مدیرکل مدیریت بحران گیلان:

گیلان تحت تاثیر تغییرات اقلیمی است

بیمه اراضی شالیکاری ۱۱۶ درصد افزایش یافت

رشت ( پانا) - مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با اشاره به احتمال وجود تنش آبی در حوزه شرب و کشاورزی، گفت استان گیلان شدیدا تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار دارد و زمستان گذشته دمای بالایی تجربه شد.

کد مطلب: ۱۱۸۲۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
گیلان تحت تاثیر تغییرات اقلیمی است

به گزارش ابسنا، امیر مرادی با اشاره به پیش بینی های قانون مدیریت بحران در حوزه تنش آبی، اظهار کرد: براساس مواد ۱۶ و ۱۷ قانون مدیریت بحران، باید نسبت به پیشگیری و جبران خسارات ناشی از حوادث احتمالی از جمله خشکسالی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه مناطق مختلف شرق، غرب و مرکز استان درگیر تنش آبی است، افزود: به زودی اعتبارات ملی برای مقابله با تنش آبی به استان گیلان تخصیص می یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، تنش احتمالی آب در استان را هم در حوزه شرب و هم در حوزه کشاورزی دانست و تصریح کرد: البته هنوز به مرحله بحران آب نرسیده ایم و نیازمند مدیریت مصرف برای جلوگیری از تنش آبی به ویژه در بخش کشاورزی هستیم.

مرادی، بیشترین نگرانی را متوجه اراضی کشاورزی خارج از آبدهی سد سفیدرود دانست و اضافه کرد: اراضی کشاورزی در شهرستان های رضوانشهر، ماسال، تالش و شفت و بخش هایی از لنگرود، املش و رودسر وابسته به رودخانه های جاری شده از ارتفاعات است، بنابراین منبع تغذیه این رودخانه ها برف های ذخیره شده در کوه است که به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش دما در زمستان سال گذشته، این برف ها را از دست دادیم.

وی برف های موجود در ارتفاعات را تامین کننده آب مورد نیاز برای کشاورزی در اراضی خارج از محدوده سد سفیدرود دانست و بیان کرد: متاسفانه حجم رودخانه ها پایین تر از حد نرمال است، بنابراین راهی جز ترغیب کشاورزان شالیکار به استفاده از منابع چاهی جهت شرب و کشاورزی نداریم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از بررسی چاه های دولتی و خصوصی جهت توزیع مناسب آب خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه شاهد استقبال شالیکاران از بیمه محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته به ویژه در مناطق دارای تنش آبی هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۵ هزار هکتار از اراضی برنج کاری شده استان بیمه شده است، گفت: شالیکاران تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند محصولاتشان را بیمه کنند؛ البته بیمه برنج در دو مقطع خزانه گیری و برداشت پرداخت می شود، زیرا برخی از کشاورزان در مرحله خزانه گیری دچار خسارت می شوند و برخی دیگر در مرحله برداشت با کم آبی یا خوابیدن ساقه برنج بر اثر بارش باران مواجه هستند.

مرادی، از افزایش ۱۱۶ درصدی بیمه محصول برنج خبر داد و خاطرنشان کرد: بیمه می تواند کشاورزان را از خسارت کم آبی نجات دهد؛ البته باید تقویم زراعی نیز جدی گرفته شود تا شاهد خسارت به محصولات کشاورزی نباشیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه ۲۷ کارگزاری بیمه در استان آماده بیمه محصولات کشاورزی هستند، گفت: دهیاران به عنوان بازاریاب بیمه به کشاورزان در بیمه محصولاتشان کمک می کنند.

وی با اشاره به پیش بینی دولت برای بیمه ۱۴۸ هزار هکتاری اراضی شالیکاری گیلان، از عقب ماندگی ۱۰۰ هزار هکتاری استان خبر داد و متذکر شد: استان گیلان شدیدا تحت تاثیر تغییرات اقلیم قرار دارد و زمستان گذشته دمای بالایی را تجربه کردیم.

مرادی، با اشاره به وزش بادهای گرم شدید در گیلان و افزایش وقوع حریق جنگل ها در زمستان سال گذشته، تصریح کرد: این حجم از گرما بی سابقه بوده و موجب شد حجم قابل توجهی از برف کوه ها آب شود.

وی با بیان اینکه تعداد بارش ها در فروردین امسال نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد کاهش دارد، گفت: در حجم بارش ها نیز نسبت به مدت مشابه با کاهش ۳۲ درصدی مواجه هستیم. همچنین دمای هوا بیش از ۲.۵ درجه سلسیوس افزایش داشته که در نوع خود بی سابقه است.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، افزایش دما را موجب تغییرات رفتاری در حوزه کشاورزی دانست و عنوان کرد: متاسفانه کاهش بارش ها و افزایش دما زمان فعالیت آفات از جمله ملخ مراکشی را نیز سریع تر کرده است، بنابراین باید خودمان را با الگوهای نوین کشت از جمله کارکردن با رقم های مقاوم همچون «کیان» در برابر کم آبی وفق دهیم.

مرادی، افزایش قیمت نهاده های کشاورزی از جمله کودهای پتاسه را از دیگر عوامل خسارت به کشاورز دانست و اظهار کرد: این کود مقاومت برنج را در برابر کم آبی افزایش می دهد و عدم استفاده از آن برنج را در مقابل تغییرات آبی و دمایی آسیب پذیر می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار