یک معلم و موسس دبیرستانی در کرج از عشق به تدریس و چرایی و چگونگی تاسیس مدرسه خود به پانا می گوید

از رویای کودکی دیروز تا «نوید حقیقت» امروز و آینده سازان فردا

زهرا رستگاری: از مدیران می خواهم دانش آموزان را با واقعیت آنچه درباره درس خواندن و موفقیت هست روبه رو کنند

کرج (پانا) - یک معلم و مدیر دبیرستان در کرج که همچون بسیاری از معلمان عاشق شغلش است، در خصوص نحوه ورودش به این شغل و موانع و مشکلاتی که پشت سر گذاشته تا بتواند قدمی موثر در راه پیشرفت آموزش بردارد، عنوان می کند همیشه دوست داشته مدرسه ای داشته باشد که دانش آموزان با رغبت در آن تحصیل کنند.

کد مطلب: ۱۱۸۲۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
از رویای کودکی دیروز تا «نوید حقیقت» امروز و آینده سازان فردا

زهرا رستگاری، مدیر دبیرستان نوید حقیقت شناس ناحیه سه کرج است. از دوران کودکی علاقه زیادی به تدریس و فهماندن مطالب و حرف هایش به دیگران از طریق صحبت کردن داشته است و از طریق رشته ریاضی وارد این حرفه شده و از سال ۱۳۷۹ در دانشگاه شهید بهشتی لرستان شروع به تحصیل کرده است.

این آموزگار که به تازگی اقدام به تاسیس دبیرستانی با نام «نوید حقیقت» کرده است در این باره به پانا گفت: «همیشه دوست داشتم یک مدرسه ای باشد که دانش آموزان با رغبت و علاقه وارد آن بشوند و زمانی که زنگ آخر می خورد دوست نداشته باشند که مدرسه را ترک کنند. از طرفی دوست داشتم مدرسه ای تاسیس کنم که بتوانم در آن افرادی دلسوز برای کشور پرورش بدهم که در آینده کارهای مفیدی را انجام دهند نه اینکه به دنبال خروج از کشور باشند.»

او درباره چرایی نام این مدرسه عنوان کرد: «تعیین اسم مدرسه شرایط خاصی دارد. موسس اسامی مورد نظر خود را اعلام می کند و بعد آموزش و پرورش این اسامی را بررسی می کند. البته این را هم بگویم اسامی نباید تکراری باشند و مسائل دیگری نیز وجود دارد. اسامی که من پیشنهاد کرده بودم هیچ کدام پذیرفته نشدند و فقط شهید حسن باقری را می توانستم از بین اسامی انتخاب کنم که نیاز به کسب اجازه از خانواده ایشان داشت و زمان زیادی را می طلبید و بنده هم فرصت نداشتم چون خرداد ماه و زمان ثبت نام دانش آموزان بود باید سریع تر تصمیم می گرفتم. از طرف آموزش و پرورش اسم نوید حقیقت شناس به من پیشنهاد شد که با توجه به معنی آن بنده هم پذیرفتم و بعدا متوجه شدم که شهیدی به نام نوید حقیقت شناس هست که جوان ترین شهید نیروی انتظامی است و اسم وی نزدیک به اسم مدرسه است و بنده هم بابت این موضوع خوشحال شدم و پذیرفتم.»

رستگاری در ادامه، با اشاره به نداشتن حامی در این راه بیان کرد: «در ابتدا هیچکس با من هم عقیده نبود و تمام خانواده مخالف معلم شدنم و پا به این عرصه گذاشتن من بودند، چون من جزو دانش آموزان برتر بودم انتظار شغل های مهم تری مثل انواع مهندسی داشتند، اما من برای علاقه و هدفم تلاش کردم.»

او در خصوص موانع و مشکلات زیادی که در این راه وجود داشت، تصریح کرد: «اول از همه حمایت اطرافیان را نیاز داشتم که چون اکثرا به این مساله دید مالی خوبی نداشتند، سعی در منصرف کردن من داشتند، اما تعداد کمی هم بودند که با شناخت توانایی های بنده، من را حمایت می کردند. در این راه اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج مرا بسیار حمایت کرد. همسرم و خانواده اش، خواهر هایم و برخی از دوستان و شا‌گردانم بسیار مشوقم بودند.»

این آموزگار اهل کرج درباره داشتن الگویی برای مدیریت مدرسه و همچنین داشتن الگو در زندگی شخصیش تاکید کرد: «حقیقتا الگویی برای تاسیس و مدیریت مدرسه نداشتم، اما برای روش کار و موفقیت دانش آموزانم روش کار سینا تهرانی که از مشاواین برجسته کشور است را بسیار قبول دارم. اما در زندگی شخصی خودم الگوهای زیادی دارم. اول از همه پیامبر اعظم و دختر بزرگوارشان و امامان، شهید مصطفی چمران، شهید حسن باقری، شهید سلیمانی و تمامی مردان و زنان موفق و همه افرادی که خالصانه فقط به فکر خدمت به خلق خدا هستند.»

او در ادامه در خصوص راهکارها و ایده هایی که برای آینده درسی دانش آموزان در شرایط (کرونایی) در نظر گرفته است توضیح داد: «من معتقدم تحت هر شرایطی مثل جنگ یا اتفاق مهیبی همچون کرونا، دانش آموزان باید بدانند که تحصیل علم، جایگاه خودش را دارد، همانطور که در زمان جنگ هم، دانش آموزان به تحصیلات خودشان ادامه دادند و الان با توجه به امکانات موجود مانند اینترنت، لپ تاپ، تلفن همراه، انواع اپلیکیشن ها و سامانه ها می توان مانع از خلل در ایجاد تحصیل دانش آموزان شد. چه بسا که مدرسه باید در صدد تامین بهترین راهکارها برای تحصیل دانش آموزان خود باشد تا مبادا این شرایط به آینده علمی آنها لطمه بزند. به شخصه در تمام کارهایم در مدرسه جدا از احترام به اصول آموزش و پرورش و بخشنامه های مربوطه، در جایی که اختیار با شورای مدرسه باشد در تصمیم گیری هایم حتما شورای مدرسه را دخیل می کنم و نظرات همکاران، دانش آموزان و والدین را در نظر می گیرم.»

این آموزگار درباره ملاک ها و معیارهایش برای سنجش دبیران گفت: «قبل از تاسیس مدرسه ام چندین سال در مدارس مختلف کرج کار کردم و همکاران را شناسایی کردم و کار آنها را دیدم. همانطور از دانش آموزان زیادی پرس و جو کردم که دوست دارند معلم هایشان چه ویژگی هایی داشته باشند و همچنین یک ‌مدرسه با چه ویژگی هایی را می پسندند. از سال ۱۳۸۶ روی تاسیس مدرسه فکر کردم و تحقیقات زیادی درباره مدارس موفق داخل کشور و خارج از کشور انجام دادم تا به تاسیس مدرسه ام رسیدم.»

رستگاری در ادامه خاطرنشان کرد: «معلمانی که نیت و نوع تفکرشان این باشد که عشق به معلمی و تدریس داشته باشند، علاقه مند کردن دانش آموز به علم برایشان مهم باشد، برای من بسیار باارزش هستند. البته بنده اصلا این عقیده را ندارم که تمام دانش آموزان باید دکتر یا مهندس شوند، بلکه معتقدم باید در راه علاقه خود سعی کنند بهترین باشند و حتی اگر خانه دار هم می شوند بهترین شوند. برای من مهم تر از هر چیزی این است که دختران دانش آموزم بیاموزند در هر راهی مشکلاتی هست و راه برخورد با مشکلات را پیدا کنند نه فرار از آنها را.»

او در پاسخ به این سوال که در مدرسه شما مشاوره درسی و غیر درسی به چه صورت انجام می شود، عنوان کرد: «مشاوره درسی در همه زمانها انجام می شود. یعنی هر زمان که دانش آموزان مشکلی داشته باشند بررسی می شود. مشاوره غیر درسی نیز تا جایی که مسئله روانشناسی خاصی نخواهد، مدرسه آن را پیگیری می کند. اما به نظر من یک سری مسائل تخصصی و خاص وجود دارد که از همان دوران دبستان باید راه حل های برخورد با این مشکلات را به دانش آموزان یاد داد. یعنی دانش آموزان بدانند که هر وقت دچار مشکل درسی یا غیر درسی شدند به والدین و مربیان خود اطلاع دهند و از افراد ناآگاه کمک نگیرند و نباید مشکلاتشان را مخفی کنند و باید این مشکلات را به افراد مورد اعتماد بازگو کنند. البته در سن نوجوانی قطعا مسائل بیشتری وجود دارد که من در برخورد با این مشکلات ابتدا سعی در آگاه کردن والدین و دانش آموزان نسبت به این خطرات دارم و از طریق گفت و گو و جلسات مختلف و یا استفاده از مشاوران و روانشناسانی که مربوط به نوجوانان هستند، آنان را راهنمایی می کنم. (جهت آگاهی دادن به خانواده ها) اگر هم دانش آموزی دچار مشکل شود با خود او صحبت و راهکارهایی ارائه می کنم و در صورت لزوم والدین در جریان قرار می گیرند. اگر مسئله جدی پیش بیایید و از حیطه تخصص ما خارج باشد هم به مراکز مشاوره بیرون ارجاع داده می شود.»

این موسس دبیرستان نوید حقیقت درباره چگونگی رابطه خود با دانش آموزانشان یادآور شد: «قاعدتا این را باید از دانش آموزانم بپرسید اما من سعی کردم در عین اینکه مطالب تربیتی را به آن ها بیاموزم، رابطه ای صمیمانه ای با آن ها داشته باشم، اما چیزی که از بازخورد آن ها فهمیده ام بیانگر این است که من تقریبا در این زمینه موفق بوده ام. همیشه در برخورد با دانش آموزانم سعی می کنم این موضوع را در رفتار و چهره آن ها ببینم و بررسی کنم. همچنین سعی می کنم که روز به روز به این هدف(رابطه صمیمانه با دانش آموزانم) نزدیک تر شوم.»

در ادامه تعدادی از دانش آموزان این مدرسه درباره عملکرد و فضای این مدرسه چنین گفتند: «رابطه ما با دبیرها و مدیریت مدرسه فوق العاده عالی است. محیط مدرسه محیطی بسیار عالی است و ما دانش آموزان فضایی شاد و به دور از استرس را حتی در این شرایط کرونایی به طور مجازی تجربه می کنیم و با خیالی آسوده و با کمک مشاور و دبیران کار آزموده که برای ساختن آینده خوب و دنبال کردن اهداف و رویاهایمان مشوق ما هستند برای آینده خود برنامه ریزی می کنیم و با آرامش خاطر در راه موفقیت قدم بر می داریم و اکنون و در شرایطی که امکان گفت و گوی حضوری نیست ما یک گروه مشاوره داریم که گاه در آن تبادل نظر کرده و در مورد مسائل مختلف اعم از مشکلات مدرسه و حتی موضوعاتی که امروزه از دغدغه های مردم است بحث می کنیم.»

در پایان رستگاری به این نکته تاکید کرد: «از مدیران و مشاوران مدارس خواهشمندم که دانش آموزان را با واقعیت آنچه که درباره درس خواندن و موفقیت هست روبرو کنند، تا دانش آموزان از همان اول بدانند که برای موفقیت باید از سد چه مشکلاتی عبور کنند و بدانند موفقیت آسان نیست و باید برایش تلاش کرد. همچنین سعی کنند که در دانش آموزان نسبت به کسب علم رغبت ایجاد کنند تا انشاءالله نسل آینده بتواند برای کشور عزیزمان مفید بوده و باعث سربلندی بیشتر کشور شوند.»

خبرنگار: مریم ساعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار