معلم منتخب آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با پانا:

معلمان به‌طور مداوم در حال یادگیری مهارت‌های جدید هستند

اهر(پانا) - یکی از معلمان منتخب آذربایجان‌شرقی در خصوص وضع آموزش در دوران کرونا عنوان می‌کند معلمان به‌طور مداوم در حال یادگیری هستند و با نسلی نو و پرانرژی در ارتباطند و باید با دنیای دیجیتال آشنا شوند.

کد مطلب: ۱۱۸۳۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد
معلمان به‌طور مداوم در حال یادگیری مهارت‌های جدید هستند

عزیزه علی‌پور، معلم منتخب استان آذربایجان‌شرقی است که در سال ۸۳ بخاطر علاقه به شغل معلمی وارد تربیت‌معلم شد. پس از یک سال تدریس، سال۸۶ وارد دانشگاه سراسری تبریز شد و در رشته زمین‌شناسی مشغول به تحصیل شد. سپس کارشناسی ارشد خود را در رشته زمین‌شناسی اقتصادی به پایان رساند. ۱۷ سال سابقه خدمت دارد که از این ۱۷ سال؛ پنج سال است که در شهرستان اهر خدمت می‌کند. قبل از آن در منطقه سرسبز کلیبر در خدمت فرزندان عزیز این سرزمین بود و فعلا در 3 مدرسه اهر تدریس می‌کند و دبیر بیش از 200 دانش‌آموز است.

این معلم منتخب استان، هدف خود از انتخاب شغل معلمی را اینگونه بیان می کند:«من زندگی را پدیده ای دگرگون‌شونده ادراک کرده‌ام. به همین جهت سعی کرده‌ام طوری بیندیشیم و عمل کنم که به من اجازه سازگاری، رشد و تغییر را بدهد. هر گونه تغییر، روح انسان را قوی می‌کند. شغل معلمی را هم در همین راستا انتخاب کردم. در یک کلمه هدفم تغییر زندگی خود و دانش‌آموزان عزیز و گرانقدرم بود.»

او تاکید می‌کند:«این تغییر از راه تدریس و آموزش و همچنین از راه ارتباط عاطفی رخ می‌دهد. همین امر باعث می‌شود که این شغل، زندگی را تغییر دهد. همچنین معلمی فرصتی برای بروز خلاقیت است. ما به طور مداوم در حال یادگیری مهارتهای جدید هستیم و با نسل جدید، پرانرژی و خلاق در ارتباطیم که باعث خودشکوفایی و خلاقیت است.»

علی‌پور تعریفی کوتاه و ساده از دنیای درس و مدرسه دارد:«گشودن راهی نو و باز کردن روزنه‌ای جدید به روی معرفت، آزادی، عشق، رهایی و در یک کلمه کارگاه انسان‌سازی و فرهنگ و مدنیت. سرتاسر این راه تحقیق و جست‌وجو است. جست‌وجوی حقیقت و راستی. نهایت و غایتِ این راه، گشودگی و نو شدن و فراغ روح است. مدرسه جسارتِ دانستن و عقل ورزیدن به ما می دهد و در سایه درس و مدرسه است که به جهل و تاریکی پشت می‌کنیم و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و مشارکت را یاد می گیریم.»

او همچنین در مورد شاخص‌های مهمی که کلاس را با آن مدیریت می‌کند سخن به میان می‌آورد و می‌گوید:«مسلما مهمترین شاخصه هر درس و کلاسی جذاب بودن آن است. به همین خاطر تمام تلاش بنده در جهت جذب دانش‌آموزان با روشهای مختلف اعم از تصاویر جذاب و آزمایشهای گوناگون و البته با حجم بسیار کم و مدیریت پیامهای ارسالی به کلاس بوده که دانش آموز راغب باشد بعد از کلاس هم یک بار دیگر اتفاقات آن روز را مرور کند و در این راه واقعا جا دارد از همه عوامل مدارسی که در آنها تدریس دارم و همچنین کادر اداره تشکر کنم که هر لحظه همراه و پاسخگو و همیشه حامی من بودند.»

این معلم منتخب استانی، نکات مهم و تفاوت‌های آموزش حضوری و مجازی را اینگونه توضیح می‌دهد: «مسلما هیچ‌گاه آموزش مجازی(در قالب آموزش امسال) نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد، ولی استفاده از فناوری دیجیتال و آموزش دیجیتال و شبکه‌های ارتباطی می‌تواند بسیار تاثیرگذار در امر آموزش باشد.»

او خاطرنشان می‌کند:«به نظر من آموزش دیجیتالی در دنیایی که به سوی دیجیتالی شدن می‌رود، یک امر ضروری و مهم است و کرونا با تمام بدیهایی که داشت، این مهم را برایمان یادآور شد که آموزش دیجیتالی می‌تواند چقدر تاثیرگذار باشد. البته حتما باید زمینه‌های این گونه آموزش فراهم شده باشد که امیدوارم در آینده این امکان فراهم شود که قطعا با سرعتی که دنیا پیش می‌رود خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنیم این نظریه‌ها تحقق خواهند پذیرفت.»

علی‌پور، مراحل رسیدن به مدرسه متعالی را اینچنین بیان می‌کند:«برای رسیدن به مدرسه متعالی باید مهارتهای فنی و ارتباطی لازم جهت رویارویی دانش آموزان با دنیای آینده را شناخت و به آنها آموزش داد. البته نقش سیاستهای کلان کشور در این زمینه بسیار مهم است و معلمان هم عضوی از این ساختار کلان هستند. همه ما نیازمند به روزرسانی مهارت‌هایمان هستیم تا علم و دانش را بیشتر به چالش بکشیم.»

او تاکید می‌کند:«میان آن چیزی که دانش آموزان یاد می‌گیرند و آنچه که واقعا به یادگیری آن نیاز دارند، تفاوت زیادی وجود دارد که این در سیاست‌های کلان باید مد نظر قرار گیرد. اگر بخواهیم لیست وار اشاره کنیم به نظر می رسد برای رسیدن به مدرسه متعالی مهارتهایی را باید دارا باشیم و به دانش آموزان هم منتقل کنیم که یکی می تواند تقویت مهارت ارتباط با تکنولوژی از طریق نمایش فیلم‌ها و اخبار و پیشرفت ها در حوزه هوش مصنوعی باشد و بدین ترتیب علاقه مندی دانش آموزان را به هوش مصنوعی و تکنولوژی افزایش دهیم.»

این معلم اهری تصریح می‌کند:«ما نباید خود و دانش آموزانمان را از شبکه های اجتماعی و ارتباطی منع کنیم. این عمل اصلا جای افتخار ندارد، بلکه اجحاف در حق آینده‌سازان کشور است. می‌توان آسیب های این شبکه ها را گوشزد کرد و دانش‌آموزان را هدفمند به این سمت هدایت کرد. در هزاره سوم کاربر شبکه های اجتماعی نبودن و عدم آشنایی با شبکه های ارتباطی و اجتماعی می تواند بسیار آسیب‌رسان باشد.»

او یکی دیگر از این مهارتها را تقویت روابط میان فردی دانسته و می‌افزاید:«همانطور که مهارت تکنولوژی بسیار مهم است، توجه به ارتباطات میان‌فردی نیز بسیار مهم است. یادگیری اجتماعی و هوش عاطفی، امروزه موضوع بسیار مهمی است.»

علی پور تقویت تفکر شناختی را از دیگر مهارتها خوانده و می‌گوید:«توانایی تفکر و حل مسئله را یاد بگیریم و به عزیزانمان هم یاد بدهیم، دانش آموزان باید نحوه بحث کردن درباره موضوعات مختلف و تفکر انتقادی را یاد بگیرند. متاسفانه از بر کردن مطالب مانع این امر مهم است.»

این آموزگار منتخب نمونه در پایان تاکید می‌کند:«توصیه من به همه همکاران این است که تهدید ناشی از شرایط به وجود آمده توسط کرونا را به فرصت تبدیل کنند. دنیا به سمت آموزش دیجیتالی حرکت می‌کند. نه تنها آموزش بلکه همه حوزه های کسب و کار به این سمت در حال حرکتند. در درجه اول ما معلمان باید به این موضوع واقف باشیم و با کمک ابزارهای الکترونیک و دیجیتالی بهترین خروجی را داشته باشیم. بنده شخصاً در این مدت کار کردن با اپلیکیشن‌های مختلف تولید محتوای تخصصی را یاد گرفتم و سعی کردم محتوای جذابی برای نسل جدید که در جامعه‌شناسی به نسل«دات کام» معروفند تولید کنم. مطمئنا دنیا به سمت کلاس‌های دیجیتال پیش می‌رود. کلاس‌هایی که با ارتقا محیط الکترونیک، فضایی برای انتقال دانش به شیوه همگانی را فراهم می‌کند. به‌واسطه وجود ابزارها و تکنولوژی های ارتباطی و دیجیتالی دیگر علم محدود به زمان و مکان نیست و همه‌جایی می‌شود. شیوع کرونا به این شیوه آموزش نیز کمک جدی کرده است. اینجا به فرمایش حضرت علی اشاره می‌کنم که فرموده‌اند:«فرزند زمان خویش باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار