگاه می‌کند با آنچه جامعه نگاه می‌کند و در آن قرار می‌گیرند، باهم متفاوت هستند. خیلی زمان‌ها من یک فیلمی را در خانه نگاه می‌کنم و بسیار جذاب و تأثیرگذار است اما وقتی می‌روم در محیط کاری خودم قرار می‌گیرم که کسان دیگری هستند، چون آن‌ها آن فیلم را ندیده‌اند من عملاً حرفی برای گفتن با آن‌ها ندارم؛ بنابراین آن فیلم تأثیرش تنها روی شخص من است که دیده‌ام اما وقتی فیلمی اکران می‌شود و یا تئاتری را روی صحنه می‌بینم و یا نمایشگاهی که دایر شود، چون در ارتباط با جامعه و تماشاگران و هنردوستان و مردم عام قرار می‌گیرد دیالوگ برقرار می‌شود. حالا فیلم و تئاتر و نقاشی و غیره و هرچه که باشد در مورد آن می‌توان گفت‌وگو کرد. این بسیار در جامعه تأثیرگذار است و بسیار زیاد مورد نقد قرار می‌گیرد و فرصت گفت‌وگوی فرهنگی را در جامعه ایجاد کرده و تأثیرات مثبتی دارد.»
ایرج راد افزود: «این‌ها متفاوت است و نباید فراموش کنیم که ما باید به فکر پساکرونا باشیم. گاهی فیلمی که از طریق تلویزیون پخش می‌شود قاعدتاً مخاطب‌های زیادی داشته است و این فیلم به‌نوعی در گفت‌وگوی بین افراد قرار می‌گیرد و در جامعه بازتاب پیدا می‌کند اما اگر صرفاً بخش خصوصی آن را نمایش دهد کمتر این‌چنین دیده می‌شود.»
کمک کنیم تا مردم سینما یا تئاتر یا گالری رفتن را فراموش نکنند

اکنون در فصلی هستیم که رو به گرما می‌رود و در فضاهای باز می‌توان سالن‌هایی را در نظر گرفت و تجهیزاتی در فضای باز فراهم کرد تا افراد در آن فضا تئاتر ببینند یا حتی افراد درون اتومبیل خودشان و در جمع فیلمی را تماشا کنند. بالاخره همه این‌ها می‌تواند کمک کند تا جریان فرهنگی تدوام خود را داشته باشد

مدیرعامل سابق خانه تئاتر با اشاره به نزدیک شدن فصل تابستان پیشنهاد داد از فضاهای باز برای دیدن جمعی تئاتر یا فیلم استفاده شود. وی افزود: «به نظرم نیاز است فکر اساسی برای اشاعه و گسترش این‌گونه فضاها شود تا تماشاگر، سینما یا تئاتر رفتن و گالری رفتن را فراموش نکند. اکنون حتی در فصلی هستیم که رو به گرما می‌رود و در جاهاییکه کمتر این خطر وجود دارد مثل فضاهای باز که می‌توان سالن‌هایی را در نظر گرفت و تجهیزاتی در فضای باز فراهم کرد تا افراد در آن فضا تئاتر ببینند یا حتی افراد درون اتومبیل خودشان و در جمع فیلمی را تماشا کنند. بالاخره همه این‌ها می‌تواند کمک کند تا جریان فرهنگی تدوام خود را داشته باشد.»
باید به فکر شرایط بعد از کرونا هم باشیم
«ایرج راد» با اشاره به اینکه باید به فکر فعالیت‌های هنری در شرایط بعد از کرونا هم باشیم، اظهار کرد: «اکنون به‌نوعی می‌بینیم همه دنیا موزه‌هایشان را بازکرده‌اند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم اعتماد کرده‌اند و می‌روند و کارها را می‌بینند. ضمن اینکه حمایت‌های مالی و معیشتی هم باید در این زمینه صورت بگیرد تا هنرمندان بتوانند هزینه‌های خودشان را تأمین کنند. ما اکنون نباید فقط به کرونا فکر کنیم زیرا یک روزی کرونا به پایان می‌رسد. باید تمهیداتی اندیشیده شود. حتی این احتمال را هم بدهیم که ممکن است بیشتر از یک سال دیگر هم ناگزیر به رعایت باشیم. پس در هردو حالت نباید به روند مسائل فرهنگی و هنری ضربه وارد شود.»
در پساکرونا متوجه میزان خسارت تعطیلی‌ها به هنر می‌شویم
«راد»، بازیگر تئاتر و نمایشنامه‌نویس گفت: «تازه در پساکرونا متوجه می‌شویم چه لطماتی در اثر تعطیلی‌ها به وجود آمده است و وقفه به وجود آمده، چه ضررها و زیان‌هایی را وارد کرده است. باید تمهیداتی اندیشیده شود تا جامعه فرهنگی و هنری بتوانند به فعالیت‌های خودش ادامه دهند تا برای پس از کرونا جایگاه خودش را زود پیدا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار