اجرای طرح «ماه درمانگر» با هدف توانمند سازی و بالا بردن مهارت روانی_ رفتاری افراد

تهران (پانا) - خودآگاهی یکی از مهارت هایی است که هر انسانی برای شناخت رفتارهای خود به آن نیاز دارد. تغییر و اصلاح رفتار، نیاز به شناسایی و شناخت رفتارها دارد. در دین اسلام تأکید زیادی بر محاسبه رفتار خود شده است.

کد مطلب: ۱۱۸۳۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح «ماه درمانگر» با هدف توانمند سازی و بالا بردن مهارت روانی_ رفتاری افراد

به گزارش اداره کل آموزش و پرورش منطقه 14 تهران، اعظم السادات غضنفری؛ کارشناس مشاوره و امور تربیتی درباره اجرای طرح «ماه درمانگر» در منطقه ۱۴ گفت: همواره از سوی واحدهای مختلف آموزش و پرورش برنامه‌هایی جهت توانمندسازی و ارتقا و آموزش مدیران، معاونان، دبیران و... در نظر گرفته می‌شود، اما کارکنان اداری آموزش و پرورش هم به جهت مشغله زیاد و هم به جهت جامعه هدف این برنامه‌ها، معمولاً از این آموزش ها محروم هستند، بنابراین توانمندسازی و بالا بردن مهارت روانی-رفتاری همکاران اداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

غضنفری در ادامه گفت: طرح «ماه درمانگر» همزمان با سال جدید و با هدف نهایت استفاده از فرصت این ماه در جهت حرکت به سوی احسن الحال یا همان حال خوب، راه اندازی شده است. اکنون که در ماه مبارک رمضان هستیم، همکاران در طول ۳۰ روز ماه مبارک، برنامه‌ای جدید را در پیش می گیرند و رفتارهای متفاوتی را در طول هر روز این ماه تکرار می کنند. روزه داری و فضای معنوی ماه رمضان بهترین فرصت برای بهتر شدن و تغییر رفتار را به ما می‌دهد. چرا که تمرین های این طرح بر اساس تکنیک های علم روانشناسی و مطابق با دستورات دینی ماست.

وی افزود: خودآگاهی یکی از مهارت هایی است که هر انسانی برای شناخت رفتارهای خود به آن نیاز دارد. تغییر و اصلاح رفتار ما، نیاز به شناسایی و شناخت رفتارها دارد. در دین ما تأکید زیادی بر محاسبه رفتار خود شده است. علما و پیشینیان ما جهت محاسبه نفس یا همان کنترل رفتارهای خود، برنامه های مدونی داشته اند. علم روانشناسی برای کسانی که به دنبال تغییر رفتار و بهتر شدن هستند، برنامه زندگی و تمرین های فکری و رفتاری دارد.

غضنفری گفت: این طرح از سه بخش تشکیل شده است بخش اول: احوالپرسی از خود با عنوان (کیف حالک؟) یا(حالت چطوره؟) که در یک پاراگراف هر فرد حال خود را می‌نویسد. این عمل مرتب به صورت روزانه تکرار می شود. بخش دوم: تکمیل فرم و جدول روزانه که شامل رفتارهای روزانه هر فرد است. بخش سوم: آموزش مهارتهای خودکنترلی، خودتنظیمی، اعتماد به نفس، عزت نفس، ارتباط اجتماعی، رفتار وسواسی، افکار وسواسی، افسردگی، تاب آوری و...است.

غضنفری در پایان ابراز امیدواری کرد: این طرح بتواند گام کوچکی در جهت ارتقاء روانی-رفتاری همکاران داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار