آغاز برداشت گل محمدی در نیشابور

نیشابور ( پانا)- معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور از برداشت گل محمدی از سطح 30هکتار گلستانهای این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۸۲۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد
آغاز برداشت گل محمدی در نیشابور

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی نیشابور، محمد علی فرهمند راد گفت: برداشت گل محمدی شهرستان در وضعیت مناسبی است و با همت کشاورزان تولید کننده برداشت این محصول آغاز شده است. اقدامات ترویجی و کلاس های آموزشی جهادکشاورزی از جمله اقدامات حمایتی در این زمینه محسوب می شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر30 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گل محمدی قرار گرفته است که حدود 8 هکتار آن غیر بارور و22هکتار آن بارور است. انتظار می رود از سطح باغات بارور ، معادل 66 تن محصول برداشت شود که درآمد ناخالصی معادل 13200میلیون ریال را برای کشاورزان به همراه دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: از این مقدار تولید گل محمدی شهرستان حدود 16 تن به خارج شهرستان ارسال می شود و 12 تن بصورت غنچه و18 تن بصورت تازه فروشی به بازار عرضه می شود وبا وجود12واحد صنعتی و خانگی مقدار20 تن آن که 20هزار لیتر گلاب تولید می کند در شهرستان گلاب گیری می شود. وجود آفت و بیماری های کمتر، قیمت مناسب، هزینه جاری پایین، مقاوم نسبت به خشکی و سرمازدگی این گیاه از جمله عوامل موثر بر رشد توسعه آن محسوب می شود.
فرهمندراد افزود: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله تهیه اسانس، گلابگیری، مرباسازی و تهیه غنچه خشک از جمله ضروریات فعالیت های جانبی در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی این محصول است.
وی ادامه داد: با توجه به جوان بودن گلستان های موجود میانگین برداشت در شهرستان 3000 کیلوگرم در هکتار است و این در حالی است که در سال چهارم بیشترین میزان تولید را دارد که میانگین آن4000 کیلوگرم در هکتار برآورد می شود.
معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور تصریح کرد: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذرماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می شود.
فرهمندراد بیان کرد: این گیاه ١٢ سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی آن از سال سوم چشمگیر است، و بعد از ١٢سال شاخه این گیاه به اندازه ٢٠ سانتی متر بریده و باغستان جدید احداث می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار