در گفت‌وگو با پانا:

بخشایش: تکثر نامزدهای انتخابات به نفع جامعه تمام خواهد شد

رفتار و رویکرد داوطلبان ریاست‌جمهوری می‌تواند مشارکت حداکثری را رقم بزند/اگر کاندیدای مستقل پیروز انتخابات شود قطعاً بهتر از هر نامزد دیگری می‌تواند کار کند و بدرخشد

تهران (پانا) - نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعدد و تکثر کاندیداهای ریاست‌جمهوری باعث سردرگمی جامعه و مردم نخواهد شد، تاکید کرد اگر نامزدها متکثر و دامنه آنان گسترده باشد به نفع جامعه تمام خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۸۳۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
بخشایش: تکثر نامزدهای انتخابات به نفع جامعه تمام خواهد شد

احمد بخشایش اردستانی با بیان اینکه برنامه‌محوری در نظام سیاسی کشورمان توسعه پیدا نکرده و همچنان انتخابات ریاست‌جمهوری براساس فرد‌محوری جریان دارد، به پانا گفت: «هر کاندیدایی که قادر به قطب‌بندی در جامعه باشد، مسلماً انتخابات هیجانی و مردم نیز نسبت به حضور حساس خواهند شد.»

وی با بیان اینکه در طول 42 سال گذشته هیچ‌یک از انتخابات به سمت دوقطبی حرکت نکرده است، گفت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، کاندیداهایی که حاشیه‌ آنان پررنگ‌تر از متن آن‌ها باشد، باعث جلب توجه بیشتری می‌شوند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره نهم مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «متأسفانه فضای معیشت مردم پژمرده شده است و از طرفی ارکان نظام نیز با یکدیگر همگون نیستند و هر فرد یا نهادی دیگری را مقصر وضعیت موجود می‌داند.»

بخشایش تصریح کرد: «پرشورشدن انتخابات بستگی به کاندیداهای ریاست‌جمهوری دارد، چراکه آنان می‌توانند با رفتار و رویکرد خود فضای جامعه را دوقطبی کنند و در نتیجه باعث مشارکت حداکثری در انتخابات شوند. در 12 دوره گذشته هرگاه انتخابات و فضای جامعه دوقطبی شده است مردم مشارکت بهتری در پای صندوق‌های رأی داشته‌اند.»

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه مقامات ارشد نظام بر مشارکت و حضور گسترده مردم در انتخابات تأکید دارند، گفت: «تعدد و تکثر کاندیداهای ریاست‌جمهوری باعث سردرگمی جامعه و مردم نخواهد شد. متأسفانه در دوره‌های گذشته دو گروه سنگ بنای خودشان را در جامعه بر مبنای پدران معنوی معرفی می‌کردند و همچنان هم علاقه‌مندند تا کاندیداهای تکراری گذشته پیروز انتخابات شوند. درحالی‌که اگر نامزدها متکثر و دامنه آنان گسترده باشد به نفع جامعه تمام خواهد شد.»

بخشایش در این باره اضافه کرد: «اگر کاندیدای مستقل پیروز انتخابات شود و به هیچ جریان یا گروهی بدهکار نباشد قطعاً بهتر از هر نامزد دیگری می‌تواند کار کند و بدرخشد. چراکه تا الان هر کاندیدایی که رئیس‌جمهور ایران شده است، وابسته به یکی از گروه‌های سیاسی بوده و محصول آنان هم وضعیتی است که در کشورمان مشاهده می‌کنیم.»

وی با تأکید بر اینکه گذشته چراغ راه آینده است و همیشه باید از گذشته به آینده نگاه کرد، گفت: «تاکنون در دوره‌‌هایی که از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران می‌گذرد، هیچ کاندیدایی کابینه خود را به مردم معرفی نکرده تا جامعه براساس آن به او یا دولت وی رأی دهند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «میزان موفقیت رئیس‌جمهور بستگی به ارتباط با توده مردم، نوع صحبت و... داشته است. به همین دلیل می‌گویم که ریاست‌جمهوری در ایران فردمحور است و مردم به شخصیت رأی می‌دهند.»

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «در هنگام انتخابات، معرفی کابینه خیلی برای مردم مهم نیست، بلکه خود فرد مهم به‌حساب می‌آید. اما اگر آن فرد یا کاندیدا از طرف یکی از دو گروه سیاسی معرفی شده باشد در اینجا پدران معنوی ایفای نقش می‌کنند و چیدمان کابینه آن شخص منتخب را برعهده می‌گیرند.»

بخشایش در پایان تأکید کرد: «ساختار انتخابات و نظام سیاسی ایران حزبی نیست و براساس فردمحوری جریان دارد؛ پس باید به سازوکار انتخابات توجه داشت و هرکس که با توده مردم ارتباط خوبی برقرار کند، شانس موفقیت او در انتخابات بیشتر خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار