حسینی: کلید تعلیم و تربیت در دستان معلمان است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت تمامی جلوه‌های منزلت و برتری انسان‌ها از نگاه قرآن شامل جهاد، تقوا و علم در معلمان متجلی است و عامل اصلی توسعه کشورهای پیشرفته نگاه ویژه این کشورها به نظام تعلیم و تربیت و معلمان است.

کد مطلب: ۱۱۸۵۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: کلید تعلیم و تربیت در دستان معلمان است

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که به‌صورت مجازی از شبکه شاد نیز پخش می‌شد ضمن گرامیداشت یاد و نام علامه شهید مرتضی مطهری گفت: امام خمینی (ره) تمامی آثار شهید مطهری را مفید می‌دانستند و به حق روز شهادت این استاد گران‌قدر روز گرامیداشت مقام معلم نامیده شده است. جا دارد در گرامیداشت مقام معلم از معلمان شهید رجایی و باهنر، ۴۱ هزار شهید دانش‌آموز و معلم و دکتر علی شریعتی نیز یاد شود.

معاون وزیر معلمین را پرچمدار مبارزه با جهل و تاریکی دانست و گفت: در این ایام قدر و منزلت معلمان را به جامعه باید نشان دهیم و گفتمان قالب جامعه باید ارتقا شأن و منزلت معلمی باشد.

حسینی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن سه دسته از انسان‌ها از فضیلت و برتری نسبت به بقیه برخوردارند اظهار کرد: خداوند در قرآن به کسانی که به جهاد برخاسته‌اند فضیلت و برتری داده است و در 8 سال دفاع مقدس بعد از سپاهیان و ارتشیان بیشترین اثر گذاری را دانش‌آموزان و معلمین داشتند. از منظر قرآن دومین مفهوم کلیدی که انسان را فضیلت می‌دهد تقوا است و باتقواترین انسان‌ها در جامعه معلمین هستند.

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس پژوهش‌ها و پیمایش‌های ملی بیشترین میزان رضایت‌مندی مردم ایران از مدارس است اظهار کرد: تحلیل ثانویه ۵۵ سال مطالعات پیرامون سرمایه اجتماعی و مطالعه دو هزار فرصت شغلی در جامعه ایران نشان می‌دهد مردم بالاترین میزان منزلت را برای معلمین قائل هستند. قدر و منزلت معلمی در فرهنگ و جامعه ایران هر ساله افزایش یافته است و این دولت‌ها هستند که باید همدوش مردم قدر و منزلت معلمی را پاس بدارند.

حسینی با بیان اینکه سومین ملاک برتری و منزلت انسان‌ها در قرآن، علم است اظهار کرد: خداوند پیامبران را در قامت معلمی مبعوث کرده است و این معلمین هستند که تولیدگر دانش و علم و انتقال‌دهنده آن می‌باشند.

وی در ادامه با بیان ویژگی‌های کشورهای توسعه‌یافته دنیا گفت: یکی از کشورهایی که کمترین منابع را دارد اما بیشترین مسیر توسعه را پیموده، ژاپن است. دلیل اصلی توسعه‌یافتگی این کشور نگاه برجسته آن به تعلیم و تربیت و معلمین است و معلمین بالاترین جایگاه و منزلت در این کشور و دیگر کشورهای توسعه‌یافته دارند. برخی کشورها نظیر سنگاپور، فنلاند و کره جنوبی نسبت سرمایه‌گذاری آن‌ها در آموزش و پرورش نسبت به بقیه کشورها بیشتر است و حداقل ۴۵ درصد درآمد ملی این کشورها ناشی از سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است. پربازده نوع سرمایه‌گذاری در این کشورهای توسعه یافته، سرمایه‌گذاری در نظام تعلیم و تربیت است و ساده‌ترین راه گسترش عدالت اجتماعی از منظر این کشورها سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، آموزش و پرورش ارگانیکی و در پیوند با جامعه است و در این کشورها سرمایه گذاری در آموزش و پرورش به گونه‌ای انجام می‌شود که منزلت معلمان افزایش پیدا کند اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در اثر سرمایه گذاری این کشورها در آموزش و پرورش میزان رفاه اجتماعی مردمان آنها ۴.۵ برابر شده است و رشد اقتصادی بالایی را نیز تجربه کرده‌اند. یکی از اسناد بین‌المللی سند ۲۰۱۲ است که توسط سازمان ملل تهیه شده است و بزرگ‌ترین پیام این سند این است که عامل اصلی تحول در کشورها، برنامه ریزی در حوزه آموزش‌وپرورش است.

حسینی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکلات جهان خشونت، بی‌عدالتی و فقر است که هر سه از طریق نظام تعلیم تربیت قابل‌حل است گفت: بر اساس نتایج پژوهش مؤسسه مطالعاتی اقتصاد و صلح در سی کشور آرام و صلح‌آمیز جهان میزان، مطالعه بالاتر از بقیه کشورها است و این کشورها، آموزش‌وپرورش مترقی دارند.

معاون وزیر با تأکید بر اینکه کلید تعلیم و تربیت در دستان معلمین است گفت: اگر پرسش شود نهاد اصلی تحول در جامعه کدام است، پاسخ آموزش و پرورش است، سازمان تحول، مدرسه است و کارگزار اصلی تحول معلم فکور است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: معلمان ما در نظام آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه متخصصانی ساختارگرا هستند که مفهوم عشق را با جلوه‌های عملیاتی تکنیک‌ها و راهبردهای توان‌بخشی شناختی در فرایند آموزش به نوآموزان و دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و دارای اختلال یادگیری درهم‌آمیخته‌اند.

وی افزود: معلمین آموزش‌وپرورش استثنایی، متخصصان فرهمندی هستند که ایثار را با روش‌های نوین آموزشی همچون تیچ، پکس، ای بی ای در فرایند آموزش به نوآموزان و دانش‌آموزان طیف اوتیسم درهم‌تنیده‌اند. آموزش‌وپرورش استثنایی شاهد نقش‌آفرینی اندیشه‌ورزان پرتلاشی است که جلوه‌ای شگفت‌انگیز از تعهد و سخت‌کوشی و رویکردهای ترکیبی ارتباطی و آموزشی در فرایند آموزش به نوآموزان و دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی را به نمایش گذاشته‌اند.

حسینی ادامه داد: ترسیم جلوه‌های عشق‌ورزی معلمین آموزش و پرورش استثنایی در ارائه راهبردهای ویژه آموزش بریل و مهارت‌های کلیدی و اساسی جهت‌یابی و حرکت، چشم و دل نوآموزان و دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی را روشن کرده است. همت بلند و توانایی شگرف معلمین در ارائه خدمات توان‌بخشی در ابعاد گوناگون به نوآموزان و دانش‌آموزان دارای آسیب‌های جسمی و حرکتی و چندمعلولیتی و سایر دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به معلمی رنگ و بوی مهارت‌های تخصصی یاریگرانه و اثربخش را داده است.

حسینی تصریح کرد: قدردان تلاش تمامی معلمین به‌ویژه معلمین آموزش و پرورش استثنایی استثنایی که در شرایط سخت کرونایی تمام تلاش خود را برای ارتقای تعلیم تربیت این دانش‌آموزان انجام داده‌اند، هستیم.

شایان‌ذکر است در ابتدای این نشست چند تن از معلمین و مدیران نمونه آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها به ارائه نظرات خود پرداختند.

کمبود نیرو و تجهیزات در حوزه توان‌بخشی، مشکلات ابلاغ نیروهای توان‌بخشی، توجه به مراکز مشکلات ویژه یادگیری، سوق دادن آموزش، دانش‌آموزان استثنایی به سمت آموزش‌های مهارتی، جذب نیروهای تخصصی و اجتناب از جذب نیرو غیرمتخصص، سختی کار معلمین استثنایی، مشکلات ضریب ۱.۲ و مشکلات تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی از جمله موارد مطرح شده توسط معلمین نمونه بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار