عسگرپور: نمی توانستیم به دلیل فقر یا کرونا جشنواره را تعطیل کنیم

عسگرپور: امسال جشنواره جهانی بزرگداشت نخواهد داشت / سریال می ساختم درآمدم بیشتر بود/ اعتراف می کنم زمان برگزاری جشنواره جهانی در سالهای گذشته بهتر بود /انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر مجهولی نیست

تهران (پانا) - دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر با اشاره به برگزاری این رویداد جهانی در دوران کرونا می گوید باید دانست با حذف چه چیزی به کجا لطمه می‌خورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و راه جدید را پیدا کرد، نمی‌توان گفت به دلیل فقر اهالی خانه سینما جشنواره را تعطیل کنیم.

کد مطلب: ۱۱۸۳۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
عسگرپور: نمی توانستیم به دلیل فقر یا کرونا جشنواره را تعطیل کنیم

صبح امروز نشست خبری جشنواره جهانی فجر با محمد مهدی عسگرپور دبیر این رویداد هنری به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست عسگر پور با اشاره به شرایطی که در دو سال گذشته در جهان پیش آمد و منجر به تغییر جشنواره سینمایی دنیا شد، به تشریح روند تصمیم‌گیری برای تعویق و بعد لغو جشنواره در سال گذشته پرداخت و گفت: جشنواره جهانی فجر اولین جشنواره‌ای بود که برگزاری آن لغو شد و در این دوره خیلی از جشنواره‌ها راه‌های جدیدی پیدا کردند و ما هم تجارب جدیدی به دست آوردیم، پلتفرم‌هایی طراحی کردیم تا برخی فعالیت‌های ما به شکل مجازی برگزار شود. از تجارب جشنواره‌های دیگر هم استفاده کردیم چون تعدادی از رویدادهای جهانی با تغییر در زمان برگزار شدند و برخی دیگر هم به شکل فیزیکی و برخی به شکل ترکیبی برگزار شدند.

وی ادامه داد:‌ انتخاب فیلم‌های جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دائمی انجام می‌شود. چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر مجهولی نیست، همه جشنواره‌ها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنواره‌های دیگر را رصد می‌کنند. از حدود دو سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام می‌دادند. برخی از فیلم‌هایی که برای سال گذشته انتخاب شده بودند، عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند. چون یا اکران شده بودند یا در جشنواره‌های دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.

عسگرپور درباره بودجه جشنواره بیان کرد: بودجه معمول جشنواره در سال‌های قبل به اندازه ساخت یک یا دو فیلم معمولی بود و امسال بودجه ما به اندازه ساخت نیم فیلم است. اگر این نیم فیلم خیلی زیاد است می‌توان درباره آن با جزئیات صحبت کرد.

دبیر این رویداد سینمایی با اشاره به این مطلب که مهم‌ترین تصمیم برای جشنواره امسال در بخش بازار بود،گفت: جشنواره جهانی فجر در منطقه جزء معدود محل‌هایی است که بقیه می‌توانند از آن استفاده کنند. مهمترین تصمیم ما این بود که این بخش به شکل مجازی با یک پلتفرم امن برگزار شود. بازار فیلم کن از پلتفرم سیناندو استفاده می‌کند و برخی مشکلات آن در این مسیر برطرف شده و الان به یک پلتفرم امن تبدیل شده به همین دلیل ما با آن قرارداد بسته‌ایم. برای این بخش ۶۰ پکیج را در نظر گرفته‌ایم و ۴۰۰ ظرفیت استفاده‌کننده هم خواهد داشت. نحوه استفاده از این پلتفرم کاملاً تخصصی است اما مخاطبان عادی نمی‌توانند به آن ورود کنند و کاملا مشخص است چه کسانی به آن ورود پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره مهمان خارجی نداریم، اما درخواست حضور زیاد داشتیم و این برای ما جالب بود. محل برگزاری هم پردیس چارسو است که بدون بازار فیزیکی ولی با یک نمایشگاه پوستر خواهد بود. در این نمایشگاه پوسترهای دهه 60 و 70 کشور که عمدتا به جشنواره‌های جهانی راه یافته‌اند نمایش داده می‌شود. چند گذر سینما هم داریم که با همکاری شهرداری تهران اتفاق می‌افتد و محل آن‌ها اعلام خواهد شد.

به گفته عسگرپور پردیس چهارسو فضایی را به عنوان سالن‌ روباز تجیهز می‌کند و سالن روباز سینما کانون که از سال‌های دور وجود داشت و استفاده نمی‌شد هم در این جشنواره میزبان نمایش فیلم‌ها خواهند بود.

وی درباره اینکه چه تعداد فیلم اولین نمایش خود را در این دوره خواهند داشت و آیا فیلم‌های اصغر فرهادی و وحید جلیلوند در این جشنواره حضور دارند یا خیر؟ گفت: در حال مذاکره با صاحبان فیلم ها هستیم اما اطلاعات مربوط به فیلم‌ها را بعدا اعلام می‌کنیم، چون تجربه نشان داده مشکلاتی پیش می‌اید از جمله اینکه برخی دوستانی که ممکن است از من یا همکاران دیگر من خوششان نیاید تماس‌ با فیلمسازان خارجی بگیرند وآن‌ها را به دلایل متعدد از حضور در جشنواره منصرف کنند.

عسگرپور در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی دباره اصرار به برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی گفت:‌ جشنواره‌های بسیار زیادی هستند که برگزار شده‌اند و من ندیده‌ام در کشوری پرسیده شود که چرا جشنواره را برگزار می‌کنید یا چرا بودجه آن را در جایی دیگر خرج نمی‌کنید. ما به عنوان جشنواره‌ عضو فیاپف باید بگوییم به دلیل فقر نمی‌خواهیم جشنواره را برگزار کنیم؟ ضمن اینکه صرف بودجه یک بخش در جایی دیگر همان مشکل قدیمی را در طی روند اداری و ورود سازمان بازرسی دارد.

وی ادامه داد: من به عنوان دبیر جشنواره و فیلمسازی که سابقه مدیریت صنفی هم داشتم، یکی از مشکلات تاریخی‌ کشور را این می‌دانم که اکوسیستم یک موضوع را متوجه نمی‌شویم. این مشکل بسیاری از کشورهایی است که شاید در رده‌بندی کشورهای جهان سوم باشند. اگرچه ما در بسیاری از موضوعات جهان سوم نیستیم، ولی هر موضوعی یک اکوسیستمی دارد. وقتی می‌گوییم که سینما چیست، بعضی از دوستان به تولید و عرضه اشاره می‌کنند و هرکس از دید خود جریان را می‌بیند. وقتی می‌خواهیم به عنوان خبرنگار، مدیر، پخش‌کننده یا هرچیز دیگری وارد موضوع شویم باید متوجه این اکوسیستم باشیم. جشنواره‌ها در طول سال‌ها شکل گرفته‌اند، آیا این جشنواره‌ها فقط مهمانی‌اند؟ این تفکر روزنامه‌های زرد است که جشنواره را مهمانی و دورهمی می‌دانند که انگار عده‌ای با هم می‌نوشند، می‌رقصند و جوایزی هم می‌دهند! حالا ممکن است یکی به جشنواره کن رفته و فقط یک چیزی دیده، اما اکوسیستم یک رویداد فقط همین نیست. بخشی نمایش فیلم است، بخشی بازار است. باید کامل دید.

او گفت: باید در این شرایط ببینیم کرونا کدام بخش از اکوسیستم را نابود کرده است. رسانه‌ها تحقیق کنند کرونا چه کرده است. ما هنوز متوجه نیستیم با چه چیزی در چه سطحی مواجهیم. کرونا به سینما آسیب جدی زده، در این سال ها آثاری تولید شده که در صف اکران هستند. اما آیا سینماها باز هستند؟ یکی از راه‌های اکران این‌ها همین جشنواره‌هاست.

وی بیان کرد:‌ من به دلیل مسئولیتم باید به این اکوسیستم فکر کنم، باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه می‌خورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما جشنواره را تعطیل کنیم. ما باید پابه‌پای دنیا پیش برویم، در دنیا گشتند و پیدا کردند. برخی از دوستان می‌گویند مسال مالی را مطرح می‌کنند ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال می‌ساختم، ده برابر چیزی که جشنواره برای من داشت، عایدی به من می‌داد.

دبیر جشنواره جهانی فجر همچنین درباره باشگاه مخاطبان جشنواره توضیح داد: نظریه‌ای در مورد جشنواره جهانی وجود داشت که زمان برگزاری‌اش باید زمانی باشد که دانشجوها فراغت بیشتری برای حضور داشته باشند. اعتراف می‌کنم که زمان دوره‌های قبلی بهتر بود ولی در حال حاضر اوضاع تغییر کرده است. فعلا بیش از 10 هزار نفر در باشگاه مخاطبان عضو هستد که حدود چهار هزار نفر آن‌ها فعال‌اند و به نظرم امسال به این آمار اضافه می‌شود.

وی درباره تفاوت حضور فیلم‌های ایرانی در دو جشنواره ملی و جهانی فجر هم گفت:‌ جشنواره ما، جشنواره ملی فجر نیست. در جشنواره جهانی بخشی از سینمای ایران با بخشی از سینمای جهان رقابت می‌کند و در بازار همدیگر را ارزیابی می‌کنند. یک سوال ما این است که فیلم های جشنواره ملی و جهانی یکی هستند؟ جشنواره جهانی فجر تریبون سینمای ایران نیست همانطور که دیده‌ایم بعضی از فیلم‌ها در جشنواره ملی فجر نبودند ولی در بازارهای جهانی اتفاق خوبی برایشان رخ داده است پس ممکن است بعضی فیلم‌ها با جشنواره ملی سازگار نباشند و باید به فیلم‌هایی که در این مدیوم سازگارند توجه کرد.

به گفته عسگرپور به دلیل اینکه مراسم بزرگداشت باید حتما فیزیکی برگزار شود، امسال در شرایط فعلی این بخش از جشنواره حذف شده است.

در پایان این نشست با حضور عسگرپور و امیر اسفندیاری دو پوستر جشنواره سی‌وهشتم جهای فجر رونمایی شد که برخلاف سال‌های قبل عکس فیلم نبوده و توسط حمیدرضا بیدقی طراحی شده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار